Annons

Apple Studio Display stöder inte HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Märker att den nya funktionen HDR i Lightroom inte stöds på min skärm (Apple Studio Display). Är det verkligen så? Det var ju trist i så fall med en ny dyr skärm.

Ja tyvärr klarar den inte HDR. Varken tekniskt eller på låtsats.

Den når visserligen 600 cd/m2 vilket är tillräckligt för grade 2 HDR men inte 1000 eller högre som krävs för grade 1.

Själva skärmen är LCD, ingen OLED, och bara 8-bitar men som många andra processar den 10 internt.

De plockar delar av videomaterialet från HDR och processar det till SDR så de försöker pressa ur allt man kan.
Men den kan inte nå HDR men är idag bättre än standard SDR.

Så jag tror inte att något firmware kan lösa detta. Den har inte den hårdvara som krävs i varken skärm, processorer eller belysning.

Själva skärmen är LCD, ingen OLED, och bara 8-bitar men som många andra processar den 10 internt.

De plockar delar av videomaterialet från HDR och processar det till SDR så de försöker pressa ur allt man kan.
Men den kan inte nå HDR men är idag bättre än standard SDR.

Så jag tror inte att något firmware kan lösa detta. Den har inte den hårdvara som krävs i varken skärm, processorer eller belysning.

Är det troligt att alla skärmar i en nära framtid kommer att vara HDR-skärmar? Eller förblir det SDR på de flesta en tid framöver?

Jag tror att dom flesta skärmar kommer vara SDR en bra tid framöver, däremot så tror jag att ganska många TVn och mobiltelefoner kommer vara HDR ganska snart.

"HDR" kan vara så mycket när tillverkare berättar om hur duktiga de är och hittar på egna namn.

Acceptera en HDR-signal in är en sak men att leva upp till de olika specifikationerna är inte alltid så enkelt.
Det finns en anledning till varför riktiga HDR grading skärmar kostar som de gör.
Men behöver vi dödliga sådana? Näe. :)

"HDR" kan vara så mycket när tillverkare berättar om hur duktiga de är och hittar på egna namn.

Acceptera en HDR-signal in är en sak men att leva upp till de olika specifikationerna är inte alltid så enkelt.
Det finns en anledning till varför riktiga HDR grading skärmar kostar som de gör.
Men behöver vi dödliga sådana? Näe. :)
Vilken typ av skärm och kvalité beror mest på hur man presenterar sina bilder. Jobbar man med hög kvalitets video i HDR eller vill maximera bilderna på iPhone i länder med hög andel moderna smartphones så kan HDR vara bra.
Kanske ävenom man visar bilderna på sin 8k HDR TV i vardagsrummet.

Men för Print och folk på vanliga dator skärmar så Nej.

ANNONS
Götaplatsens Foto