Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aps-c objektiv på FF-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har en Sony A6700 och Sigmaobjektiv 23, 56 och 16-50mm. Dessutom Samyang AF 12mm. Funkar det att köra dem med proportionerna 1:1 på t ex en A7RII?

Jag har en Sony A6700 och Sigmaobjektiv 23, 56 och 16-50mm. Dessutom Samyang AF 12mm. Funkar det att köra dem med proportionerna 1:1 på t ex en A7RII?
Olika APS-C-objektiv täcker förstås olika mycket av en FF-sensor. De bör såklart teckna ut till sidorna av en 24x24mm ruta men kanske inte så bra i hörnen?
Hur som helst, det finns en inställning i menyn på kameran där du bestämmer om kameran automatiskt ska växla till att använda bara APS-C-yta av sensorn eller inte. Det går alltså att köra med hela sensorn även med ett objektiv avsett för APS-C-kameror.
Du kan göra en sökning på nätet typ "Sony A7Rii help guide" för en on-line manual och sedan i den söka på APS-C.

Olika APS-C-objektiv täcker förstås olika mycket av en FF-sensor. De bör såklart teckna ut till sidorna av en 24x24mm ruta men kanske inte så bra i hörnen?
Hur som helst, det finns en inställning i menyn på kameran där du bestämmer om kameran automatiskt ska växla till att använda bara APS-C-yta av sensorn eller inte. Det går alltså att köra med hela sensorn även med ett objektiv avsett för APS-C-kameror.
Du kan göra en sökning på nätet typ "Sony A7Rii help guide" för en on-line manual och sedan i den söka på APS-C.
Tack! Hittade dock inte info . Tänkte om någon prövat om hela kvadraten täcks med OK resultat.

Tack! Hittade dock inte info . Tänkte om någon prövat om hela kvadraten täcks med OK resultat.
Det där tror jag att du får söka efter på nätet eftersom det kommer att vara olika för olika objektiv. Längre brännvidder brukar gå bra, zoomar är oberäkneliga och vidvinkelobjektiv kan vara helt olika. En del objektiv kommer att teckna ut i hörnen men inte särskilt bra (eller jättedåligt ibland).
Som vanligt är det bäst att prova själv.

Jag svarade ine riktigt på din fråga i mitt förra inlägg. Information om hur bra olika specificerade objektiv täcker 24x24mm står förstås inte i manualen. Jag trodde du frågade efter om det gick att använda hela sensorn med APS-C-objektiv på kameran. Så jag missförstod, sorry.

Täckningen av sensorn kan variera rätt mycket med fokusavstånd och vald bländare också. Innan Nikon lanserade det nyare 35/1,8 till småbild så använde en del APS-C-varianten istället för det äldre skruvdrivna 35/2. Det går rätt bra på kortare fokusavstånd och större bländare, men mindre bra vid oändlighet och liten bländare.

Sedan påverkar vald brännvidd på zoomar, som sagt. Jag provade Nikons 18-70 på D700 innan jag hade sålt den ihop med D80 och om jag minns rätt blev det en cirkel på 18 mm, men gick åtminstone mindre dåligt om man zoomade in.

ANNONS
Götaplatsens Foto