Annons

Att byta till Canon...

Produkter
(logga in för att koppla)
John Dow skrev:
Lite roligt att auto-iso diskuteras så intensivt när det är en funktion jag sällan (aldrig) använder. Jag skulle nog iofs göra det om jag fick programera hur kameran skulle "tänka" vad det gäller högsta iso och slutartider.
Så funkar D200, och jag tror även D80 har sådana inställningsmöjligheter för auto-ISO.

Ja, det har den. På D70 kan du däremot bara sätta den slutartid då auto-iso ska börja jobba, men inte max iso kameran får gå upp till.

Jag har en minnesbank inställt på auto-iso på min Nikon, och den är inställt på max 1600 iso, skulle faktiskt kunna köra 3200iso utan några större problem, men då blir jag tvungen att lägga på lite brusredusering i NX, men absolut inte på 1600iso.

Brusprestandan har inget med märkesval att göra alls, det finns faktiskt Nikon kameror som har tillräckligt bra höga iso prestanda, D50, D80 och D2Hs.

/kent.

Jag hade valt 30D framför 20D. Ergonomin är väldigt bra i dessa hus men jag skulle rekommendera batterigreppet(även om det inte behövs för batteritiden). Man får lite mer stabilt hus då framför allt om man har blixt eller tele på kameran.

Sedan så är en annan anledning att 2'' skärm är på tok för litet. Sedan har inte Canon samma utmärkta bildvisning som t.ex. jag har på min D2X. Men det hade nog klarat sig med 2,5'' skärm. Annars är 20D/30D RIKTIGT bra. Jag använder 20D till dagsfoto/telefoto och är otroligt nöjd. Även om min D2X presterar bättre på många sätt så är Canons E-TTL ofelbar på dagtid. Där är Nikon i underläge. Däremot på natten så funkar Canons blixtmätning apa och Nikon är totalt överlägsen.

Bruset är också lite sådär. Canon har inget brus, så enkelt är det. Jämför jag bruset är det stor skillnad. Sedan är det ju klart att 4mpix drar sitt strå till stacken.

Oavsett vad här nu så köp 30D om du är ute efter en snabb, pålitlig kamera som klarar, de flesta, situationerna riktigt bra!

Så där, nu är det beställt...

Ett sycke 30d och ett 17-55 2,8 is. Var och klämde lite på en 30d och greppet var skönt, om än inte riktigt lika skönt som på d70:n jag hade. Gillade faktiskt det mycket! 30D kändes lite lättare än vad jag trodde den skulle göra, men med det objektivet jag köpt blir det nog perfekt.
Om allt går enligt planerna infaller Julafton 21 december i år!!!!!!

Tack alla för bollplankeriet!

Zoso skrev:
Jag behöver inte hålla ner någon knapp för att ändra exponeringskompensation eller något annat för den delen, det kan man ändra i menyn, jag trycker en gång på exponeringskompensations knappen och vrider sedan på bakre hjulet, jag behöver alltså inte hålla inne expoknappen samtidigt.

Det är det som är bra med Nikons system, man har flera val hur man vill att knapparna skall hanteras.

/kent.

Jag behöver inte heller hålla nere någon knapp för exponeringskompensationen. Jag trycker på knappen först och vrider på bakre hjulet. Eller trycker till på avtrycket och vrider på bakre hjulet.Det är det som är så bra men Canons system,man har flera val hur man vill att knapparna skall hanteras.

Kents tidigare inlägg om att alla klagar på Canons ergonomi är bara att småle åt. Tror inte att man lyckats sälja kameror som inte är bra att använda, specielt inte på proffssidan. För min del har jag använt Nikon i många år men sedan fyra år gått över till Canon. Tycker om deras mjuka design och färre knappar, Nikon ser fortfarande ut som på 80-talet. Min 1Dmk2 ser också till stora delar ut som original ettan, men det är formgivning som står sig. Bättre kamera i handen får man leta efter! Att den är tung har inte bekymrat mig, tvärtom är det ibland en fördel (viktfördelning objektiv/kamera).

Största fördelen Canon har över Nikon är utbudet av objektiv, lika viktigt att tänka på vid val av system. Ur mitt pespektiv är det Canon som har objektiven för mig. Exempelvis:
Canon 300/4 med IS - finns ej hos Nikon
Canon 135/2,8 soft - finns ej hos Nikon (närmast 135:a för 12 000 kr
CAnon 17-40/4 (7000 kr) - Finns ej hos Nikon (närmast 17-55 DX för 13 000 kr)
Canon 400/5,6 - finns ej hos Nikon
Canon 100/2,8 Macro USM - finns ej hos Nikon

För mina behov skulle det inte vara möjligt använda Nikon. Tur att Canon numer också gör fina hus :)

Pall skrev:
Jag behöver inte heller hålla nere någon knapp för exponeringskompensationen. Jag trycker på knappen först och vrider på bakre hjulet. Eller trycker till på avtrycket och vrider på bakre hjulet.Det är det som är så bra men Canons system,man har flera val hur man vill att knapparna skall hanteras.

Kents tidigare inlägg om att alla klagar på Canons ergonomi är bara att småle åt. Tror inte att man lyckats sälja kameror som inte är bra att använda, specielt inte på proffssidan. För min del har jag använt Nikon i många år men sedan fyra år gått över till Canon. Tycker om deras mjuka design och färre knappar, Nikon ser fortfarande ut som på 80-talet. Min 1Dmk2 ser också till stora delar ut som original ettan, men det är formgivning som står sig. Bättre kamera i handen får man leta efter! Att den är tung har inte bekymrat mig, tvärtom är det ibland en fördel (viktfördelning objektiv/kamera).

Största fördelen Canon har över Nikon är utbudet av objektiv, lika viktigt att tänka på vid val av system. Ur mitt pespektiv är det Canon som har objektiven för mig. Exempelvis:

För mina behov skulle det inte vara möjligt använda Nikon. Tur att Canon numer också gör fina hus :)

Det finns Nikon objektiv som inte finns i Canons uppsättning också, sen lär väl inte alla andra behöva just dom gluggar du tar upp, så det argumentet håller inte, alla gluggar jag behöver finns med råge i Nikons samling.

Sen får du gärna småle åt alla testare runt om i världen, dom har väl fel och du rätt då :)

/kent.

Zoso skrev:
Det finns Nikon objektiv som inte finns i Canons uppsättning också, sen lär väl inte alla andra behöva just dom gluggar du tar upp, så det argumentet håller inte, alla gluggar jag behöver finns med råge i Nikons samling.

Sen får du gärna småle åt alla testare runt om i världen, dom har väl fel och du rätt då :)

/kent.

Självklart har jag rätt! Det som känns rätt för mig är rätt, andra får naturligtvis tycka vad de vill. Sedan är det en lätt överdrift att alla testare välden över kritiserar Canon... Dessutom skrev jag att objektiven jag räknade upp var helt ur mitt pespektiv. Alla har olika behov. Det kan vara intressant att också se vilka objektiv du saknar hos Canon, men som Nikon har.

Pall skrev:
Inte så att jag går i försvar för Nikon. Bara för sanningens skull:

Canon 135/2,8 = Nikon AF 135/2,0 D (11 kkr, inte 12 kkr :))
CAnon 17-40/4 = finns ej, håller med. Förutom det du nämner finns det också Nikon AF 18-35/3,5-4,5 för småbildsformat, 5400:-. Möjligtvis inte lika bra som Canons variant, vet ej. Finns också AF-S DX 18-70/3,5-4,5 för endast 3 kkr. :) Själv skulle jag gå för Sigma eller Tamron 18-50/2,8 för samma(?*) pris som Canons glugg.
Canon 400/5,6 = Nikon AF-S 300/4,0 + 1,4x konverter
Canon 100/2,8 Macro USM = Nikon AF-S 105/2,8 VR

*) Hehe, har kollat. Sigmas och Tamrons f2,8 kostar 1,5 ggr mindre Canons f4. Jaja, starta bara inte original vs piraterna diskusion är ni snälla. :)

Senast ändrad:
Här är ett par som jag gärna vill ha..

Nikon AF-S 200-400/4 VR (Dräggel....)
Nikon AF 200/4,0 D Micro (världens bästa Makro glugg ?)

/kent.

Så här blev det till slut:

*Canon EOS 30D
*EF-S 17-55 f2.8 IS USM
*B+W UV 77mm MRC
*Compact Flash Extreme III 4GB
*National Geographic Axelväska NG2343
*2x extrabatterier BP-511H

Det mesta kommer 21 dec med en bekants släkning som kommer hit från USA. Han är bosatt där, så tullen borde inte vara något problem.

Fjärr ska jag också skaffa, hade det till min förra kamera och använde den faktiskt ganska flitigt. Och ett bra stativ har jag sedan tidigare.

Vad tycker ni, bra val? Något som saknas? (teleobj blir det senare när ekonomin tillåter)
Hur som helst tror jag att jag blir nöjd!

GOD JUL!

John Dow skrev:
Så här blev det till slut:

*Canon EOS 30D
*EF-S 17-55 f2.8 IS USM
*B+W UV 77mm MRC
*Compact Flash Extreme III 4GB
*National Geographic Axelväska NG2343
*2x extrabatterier BP-511H

Det mesta kommer 21 dec med en bekants släkning som kommer hit från USA. Han är bosatt där, så tullen borde inte vara något problem.

Fjärr ska jag också skaffa, hade det till min förra kamera och använde den faktiskt ganska flitigt. Och ett bra stativ har jag sedan tidigare.

Vad tycker ni, bra val? Något som saknas? (teleobj blir det senare när ekonomin tillåter)
Hur som helst tror jag att jag blir nöjd!

GOD JUL!

Ett mycket bra val, du kommer få mycket glädje med dom prylarna.

God Jul !

/kent

Ser ju ut som ett bra kit du fixat till där. Du kommer säkert att bli nöjd. Det är hög kvalité på de prylarna. Precis som på Nikons prylar...

Vad jag förstår körde du Nikon tidigare och då kommer du (kanske) att få ta dig lite tid för att vänja dig vid ett annat menysystem och andra lösningar på en del funktioner. Men det fixar du galant!!

Lycka till!!

Arne (Canonist)

Nu har jag haft prylarna ett par dagar och känner mig väldigt nöjd så här långt! Blev en Crumplerväska istället, men allt annat som planerat.
Objektivet har jag testat fokusen på och det fokuserar rätt, skärpan är som den ska vara också. Jag var lite orolig iom att man till och från hört om felfokuserande ex.

Det enda jag känner att jag saknar är möjligheten att snabbt och smidigt byta fokuspunkt i läget där hjulet styr exponeringskompensationen. Joystick-knappen skulle ju varit smidig till det. Alltså utan att behöva fibbla med knappen som aktiverar hjul och joystick för ändamålet.

Objektivet är det som imponerar mest, riktigt glad och nöjd.

God jul alla!

Josef.
Du har två alternativ att använda dig av AF-punkterna. Dels joystick-knappen som sitter närmare mitten av kameran dels knappen högst upp till höger på baksidan kameran. Du kan ändra AF-punkterna med dels hjulratten på baksidan och dels ratten på ovansidan.
Mvh Thomas

Grattis till ett kanonval Josef! Du har verkligen valt toppklass på alla ingående komponenter. Det lönar sig säkert på sikt, då slipper du känna att du måste byta.

God Jul och lycka till med plåtandet!!

ANNONS
Götaplatsens Foto