Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med hur man som "amatör" ska lägga upp arbetsflödet. Som det är nu läggar jag in bilderna i datorn som raw med hjälp av Bridge jag lägger dom i en mapp som automatiskt gör en online back up (carbonite) Jag redigerar de bilder jag vill använda direkt från "orginal raw filen" och sparar som Jpeg i annan mapp som det oxå görs automatisk back up på. En del sparar sina raw filer i flera uppsättningar
En som de aldrig rör och en som man kan labba med. Hur gör man det enkelt för sig?
/Simon

Mitt eget arbetsflöde involverar Lightroom, men här talar vi Bridge, så:

Jag har en huvudmapp för fotografi. Under den ligger en mapp per ämne/session/plats och under där en datumsortering, först med året, sedan med en mapp för Månad + Datum.

Backup ser jag till att det görs två på huvudmappen för fotografi (inget existerar tills de finns på tre ställen).

Nog tycker jag inte att det är värt att spara ut ytterligare en RAW-bild för att redigera, då meningen med RAW är att de inte är destruktiv ändring. I och med att man kan skapa "Snapshots" i Camera RAW så kan man alltid variera mellan olika stadier i ändringen.

Själv behåller jag alla bilder i RAW utan att spara ut som en jpg, förrän jag har behov av jpg bilden. Jag öppnar då alltså RAW-bilden och exporterar en jpg beroende på vad den skall användas till.

ANNONS
Götaplatsens Foto