Jag tycker dock inte att objektiven är billiga på ebay, jag räknar alltid med att betala moms och ifall det slinker genom tullen så är det bonus men det är sällan det händer i Finland med paket som är lite större eller tyngre.
Blogginläggets 24-70 hittade jag som billigast inkl frakt, sökt hela ebay, från USA till ett pris av 1340$ som blir 1018€ och jämfört med cameranu.nl's momsade pris på 1139€+25€ frakt+23€ kreditkorts avgift, så finns det ingen anledning att köpa på ebay, med USA garanti. Paketet hamnar dessutom med 99,5% säkerhet i tullen och då tillkommer 234€ finsk moms, 23%, och 66€ tull, 6,5% så slutpriset blir 1318€. Även Cyberphoto är billigare.
Små kameratillbehör är dock en helt annan sak när man får nästan vad som helst för närapå ingenting, t.ex. Green.L cir pol filter för 5€ inkl frakt, skämt åsido så är även det för dyrt med tanke på kvalitén.
Jag har handlat på ebay i 4 år och alltid använt paypal och även fått tillbaks pengar ett par gånger när produkten inte varit enligt beskrivningen, säljare med 98-99% positiva omdömen, vilket knappast lyckats utan paypal.
EDIT: Nytt objektiv i exemplet eftersom jag inte skulle våga köpa beg på ebay.