Annons

Artikel om att "Handla kamerautrustning på eBay"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu läst på lite angående Tullverkets regler om import, något som jag inte tidigare gjort och jag kommer att länka till den aktuella sidan på Tullverkets hemsida, så behöver det inte bli något mer tjafs om det ;-)

Nej, men då begår Du ett brott!

Kan ju vara så i Sverige men enligt en tulltjänsteman i Finland så är det tullens eget problem om paketet inte fastnar i tullen för förtullning, och köparen har ingen skyldighet att anmäla varorna. Däremot begår man brott om man går genom "inget att förtulla" när man anländer från icke eu och har för dyra varor med, 430€ till Finland om man anländer med flyg eller båt och 300€ med andra färdmedel.

Ska tilläggas att i Finland går gränsen vid 10€ moms eller vara+frakt för ca 43,5€, samma med tullavgiften att man inte behöver betala tullavgift under 10€

Senast ändrad:
Tyvärr använder majoriteten av handlare på eBay detta jävla Paypal som kan ställa till det när som helst.

Tyvärr använder majoriteten av handlare på eBay detta jävla Paypal som kan ställa till det när som helst.

En sån här kommentar är inte speciellt upplysande.
Vad är problemet med PayPal?
Du får gärna berätta så att jag förstår.
Jag har använt det i flera år och inte haft några problem.

En sån här kommentar är inte speciellt upplysande.
Vad är problemet med PayPal?
Du får gärna berätta så att jag förstår.
Jag har använt det i flera år och inte haft några problem.

Håller med, väljer handlare med PP före de utan.
Ser alltid till att ha lite pengar stående på PP-kontot, men inte mer än vad jag har råd att bli av med om någon lyckas norpa dom.

Beträffande tull och moms så gäller det ju bara eBay utanför EU, med undantag för handlare som säljer för stora summor årligen till Sverige, men dom är få.
eBay-de och eBay.co.uk har visserligen säljare som säljer från utanför EU och då får man passa sig lite, en del kringgår problemet genom att sända via ett EU-land.

Nu ska jag läsa artikeln :)

Nu har jag läst.
Mycket text om att bara köpa från de med många positiva omdömen, hur gör man om du t ex vill köpa min grej, jag har bara ett fåtal omdömen, men kan ju vara hederlig för det.

Sen går du i godo för ett antal säljare, det är modigt gjort, du kan vara lugn för att någon tar dig på orden om denne känner sig lurad av någon av dessa.

Och tull och momsproblematiken såg jag inte till?

Senast ändrad:
Har du hört talas om "eget ansvar"? Jag ser inte att TS lämnar några garantier, bara tips.

/K

"Här nedan listar jag ett gäng säljare på eBay som jag själv handlat utrustning ifrån och som jag kan gå i god för."

TS raggar besök till sin blogg och vill ha kommentarer, han får båda.

Jag tycker dock inte att objektiven är billiga på ebay, jag räknar alltid med att betala moms och ifall det slinker genom tullen så är det bonus men det är sällan det händer i Finland med paket som är lite större eller tyngre.
Blogginläggets 24-70 hittade jag som billigast inkl frakt, sökt hela ebay, från USA till ett pris av 1340$ som blir 1018€ och jämfört med cameranu.nl's momsade pris på 1139€+25€ frakt+23€ kreditkorts avgift, så finns det ingen anledning att köpa på ebay, med USA garanti. Paketet hamnar dessutom med 99,5% säkerhet i tullen och då tillkommer 234€ finsk moms, 23%, och 66€ tull, 6,5% så slutpriset blir 1318€. Även Cyberphoto är billigare.

Små kameratillbehör är dock en helt annan sak när man får nästan vad som helst för närapå ingenting, t.ex. Green.L cir pol filter för 5€ inkl frakt, skämt åsido så är även det för dyrt med tanke på kvalitén.

Jag har handlat på ebay i 4 år och alltid använt paypal och även fått tillbaks pengar ett par gånger när produkten inte varit enligt beskrivningen, säljare med 98-99% positiva omdömen, vilket knappast lyckats utan paypal.

EDIT: Nytt objektiv i exemplet eftersom jag inte skulle våga köpa beg på ebay.

Jag handlar uteslutande från säljare som accepterar Paypal och jag har aldrig haft några som helst problem med det. Vad är det som gör att du inte känner att Paypal är bra?

Mycket text om att bara köpa från de med många positiva omdömen, hur gör man om du t ex vill köpa min grej, jag har bara ett fåtal omdömen, men kan ju vara hederlig för det.

Sen går du i godo för ett antal säljare, det är modigt gjort, du kan vara lugn för att någon tar dig på orden om denne känner sig lurad av någon av dessa.

Och tull och momsproblematiken såg jag inte till?
Jag skriver om mina erfarenheter och vad jag tänker på när jag handlar på eBay, och jag skulle aldrig handla från någon som bara har ett fåtal omdömen. Självklart har man fortfarande all säkerhet från eBay oavsett om säljaren har många omdömen eller få omdömen, men jag vill göra allt som JAG kan göra för att handla säkert på internet.

Anledningen till att jag kan gå i godo för de säljare som jag nämner i blogginlägget är att jag själv har handlat från dem ett flertal gånger och aldrig blivit besviken. Så det tycker jag ger mig rätten att göra så ;-)

Moms och tullproblematiken kommer jag fylla på med idag, alternativ göra ett separat blogginlägg med just det.

Anledningen till att jag kan gå i godo för de säljare som jag nämner i blogginlägget är att jag själv har handlat från dem ett flertal gånger och aldrig blivit besviken. Så det tycker jag ger mig rätten att göra så ;-)
.

Det får du så gärna göra, det vara bara en reflektion på din artikel och vad som kan ske om någon tolkar din text bokstavlig..

Du får gärna uttrycka dig lite mer vänligt och upplysande i dina kommentarer Henry.
Det är väl onödigt att vara oförskämd mot medlemmar som försöker vara hjälpsamma och inte vet alla fakta.

En upplysning om att man begår ett brott om man importerar saker till Sverige utan att förtulla eller betala moms är väl ingen oförskämdhet? Då undrar åtminstone jag vart samhällsmoralen har tagit vägen. Det var väl ändå ett absolut bottennapp?

En upplysning om att man begår ett brott om man importerar saker till Sverige utan att förtulla eller betala moms är väl ingen oförskämdhet? Då undrar åtminstone jag vart samhällsmoralen har tagit vägen. Det var väl ändå ett absolut bottennapp?

Det är sättet du uttrycker dig på som är oförskämt. En kort mening med utropstecken och ingen förklaring om vad som är olagligt. Det finns olika sätt att uttrycka sig på och att vara hövlig och hjälpsam tillför mer till diskussionen här på Fotosidan.

Det är sättet du uttrycker dig på som är oförskämt. En kort mening med utropstecken och ingen förklaring om vad som är olagligt. Det finns olika sätt att uttrycka sig på och att vara hövlig och hjälpsam tillför mer till diskussionen här på Fotosidan.

Att linda in saker för att någon får dåligt samvete, elller borde ha, tillför (som Du uttrycker det) väl inte diskusionen något. Det gör bara budskapet otydligt!

ANNONS
Götaplatsens Foto