Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antalet exponeringar Canon 100D/200D

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
En urgammal fråga igen.

Finns det något (gärna gratis) program för Mac där jag kan få veta antalet gjorda exponeringar i en Canon EOS 100D/200D? Kollade runt lie på nätet, men det verkar vara en riktig djungel som det är svårt att hitta något vettigt ur.

Tacksam för tips!

Där är en ny aktör som jag lade in nu i kväll, Shuttercheck. Canonrumors skrev om sidan så jag lade in den. Exponeringsräknaren på en 5D II och Live view har vad jag läst felat. Vanliga via sökaren ska dock fungera. Har man en 5D II finns det dock gott om andra program och även gratis sådana. Magic Lantern har när jag jämfört med Canons servicecenter varit exakt.

För 100D och 200D får man vänta ett slag med Magic Lantern.

Kollade med https://shuttercounter.com/exif.php men den gav bara EXIF-filer inget mer. Finns det någon annan variant?
Inte konstigt alls. Det är, som det står i första meningen i länken innan, för att Canon inte längre lägger exponeringsräknaren i bildfilerna.

Du behöver koppla upp själva kameran. Kompatibla program finns i min tidigare länk. Enklast är att man i sin webbläsate använder sökfunktionen och skriver in 200D.

Inte konstigt alls. Det är, som det står i första meningen i länken innan, för att Canon inte längre lägger exponeringsräknaren i bildfilerna.

Du behöver koppla upp själva kameran. Kompatibla program finns i min tidigare länk. Enklast är att man i sin webbläsate använder sökfunktionen och skriver in 200D.

Hallå igen, tyvärr får jag ingen ordning alls på detta, har kopplat upp kameran, men vet inte vilken mjukvara jag ska använda. Måste detta vara så svårt?

ANNONS
Götaplatsens Foto