Annons

Att byta bilder med varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förslag till regler:

* För att vara medlem ska du ha minst 5 inscannade/avfotograferade mörkrumsoriginal, kopierade på fiberpapper upplagda, och som är fritt att byta med. Ingen maxgräns. Bilderna visas i den speciella poolen/sällskapet/gruppen som bildas för detta på fotosidan. Dessutom gör varje fotograf ett speciellt album på sin sida där bytesbilderna presenteras.

* Bilderna ska vara kopierade på fiberbaserat papper i stl 8x10" - 9½x12" (20,3x25,4 - 24x30,5). Vanlig, traditionell svartvitbild. En vit kant på minst 1cm ska finnas (för att man ska kunna montera snyggt i passepartout om man vill sätta bilden på väggen).

* Bilderna ska alltid vara signerade med blyertspenna på baksidan. Ev också på framsidan under bildkanten (vilket är vanligt).

* När jag vill byta kontaktar jag fotografen för överenskommelse och sedan skickar båda sina bilder till moderatorn.

* Moderator ombesörjer utskicken efter att båda bilderna kommit till denne. Porto ska medfölja i försändelsen.


Ja svårare än så behöver det inte vara. Kanske kan en sån här idé bli en morot för oss traditionella fotografer att gå in i mörkrummet lite mera och kopiera? Hoppas bara att vi är tillräckligt många medlemmar som pysslar me det här så att det blir en liten grupp? Kom gärna med synpunkter och nya idéer kring det här!
Låter kul men ärligt talat vem fan är intresserad av mina bilder förutom jag.

För övrigt så föll jag utanför ramen redan i första regeln. Vadå scanna? då behöver man datorprylar.

Sedan använder jag helst 12"x16"/12"x12" med 1 tums vit kant monterad på syrafri kartong. Men jag är inte knusslig utan kan byta mot en mindre bild m jag gillar den.

Dubbla porton! Först skicka dit & sedan dit, krångligt och jag som aldrig har litat på posten när det gäller bilder. Fast till England har jag inte haft ngt val.

Ja visst sedan var det det där med tid... tja nästa år kanske...
 

Liza

Aktiv medlem
annan variant

Under en lång tid har jag varit inaktiv här på FS vilket helt och hållet bottnar sig i det tröttsamma digitala tjafset och som jag upplevde det - undanskuffande av analog teknik. Men det verkar som en klick passionerade har bitit sig fast och med det blir allting intressant och roligt igen.

Jag är med i en Travelling Portfolio på APUG vilket innebär att ca en gång om året får jag hem en portfölj med bilder från olika fotografer från USA, Australien, Nya Zealand, England, Norge mfl. Portföljen går runt hela tiden och när man får tillbaka den byter man ut sin bild och skickar vidare. Vi har bara en bild pg portokostnaderna men skulle det inte vara en kul idé här och dessutom kunna ha fler bilder.
Naturligtvis handlar det bara om det rena hantverket och antingen äkta mörkrumskopior (inga utskrifter tack) i bästa kvalité eller bilder i de alternativa teknikerna. Ett bra sätt att få inspiration i mörkrumstekniken och varför inte en uppföljande diskussion här. Kanske som en enskild forumgrupp.
Sen är det klart, vill man byta en bild med någon så är det ju bara att kontakta fotografen och förhöra sig.
God Jul
Eva "liza" Lundh
 

Graal

Avslutat medlemskap
Låter kul men ärligt talat vem fan är intresserad av mina bilder förutom jag.

För övrigt så föll jag utanför ramen redan i första regeln. Vadå scanna? då behöver man datorprylar.

Sedan använder jag helst 12"x16"/12"x12" med 1 tums vit kant monterad på syrafri kartong. Men jag är inte knusslig utan kan byta mot en mindre bild m jag gillar den.

Dubbla porton! Först skicka dit & sedan dit, krångligt och jag som aldrig har litat på posten när det gäller bilder. Fast till England har jag inte haft ngt val.

Ja visst sedan var det det där med tid... tja nästa år kanske...
Tror du uppfattade lite galet?

Du ska inte skicka några inscannade bilder utan originalen. Men visar du bilden här på fotosidan i mörkrumsgruppen ska det givetvis vara en scanning av kopian (alt avfotograferad med dig.kamera) du visar. Det är ju grundregeln i mörkrumsgruppen.

Och vill du inte göra mindre bilder går det lika bra att byta med en större, bara du accepterar att du kan få en mindre i byte.

Och vad gäller dubbla porton och att skicka hit och dit. För några år sedan var jag med i ett lotteri här på fotosidans forum, där vi skänkte varsin bild som sedan lottades ut till de som var med. Jag lade ner en del arbete på att kopiera min bild i mörkrummet så bra som möjligt. Monterade den i passepartour med syrafri kartong (bakstycke-passepartout-ram) och skickade den till personen som lottades på min bild inom utsatt tid. Den bild jag själv lottades för fick jag vänta, vänta och vänta på. Till slut kontaktade jag denne, men det dröjde ändå säkert mer än ett halvår innan jag fick bilden. och då var det en halvtaskig utskrift omonterad och i ett kuvert. Moderatorn skulle i så fall se till att förhindra sånt, att inte skicka bilderna till de som vill byta förrän han har båda.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Under en lång tid har jag varit inaktiv här på FS vilket helt och hållet bottnar sig i det tröttsamma digitala tjafset och som jag upplevde det - undanskuffande av analog teknik. Men det verkar som en klick passionerade har bitit sig fast och med det blir allting intressant och roligt igen.

Jag är med i en Travelling Portfolio på APUG vilket innebär att ca en gång om året får jag hem en portfölj med bilder från olika fotografer från USA, Australien, Nya Zealand, England, Norge mfl. Portföljen går runt hela tiden och när man får tillbaka den byter man ut sin bild och skickar vidare. Vi har bara en bild pg portokostnaderna men skulle det inte vara en kul idé här och dessutom kunna ha fler bilder.
Naturligtvis handlar det bara om det rena hantverket och antingen äkta mörkrumskopior (inga utskrifter tack) i bästa kvalité eller bilder i de alternativa teknikerna. Ett bra sätt att få inspiration i mörkrumstekniken och varför inte en uppföljande diskussion här. Kanske som en enskild forumgrupp.
Sen är det klart, vill man byta en bild med någon så är det ju bara att kontakta fotografen och förhöra sig.
God Jul
Eva "liza" Lundh
Tycker det där med en kringresande portfolio verkar vara ganska bra idé! Kan nog fungera bättre än bildbytargrupp. Att byta går ju bra ändå.

Och visst är det mycket tekniktjafs här på fotosidan. Och när man råkar skriva något om analogt i forumen är det genast någon digital Don Quijotte som ska färsvara positionerna. Skrev häromdagen om Kodaks ökade filmförsäljning och fick genast svar på tal. Läs gärna tråden här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101568
 

millhouse

Aktiv medlem
Hur gör man....

Under en lång tid har jag varit inaktiv här på FS vilket helt och hållet bottnar sig i det tröttsamma digitala tjafset och som jag upplevde det - undanskuffande av analog teknik. Men det verkar som en klick passionerade har bitit sig fast och med det blir allting intressant och roligt igen.

Jag är med i en Travelling Portfolio på APUG vilket innebär att ca en gång om året får jag hem en portfölj med bilder från olika fotografer från USA, Australien, Nya Zealand, England, Norge mfl. Portföljen går runt hela tiden och när man får tillbaka den byter man ut sin bild och skickar vidare. Vi har bara en bild pg portokostnaderna men skulle det inte vara en kul idé här och dessutom kunna ha fler bilder.
Naturligtvis handlar det bara om det rena hantverket och antingen äkta mörkrumskopior (inga utskrifter tack) i bästa kvalité eller bilder i de alternativa teknikerna. Ett bra sätt att få inspiration i mörkrumstekniken och varför inte en uppföljande diskussion här. Kanske som en enskild forumgrupp.
Sen är det klart, vill man byta en bild med någon så är det ju bara att kontakta fotografen och förhöra sig.
God Jul
Eva "liza" Lundh
Hej Eva och andra!
När jag i rubriken skriver " Hur gör man..." så menar jag inte hur man gör för att utväxla bilder, NEJ jag är precis som du Eva så TRÖT på allt tjafs på FS´s olika forum. Det är en attityd hos många att få ge "motståndaren" en rejäl smoka med ord.Man kan uttrycka sig på ett sätt som jag tvivlar på att man gör utanför FS. Och här menar jag att detta gäller både dom som är för det analoga som det digitala.Nu får jag räkna med att jag åker på en smoka. Men det står jag pall för.
Nu hoppas jag att tonen hos ett antal kan bli lite mildare. Kom med åsikter men var inte så d-j mot "motståndaren".
Jag hoppas inför 2009 då blir FS en sida där man diskuterar foto utifrån olika nivåer och där ALLA åsikter får en yta att vara på.
Så till vad denna "tråd" handlar om: utväxla bilder ! Jag känner att mina bilder inte skulle vara av intresse för andra. Och möjligen skulle jag helt enkelt glömma att sända dom vidare. Och det vill jag inte utsätta mig för.
 

Liza

Aktiv medlem
I början tillhörde jag själv de argumenterande gnällspikarna men...har man någon form av kreativ intelligens så har man inga problem att ändra åsikt. Jepp jag anser mig ha kreativ intelligens trots impulsivt humör.
IOFS har jag ingen aning och tänker inte undersöka hur många analoga som medvetet går in för att sabotera digitala diskussioner men det motsatta har jag under de två sista dygnen läst alldeles för många exempel på.

Lösning 1: ignorera de störande elementen och fortsätt den ursprungliga diskussionen som den borde föras.
Lösning 2: som jag skrev i Klotterplanket: en helt dedikerad forumtråd till analog fotografi där man kan diskutera utan att behöva lägga inläggen i typ "Annat - Övrigt" och där man kan hövligt kan be "käftare" vända sig till ett lämpligare forum.

Själv är jag helt analog och har ingen tanke på att ändra detta dock har jag också sett en hel del positivt med det digitala mediet.
Bla hos FFIM i Malmö har medlemsantalet ökat och medlemsaftnarna blivit mycket välbesökta. Det är dessutom inte digital teknik utan BILD som som pratas. Som en trevlig bieffekt har även intresset för analog fotografi och mörkrumsarbete ökat.
Många av bilderna på min hemsida hade aldrig kunnat visas eftersom de är för stora för scannern men efter lån av en digitalkamera för avfotografering ligge de nu uppe.

Sen är där nackdelar som jag inte kan förlåta i dagens läge: Foto´s Mästartävlan - fy skäms. Likadant med REUS som tidigare var analog för de Alternativa teknikerna - fy skäms.

Det var det och delar borde grundligare diskuteras i en tråd för sig.

......Så till vad denna "tråd" handlar om: utväxla bilder ! Jag känner att mina bilder inte skulle vara av intresse för andra. Och möjligen skulle jag helt enkelt glömma att sända dom vidare. Och det vill jag inte utsätta mig för.
Sorry men dina argument köper jag inte. Vare sig som fotograf eller kopist är jag någon stjärna snarare klåpare i egna ögon. Men att IRL se andras alster med för och nackdelar gör mej inspirerad och nyfiken. Det går bara inte att jämföra en bild på skärmen och en riktig i handen.
Jag har lagt ett förslag som efter egen erfarenhet är jättebra och utvecklande men vill ingen så är det bara så :))
 
Senast ändrad:

anonymous

Avslutat medlemskap
Ok Kör i vind. Men jag måste få upp mörkrummet i nya huset först. Rädd att det kan dröja ett slag, men jag hör av mig så fort jag lyckats producera något som jag tycker är tillräckligt bra.

Så bara du inte har för höga krav så :).
Jag väntar, jag måste fixa bild till Nils också, bara du gör ditt bästa det duger för mig. Vilken bild vill du bli ägare till?

Jag ska sätta igång nu efter julen jag hade massor med att göra efter Budapaest dessutom kom jag hem kraftigt försenad också, men det var kul.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tror du uppfattade lite galet?

Du ska inte skicka några inscannade bilder utan originalen. Men visar du bilden här på fotosidan i mörkrumsgruppen ska det givetvis vara en scanning av kopian (alt avfotograferad med dig.kamera) du visar. Det är ju grundregeln i mörkrumsgruppen.

Och vill du inte göra mindre bilder går det lika bra att byta med en större, bara du accepterar att du kan få en mindre i byte.

Och vad gäller dubbla porton och att skicka hit och dit. För några år sedan var jag med i ett lotteri.... säkert mer än ett halvår innan jag fick bilden. och då var det en halvtaskig utskrift omonterad och i ett kuvert. Moderatorn skulle i så fall se till att förhindra sånt, att inte skicka bilderna till de som vill byta förrän han har båda.
Nej då.

Det är bara det att jag varken har en scanner/dator/digitalkamera.

Men visst har jag vänner som skulle kunna hjälpa mig scanna.
Fast dottern fick ju en i julklapp... hm det kan ju provas.

Fast du skriver själv att det var ett lotteri och det blev det också i dubbel bemärkelse.
Och så säger dem att de använder digital teknik för att det skall gå fort ;)

Det tycker jag är ganska vanligt att yngre digitalfotografer inte inser att bilden inte är klar förrän den presenteras på rätt sätt. Ibland ser tävlingsbilder i fotoklubben rent för jävliga ut.

Tja det är ju ett sätt att se på porto-biten. Fast jag brukar få iväg mina bilder via vänliga själar som reser lite kors & tvärs utan postens hjälp. Fast bilderna brukar inte åka så långt, i ngt fall 20 mil kanske.
 
ANNONS