Annons

Arkivbetändighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har blivit innblandat i en diskution om att lägga en invetarieförteckning med bilder på digitalt media. Men jag är osäker på hur säkert det är. Hur länge är tex en CD-R säker? är det bättre att lägga det på tex en hårddisk? Eller skall man kanske helt enkelt skriva ut det eller låta ett labb ta fram "riktiga" bilder.
Det måste ju minst hålla 20-30 år.

Greven

Det finns massor av inlägg angående arkivering här på forumet och många av dessa diskuterar CD-R och DVD-skivors livslängd och vilket media som passar sig bäst till lång tids arkivering.

Om du vill att ditt material ska hålla så lång tid som 20-30 år utan att lagra om din data så är det band-backup som gälller. Kanske DLT-band är bäst på den fronten.

Men när det gäller CD och DVD lagring så finns det ingen som kan garantera en viss livslängd. Det är såååå många faktorer som kan inverka när du lagrar din data. Allt från själva brännarprocessen och vilket media du väljer till hur du lagrar skivorna.

För tillfället har jag riktat in mig på att lagra på DVD och ställt in mig på att "lagra om" datat om 2-3 år och under denna tiden kolla av skivorna så dom fungerar. Dessutom tar jag en rå-kopia av allt material på DVD av annat märke och lägger i ett bankfack. Det är det säkraste jag kan tänka mig för tillfället (för en rimlig summa pengar)

Den äldsta CD-skivan jag har är drygt 8 år gammal och den fungerar klockrent fortfarande. Nog läst från den ett hundratal gånger och det är en no-name media som legat i skrivbordslådan i ett plastfodral. Sedan har jag en cd-skiva av märket Sony som är 1½ år gammal och den fungerar inte alls längre.

Så det kan vara som allt annat här i världen: RELATIVT! =)

Är det vanliga backupband du menar som man använde förr (används det fortfarande) för att tanka ner hela hårddiskar?

DLT band är nog den vanliga typen idag. Och ja, det används fortarande då det är det billigaste och säkraste för stora datamängder.

Med tanke på att du kör band på upp till 300/600GB för varje band finns det ingat som matchar det. Försök köra en backup på DVD skivor, med double sided(9.7GB) blir det en 60 stycken.

Oftast för dyrt för privatpersoner då en bra bandstation lätt går lös på en 50 lax samt att varje band för 300/600 går på en 12-1500kr.
Men dom flesta kör med bandrobotar som kan ta en hundra band eller nåt sånt.

Och så finns det AIT (Advanced Intelligence Tape) som rymmer allt från 30-130 (?) gb per band som kostar en femhundring stycket.

Själva bandstationen går lös på mellan sju och tio tusen plus moms.

Vet inte om det är lika bra som DLT, men det ska enligt uppgift vara hundra gånger säkrare än hårddiskar och följaktligen ännu mycket mer säkrare än CD/DVD.

En mycket viktig sak att tänka på när man köper en bandstation är att varje bandstation kräver ett konstat flöde av data.

• DDS4 (DAT) - 3MB/s
  • DLT40 - 1.5MB/s
  • DLT80 - 6MB/s
  • SDLT1 - 11MB/s
  • Ultrium230 - 15MB/s

Vid komprision krävs i princip det dubbla.

Om detta inte uppfylls måste bandstationen stanna när bufferten är tom, spola tillbaka bandet, fylla på bufferten och sedan fortsätta. Detta kommer att upprepas så fort buffertern åter är tom. Detta ger ett högt slitage på bandstationen och på banden + att backuppen tar mycket lång tid.

Titta inte på de teoretiska specifikationerna på hårdiskarna, kör prestandatestprogram, till exempel PAT från HP och håll diskarna defragmenterade.

-- Nicke

Dom flesta nya diskar idag skulle klara dessa krav, även med kompression om dom inte gör så mycket annat samtidigt. Men det finns ett skäl till att dom flesta bandstatoiner körs med SCSI-3 i olika former.

Damocles skrev:
DLT band är nog den vanliga typen idag. Och ja, det används fortarande då det är det billigaste och säkraste för stora datamängder.

Med tanke på att du kör band på upp till 300/600GB för varje band finns det ingat som matchar det. Försök köra en backup på DVD skivor, med double sided(9.7GB) blir det en 60 stycken.

Oftast för dyrt för privatpersoner då en bra bandstation lätt går lös på en 50 lax samt att varje band för 300/600 går på en 12-1500kr.
Men dom flesta kör med bandrobotar som kan ta en hundra band eller nåt sånt.

Sen är ju frågan om man vågar lite på ett band som tar 600gb? Jag hade hellre kört med media som tar mindre, visst en kan gå sönderm en då förlorar jag bara säg 5gb iställetför 600gb vilket är en avsevärd skillnad.

Finns det inget som går under 10 laxar för ett system? Församlingar i sverige idag har inte direkt några pengar. Den här församlingen har i stort sett inga alls (liten på landet).

Kan det vara bättre att köpa en hårdisk och lägga över allt på och sedan låsa in den i ett arkiv så att den inte raderas av misstag?

Greve Nickon skrev:
Finns det inget som går under 10 laxar för ett system? Församlingar i sverige idag har inte direkt några pengar. Den här församlingen har i stort sett inga alls (liten på landet).

En intern DAT bandare som klarar 20/40Gb kostar 3995 SEK på Dustin. Till den behöver du media 95 SEK/st hos Dustin samt ev ett SCSI-kort (följande borde passa, 850 SEK på Dustin).

Totalsumma inkl tio band; 5795 SEK (alla priser är exkl moms - men moms behöver ni väl inte betala?)

-- Nicke

Är det riktigt viktigt vill jag påstå att 40GB funkar fint, samt dubbla band varav ett inlåst i brandskåp på stället och ett offsite(altså på annat ställe). Så brinner ett inne så har du sakerna kvar.

Var noga med lagringsföreskrifter också.

ANNONS
Götaplatsens Foto