Annons

Artefakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunis

Aktiv medlem
Försöker ladda upp bilder t en "bildbyrå" men får hela tiden bilderna avfärdade pga "artefacts". Förstår inte vaför det blir detta, kan det vara ngt med CS2? Bilderna är RAW filer som sedan justeras i CS2. Går det förhindra/ta bort?

Hm... "Bildbyrå" inom citat låter som ngt oroväckande :)
..är själv inne i en period av konstant refuserade bilder så jag förstår din frustration. Kan du länka till en *.jpg av en av de refuserade filerna?
En bildbyrå ville ej ha mina bilder pga höga ISO-tal. Brus anses nog som artefakt i detta sammanhang.

Garbis

Skickar du raw-filer till bildbyråer? Då borde de ju vara fria från artefakter om du inte har en usel kamera.

Annars uppstår ju artefakter av jpg-komprimering om du sparar i för dålig kvalite, men du nämnde inget om jpg.

pellepiano skrev:
Skickar du raw-filer till bildbyråer? Då borde de ju vara fria från artefakter om du inte har en usel kamera.

Annars uppstår ju artefakter av jpg-komprimering om du sparar i för dålig kvalite, men du nämnde inget om jpg.

Självklart är det jpg...kan man spara RAWfilsformatet i CS2?

Jag tror du ska akta dig för att använda Jpeg över huvudtaget när du jobbar mot bildbyråer. Använd hellre TIFF även om bilderna blir 50Mb stora. Det är mer seriöst i deras ögon... har jag hört..

Du är inget ymnighetshorn vad gäller info direkt =)

Kamera? ISO? Ser du själv några artefakter på dina bilder? Interpolerar du upp dem? Ändrar du dpi eller nåt annat som påverkar bilden vid sparandet?

ANNONS
Götaplatsens Foto