Annons

Att öppna rawfiler på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

versipack

Ny medlem
Hej, jag har en Nikon d 7200 o har hittills fotat JPEG men vill gärna gå över till raw.. min fråga är.. Vilket program måste jag installera på datorn för att kunna öppna mina rawbilder? Jpeg går ju bra att öppna men inte Rawbilderna.. Tacksam för svar
MVH. en glad amatör..
 

frwe

Aktiv medlem
Hej, jag har en Nikon d 7200 o har hittills fotat JPEG men vill gärna gå över till raw.. min fråga är.. Vilket program måste jag installera på datorn för att kunna öppna mina rawbilder? Jpeg går ju bra att öppna men inte Rawbilderna.. Tacksam för svar
MVH. en glad amatör..
Du har fått med ett program till kameran som heter View-NX där du kan bläddra och titta på bilderna, du kan också konvertera dem till TIFF eller JGP. Skall du redigera bilderna så finns det flera att välja på, både gratis och de som kostar, bl a Lightroom som nämnts eller Photoshop. /Frode
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen gjort samma resa, med tidigare kameramodeller tog jag jpg, men med D7200 har jag nu gått över till att (nästan) enbart fota NEF. Jpg har jag för att kunna visa bilderna på en platta samt att kunna kopiera över till kompisar när de vill ha bilderna bums. Annars använder jag inte jpg-filerna.
NEF-bilderna tar jag in i datorn och läser in i Lightroom. Där har jag kunnat lyfta bilderna till helt andra dimensioner. Om andra ska ha bilder exporterar jag därifrån till jpg.

Hur man installerar Lightroom är en egen liten kurs för sig, om du ska köpa den (kostar omkring 1500:), det de vill är att man prenumererar på den för en hundring i månaden i all evighet och får då löpande uppdateringar. Det finns trådar här på fotosidan som beskriver hur man ska gå till väga med köp, men räkna med att det är lite slagsmål med datorer och länkar och koder för att få till det.

Men det är värt besväret i slutändan.
 

xerent

Aktiv medlem
Det finns också en inbyggd RAW-konverterare i kameran som man kan använda för enklare justeringar, ändra vitbalans, exponeringskompensation, justera dynamiskt omfång till viss mån och välja mellan olika förval exempelvis porträtt eller vibrerande färger. Typiskt bra för att snabbt göra RAW-konvertering innan man tankar över bilden i telefonen via WiFi för publicering på sociala medier. :)
 

bokada

Aktiv medlem
Säkert program

Hej, jag har en Nikon d 7200 o har hittills fotat JPEG men vill gärna gå över till raw.. min fråga är.. Vilket program måste jag installera på datorn för att kunna öppna mina rawbilder? Jpeg går ju bra att öppna men inte Rawbilderna.. Tacksam för svar
MVH. en glad amatör..
Hej!

Jag har alltid tittat på bildfiler med gratisprogrammet - Faststone Image Viewer - och har ALDRIG stött på en bildfil den inte klarar av och det är totalt Trojanfritt! Sedan behandlar jag bilderna i andra program. Rekommenderas starkt av mig!

/ Bo
 
ANNONS