Annons

Arbeta/Flytta LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

n_micke

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och funderar på att lägga om mitt upplägg med bilder. Eller rättare sagt var dem lagras efter arbetet då det sällan blir till att greja något mer med äldre bilder. Allt lagras just nu på en stor HDD i datorn och säkerhetskopieras oregelbundet till en USB HDD.

Tanken är att köpa en till SSD och ha bilderna på den från import och under framkallning för att sedan med jämna mellanrum skickas vidare till en NAS eller liknande. Förstår att en NAS inte ger samma prestanda vid arbete med bilden som en HDD/SSD gör så det kommer bli mest för lagring.

Är det någon som orkar beskriva/länka till en beskrivning om hur man lättast går till väga med detta? Vill ju ha kvar alla bilderna i LR katalogen även om dem flyttas för lagring, för att enkelt kunna hämta tillbaks dem om jag får för mig att arbeta mer med någon bild. För i katalogen sparas väl bara thumbnailen till bilden så det är snabbt gjort att bläddra igenom bilderna, trots att dem ligger på utomstående disk?

/Micke en förvirrad N00b

Mina synpunkter:

1) Om du idag har en stor intern hårddisk ser jag begränsad nytta med att skaffa en NAS som huvudsaklig lagring.

2) Jag har ett liknande upplägg som du funderar på, dvs årets aktuella bilder på en SSD. När året är slut drar jag helt sonika över mappen till den interna stora mekaniska disken. Om jag gör flytten inne i Lightroom så sköter programmet om allt - men det tar ganska lång tid. Därför brukar jag göra flytten med utforskaren utanför LR. När jag sedan startar LR är de bilderna makrerade med "?-tecken" och jag kopplar då med ett par musklick om dem till sin nya plats.

Skaffa gärna en NAS - men använd den då som backup-enhet.

Att lagra saker på en NAS i en-användarmiljö och där man har en stationär dator tycker jag är en onödig omväg.

Om du ändå vill använda NAS som huvudsaklig lagring så är det enkelt att flytta bilderna som jag beskrev ovan, dra och släpp. Antingen inne i LR eller utanför och sedan koppla om.

Lightrooms databas (och previews) har du kvar på datorn, förslagsvis på en SSD.

Det finns ganska många trådar om flytt av Lightroom här på fotosidan.

Mina synpunkter:

1) Om du idag har en stor intern hårddisk ser jag begränsad nytta med att skaffa en NAS som huvudsaklig lagring.

2) Jag har ett liknande upplägg som du funderar på, dvs årets aktuella bilder på en SSD. När året är slut drar jag helt sonika över mappen till den interna stora mekaniska disken. Om jag gör flytten inne i Lightroom så sköter programmet om allt - men det tar ganska lång tid. Därför brukar jag göra flytten men utforskaren utanför LR. När jag sedan startar LR är de bilderna makrerade med "?-tecken" och jag kopplar då med ett par musklick om dem till sin nya plats.

Skaffa gärna en NAS - men använd den då som backup-enhet.

Att lagra saker på en NAS i en-användarmiljö och där man har en stationär dator tycker jag är en onödig omväg.

Om du ändå vill använda NAS som huvudsaklig lagring så är det enkelt att flytta bilderna som jag beskrev ovan, dra och släpp. Antingen inne i LR eller utanför och sedan koppla om.

Lightrooms databas (och previews) har du kvar på datorn, förslagsvis på en SSD.

Det finns ganska många trådar om flytt av Lightroom här på fotosidan.

Tack för bra svar!

Sitter o pillar med det nu och det var ju ganska logiskt det hela egentligen. Saken är inte utrymmes bristen utan mest en störande aspekt att ha allt på samma hårddisk (mest mig det är fel på bara :) ).

Ska bli en liten SSD frampå + USB eller NAS för lagring när SSD'n börjar bli full, verkar som lightroom sköter om det mesta precis som du säger.

Hur gör jag för att flytta hela katalogen? För jag antar det är i den som mina ändringar på RAW filerna ligger. Är det bara att dra den till sin nya plats genom windows och så ligger allt sparat där?

Tillägg

Vill ju ha kvar alla bilderna i LR katalogen även om dem flyttas för lagring, för att enkelt kunna hämta tillbaks dem om jag får för mig att arbeta mer med någon bild. För i katalogen sparas väl bara thumbnailen till bilden så det är snabbt gjort att bläddra igenom bilderna, trots att dem ligger på utomstående disk?

/Micke en förvirrad N00b

Oavsett var originalfilen lagras så skapas Lightrooms previews i en mappstruktur under där du har din katalog-fil (databasen).

Jag tycker dock inte du behöver fundera på allt det här. Lightroom hanterar ju allt automatiskt och alla bilder kommer att vara direkt tillgängliga oavsett om du har dem på NAS eller på intern HD.

Lightroom har ju numera också en funkton för smart-previews, det är ju dock mest tänkt för den som inte har tillgång till originafilen (tänk laptop, tänk USB-diskar som kopplas in och ur) så för din situation är det ju väldigt straight forward.

Tillägg

Oavsett var originalfilen lagras så skapas Lightrooms previews i en mappstruktur under där du har din katalog-fil (databasen).

Jag tycker dock inte du behöver fundera på allt det här. Lightroom hanterar ju allt automatiskt och alla bilder kommer att vara direkt tillgängliga oavsett om du har dem på NAS eller på intern HD.

Lightroom har ju numera också en funkton för smart-previews, det är ju dock mest tänkt för den som inte har tillgång till originafilen (tänk laptop, tänk USB-diskar som kopplas in och ur) så för din situation är det ju väldigt straight forward.

Ok, tack för dina svar :) Vi får se hur lång tid det tar innan jag kraschat min första struktur =D

Tack för bra svar!

Sitter o pillar med det nu och det var ju ganska logiskt det hela egentligen. Saken är inte utrymmes bristen utan mest en störande aspekt att ha allt på samma hårddisk (mest mig det är fel på bara :) ).

Oron är befogad, men det löses egentligen inte av att flytta bildfilerna, skulle NAS-en bli stulen eller datorn brinna upp är du rökt vilket som. Enda lösningen på det är en vettig backup funktion till annan plats. Använda USB-diskar som du lägger hos kompisen, på jobbet etc.

Hur gör jag för att flytta hela katalogen? För jag antar det är i den som mina ändringar på RAW filerna ligger. Är det bara att dra den till sin nya plats genom windows och så ligger allt sparat där?

Gå in i Lightroom, kola under catalog setttings, där bör du kunna se var själva katalogfilen lagras. Klicka på "Show" så visas det i utforskaren. Stäng LR. Använd utoforskaren till att flytta mappen som visas till ny plats. Gå in i mappen på den nya platsen, dubbelklicka lrcat-filen så är det klart.

Oron är befogad, men det löses egentligen inte av att flytta bildfilerna, skulle NAS-en bli stulen eller datorn brinna upp är du rökt vilket som. Enda lösningen på det är en vettig backup funktion till annan plats. Använda USB-diskar som du lägger hos kompisen, på jobbet etc.

Gå in i Lightroom, kola under catalog setttings, där bör du kunna se var själva katalogfilen lagras. Klicka på "Show" så visas det i utforskaren. Stäng LR. Använd utoforskaren till att flytta mappen som visas till ny plats. Gå in i mappen på den nya platsen, dubbelklicka lrcat-filen så är det klart.

Jo, är nog onekligen så. Helt säker kan man ju aldrig vara.

Ah, det var inte svårare än så nej. Perfekt :) Då har jag nog koll för tillfället på vad jag håller på med. Tack igen :)

Jag jobbar med samtliga mina bilder mot en NAS. Hela mitt nätverk är gigabit så jag lider defintivt inte av att jobba mot min NAS. har ca 20~TB lagring lokalt och sen en synktjänst som jobbar mot crashplan där jag också lagrar mina kort. Kommer också inom kort trycka in en 3 TB extern hdd där jag även synkar foton mot.

För mkt säkerhet när det gäller foton och andra viktiga saker tycker jag inte man kan ha.

Finns flertal program som kan synka filer från dator till. Om du tex köper en synology NAS har de ett eget program som heter Synology Data replicator som fungerar prima.

Annars finns Goodsync som jag kör med som dock kostar.

Oron är befogad, men det löses egentligen inte av att flytta bildfilerna, skulle NAS-en bli stulen eller datorn brinna upp är du rökt vilket som. Enda lösningen på det är en vettig backup funktion till annan plats. Använda USB-diskar som du lägger hos kompisen, på jobbet etc..

Just därför man ska ha flertal backuper på olika platser. Ungefärligen såsom jag beskrev ovan.

Just därför man ska ha flertal backuper på olika platser. Ungefärligen såsom jag beskrev ovan.

Precis - oavsett var du lagrar din original måste du ha en bra backup-lösning. Jag hoppas att jag inte sade något annat?

Du verkar ha bra koll på ditt system och en utmärkt lösning som passar dig. Frågan är väl om TS behöver en NAS-lösning med 20TB kapacitet och är beredd att betala för den?

Min "kritik" mot NAS baserade sig på att det är vanligt att användare tror att "bara jag lägger bilderna på en NAS med RAID så är allt lugnt".

Så som Micke beskriver sin situation ser jag liten vinst med att flytta originalen till en NAS.

Precis - oavsett var du lagrar din original måste du ha en bra backup-lösning. Jag hoppas att jag inte sade något annat?

Du verkar ha bra koll på ditt system och en utmärkt lösning som passar dig. Frågan är väl om TS behöver en NAS-lösning med 20TB kapacitet och är beredd att betala för den?

Min "kritik" mot NAS baserade sig på att det är vanligt att användare tror att "bara jag lägger bilderna på en NAS med RAID så är allt lugnt".

Så som Micke beskriver sin situation ser jag liten vinst med att flytta originalen till en NAS.

Jag trodde definitivt inte något annat. Jag använder min NAS till så mkt mer än bara foto så därav det rejäla utrymmet.

Det är otroligt lätt att tro att nu är mina bilder säkra för de ligger ju på min nas. Men det räcker med en lr två hdd krascher så har du förlorat samtliga bilder.

Jag är ordentligt nördig och ordentligt paranoid vad gäller att förlora data (då jag råkat ut för det tidigare) så jag gör så här:

1. Importera bilderna i Lightroom till den lokala datadisken (fysisk disk) med sekundär kopia till min NAS
  2. Använder Windows 8 File History som automagiskt kopierar allt till en extern disk ansluten via eSATA
  3. Kör en skript som kopierar över alla relevanta filer från datorn till NAS (och då också tar bort de filer som sekundärkopierades i första steget)
  4. Prenumererar på Crashplan som kopierar alla väsentliga filer över nätet
  5. Formaterar minneskortet först när jag sett att bilderna finns dels på SAN och dels hos Crashplan

Alla mina bilder finns alltså på många ställen, och det går säkert att förenkla ytterligare.

Uppdatering:

Bilderna ligger nu flyttade från sin ursprungliga destination flyttade till en tillfällig vila på en gammal hdd, säkerhetkopierade raw filer till en usb hdd.
Tanken är numera ny lagrings hdd för bilderna istället för denna gamla, och givetvis fortsätta säkerhetskopiera rawfiler till usb disken.

Varit på 50 års kalas så ber om ursäkt för eventuella stavfel.

ANNONS
Götaplatsens Foto