Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Artefakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunis

Aktiv medlem
Försöker ladda upp bilder t en "bildbyrå" men får hela tiden bilderna avfärdade pga "artefacts". Förstår inte vaför det blir detta, kan det vara ngt med CS2? Bilderna är RAW filer som sedan justeras i CS2. Går det förhindra/ta bort?

Hm... "Bildbyrå" inom citat låter som ngt oroväckande :)
..är själv inne i en period av konstant refuserade bilder så jag förstår din frustration. Kan du länka till en *.jpg av en av de refuserade filerna?
En bildbyrå ville ej ha mina bilder pga höga ISO-tal. Brus anses nog som artefakt i detta sammanhang.

Garbis

Skickar du raw-filer till bildbyråer? Då borde de ju vara fria från artefakter om du inte har en usel kamera.

Annars uppstår ju artefakter av jpg-komprimering om du sparar i för dålig kvalite, men du nämnde inget om jpg.

pellepiano skrev:
Skickar du raw-filer till bildbyråer? Då borde de ju vara fria från artefakter om du inte har en usel kamera.

Annars uppstår ju artefakter av jpg-komprimering om du sparar i för dålig kvalite, men du nämnde inget om jpg.

Självklart är det jpg...kan man spara RAWfilsformatet i CS2?

Jag tror du ska akta dig för att använda Jpeg över huvudtaget när du jobbar mot bildbyråer. Använd hellre TIFF även om bilderna blir 50Mb stora. Det är mer seriöst i deras ögon... har jag hört..

Du är inget ymnighetshorn vad gäller info direkt =)

Kamera? ISO? Ser du själv några artefakter på dina bilder? Interpolerar du upp dem? Ändrar du dpi eller nåt annat som påverkar bilden vid sparandet?

ANNONS
Götaplatsens Foto