Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture - Tether - 5D2

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Nordström

Aktiv medlem
Får inte Thether att funka i Aperture med Canon EOS 5D2 (dvs att skjuta direkt från Apeture och föra över bilden direkt till Aperturebiblioteket). När man kör en Tether så hittas och identifieras kameran, men det går inte att exponera. Är det några inställningar som skall göras i kameran eller programmet?

Med 5D fungerade det fint, men nu får jag inte till det. Vill helst inte installera Canons sunkiga programvaror.

Bra fråga. Jag har ingen Canon, men jag vet att det brukar finnas två olika lägen på de flesta kameror. I det ena läget uppför sig kameran som ett vanligt USB-minne. I det andra läget behöver datorn programvara (exempelvis Aperture) för att fungera med kameran.

Kameran dyker upp i Aperture när man kör Tether, men det går inte att exponera. Ser ut som om man kanske måste installera Canons programvaror i alla fall...

Sedan finns det förstås en annan variant som jag precis testat och som fungerar om man har en iPhone: Det finns ett program (egentligen två program, ett till datorn och ett till iPhone) som heter DSLR Camera Remote som gör att datorn fungerar som en server. Kameran ansluts via USB-kabeln till datorn och man startar programmen både i dator och telefon. iPhone:en och kan nu använda som en trådlös fjärrkontroll via datorn som nu blivit en server med trådlöst nätverk (!) och man kan göra praktiskt taget alla inställningar i telefonen. En cool detalj är att man kan fokusera kameran genom att peka i Live-bilden i telefonen och därmed välja exakt var man vill lägga skärpan (Live View-läge). Bilden hamnar vid exponering både på minneskortet och i datorn, dock inte i Aperturebiblioteket(!?) Dit får man importera bilderna manuellt (eller automatiskt via något script som man kan tanka ned, har ej provat). Den här lösningen känns lite über-nerdig för att den är så high-tech. Har dock den fördelen att man ser bilden live i telefonen och inte behöver testexponera först. Med min gamla 5D funkade inte Live-view läget förstås. Det får bli denna lösning tills vidare de fåtal gånger jag behöver använda det. (Plåtar ibland i trånga utrymmen som tex badrum där kameran måste backas så långt mot väggen det bara går, och då får man inte in huvudet och kan se i sökaren.) Det tog ca två - tre minuter att rigga kamera, dator och telefon eftersom jag gjort det tidigare. Dock lite mer pill än att bara köra Tether via usb-kabel.

Finns både med Nikon och Canon, Mac OS X och Windows: http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=38

Bilagor

• dslrcameraremote.jpg
    dslrcameraremote.jpg
    18.7 KB · Visningar: 122
ANNONS
Götaplatsens Foto