Annons

Att byta till Canon...

Produkter
(logga in för att koppla)
En mycket bra finess på alla Canons nuvarande digitala EOS-modeller är att man kan flytta AF-aktivering till en separat knapp, märkt med *, som sitter lagom till för höger tumme.

Kombinera detta med att använda kontinuerlig AF och att man kan fokusera USM-objektiv manuellt utan att ställa om någon omkopplare, så får man ett mycket flexibelt fokuseringssytem.

Man håller helt enkelt *-knappen intryckt och släpper den när man vill simulera "one shot"-AF. Sen kan man snabbt finjustera för hand om man vill.

Kan man göra något i den här stilen med Nikons kameror?

F.ö. så skulle jag nog titta noga på Pentax om jag inte hade något existerande system att ta hänsyn till.

PMD skrev:
En mycket bra finess på alla Canons nuvarande digitala EOS-modeller är att man kan flytta AF-aktivering till en separat knapp, märkt med *, som sitter lagom till för höger tumme.

Kombinera detta med att använda kontinuerlig AF och att man kan fokusera USM-objektiv manuellt utan att ställa om någon omkopplare, så får man ett mycket flexibelt fokuseringssytem.

Man håller helt enkelt *-knappen intryckt och släpper den när man vill simulera "one shot"-AF. Sen kan man snabbt finjustera för hand om man vill.

Kan man göra något i den här stilen med Nikons kameror?

Japp det går att göra exakt samma sak.

M

dano skrev:
Du vänjer dig säkert vid Canons upplägg efter ett tag, likaväl som jag förmodligen skulle vänja mig vid vad jag upplever som Nikons hopplösa system (varför måste man hålla en knapp intryckt för att kunna ändra exponeringskompensationen?). hanteringen av kameran.

/Daniel

Jag behöver inte hålla ner någon knapp för att ändra exponeringskompensation eller något annat för den delen, det kan man ändra i menyn, jag trycker en gång på exponeringskompensations knappen och vrider sedan på bakre hjulet, jag behöver alltså inte hålla inne expoknappen samtidigt.

Det är det som är bra med Nikons system, man har flera val hur man vill att knapparna skall hanteras.

/kent.

Hi folks

På många av Nikons modeller kan du även aktivera sk direkt exponeringskomp. I P,S och A läget så behöver du bara vrida på en av rattarna så sker kompensationen direkt. inga knappar över huvud taget behöver tryckas ner. Går även att ställa in om expkompen ska återställas eller inte vid avstängning av kamaeran.

Jag som Nikon användare har retat mig på Canons dåliga gränssnitt varje gång jag haft "förmånen" att lägga tassarna på en. Problemet är nog mer mitt fel i och med att jag inte är van och kan alla möjligheter till inställningar.

Mankan

I och med att i stort sett alla exponeringsrelevanta inställningar (ISO, autofokusmetod, ljusmätning etc) på 30D sitter samlade på de fyra knapparna nära pekfingret kan man med hjälp av dessa och de två hjulen med en hand ändra på det mesta utan att behöva ta ögat från sökaren, vilket är en stor fördel när det måste gå fort. Visst kräver detta lite övning, men när man väl behärskar det funkar det väldigt bra.

Zoso skrev:
Jag behöver inte hålla ner någon knapp för att ändra exponeringskompensation eller något annat för den delen, det kan man ändra i menyn, jag trycker en gång på exponeringskompensations knappen och vrider sedan på bakre hjulet, jag behöver alltså inte hålla inne expoknappen samtidigt.

Det är det som är bra med Nikons system, man har flera val hur man vill att knapparna skall hanteras.

/kent.
Du ser, så lätt är det att få en felaktig uppfattning om ett helt system baserat på vad du är van vid. Nu skall jag bara hitta den inställningen i det hopplösa menysystemet ;-)

/Daniel

Som sagt: båda systemen har sina fördelar och det är mest en fråga om vana.

Men det går inte att komma ifrån att Nikon har betydligt fler möjligheter till att skräddarsy kameran efter egna behov. Canon 30D borde åtminstone ha fått ett C-läge (custom settings).

Canon har alldeles för mycket av tänket "så här ska användaren jobba har vi bestämt för vi kan det här" medan Nikon har större respekt för användaren.

Exempel på idiotier på Canon:

Ej möjligt att plåta i råformat i "gröna rutan-läget" (påverkar inte mig iof sig)

Auto-iso bara i de meningslösa motivlägena och ej i "creative zone" (vilket fånigt namn)

Auto-iso bara upp till 400 och ej omställningsbar trots att Canon klarar sig utmärkt upp till ISO 1600. (någon kommer säkert att lägga ett inlägg om att han/hon aldrig har behövt Auto-iso, men så säger bara de som aldrig testat auto-iso eller bara använder kameran utomhus ;-)

Ej möjlighet att välja Adobe RGB i motivlägena.

Listan kan göras längre men visar bara med några exempel att "Canon vet bäst" och ska tala om för användaren hur kameran ska vara ställd.

Senast ändrad:
Skulle det inte gå att samla en liknande lista för Nikon? Har själv aldrig ägt en SLR från Nikon, men har svårt att tro att deras kameror skulle vara perfekta skapelser utan inskränkningar.

Canons "idiotier" du räknar upp är inget som jag upplever som allvarliga draw-backs. Fotar själv aldrig i gröna läget eller motivlägena, tycker de är lite tveksamma på en sådan kamera. Visst vore auto-iso bra att ha för inomhusbilder, men där fotar jag nästan alltid med indirekt blixt. Skulle ogärna ha en kamera som skruvar upp iso:t till 1600 utan att jag vet om det (även en 30D producerar brus).

//Ulf

Drog bara några exempel från minnet. Har inte kameran här. Finns säkert brister på Nikon också, men jag minns aldrig någon frustration från åren som Nikonanvändare. Och det är inte mycket frustration som Canonanvändare heller. Jag är väldigt nöjd med min 30D. Men inget är så bra att det inte kunnat vara bättre. Lite mer customsettings så hade jag varit helnöjd. Idag är jag bara jättenöjd ;-)

Kort sagt: det handlar bara om lite mjukvaruprogrammering som Canon hade kunnat lämna som en firmwareuppgradering. Det handlar inte alls om knappars placering och sånt. Det är utmärkt redan.

Men det är mysteriet: varför inte Canon kan ta och lägga ner lite, lite jobb på en så enkel sak som utökade menyer för egen programmering. Man gör ju för sjutton de bästa kamerorna i övrigt. Nej, lite nonchalant är det...

Lieden.se skrev:
Skulle ogärna ha en kamera som skruvar upp iso:t till 1600 utan att jag vet om det (även en 30D producerar brus).

//Ulf

Du kan (givetvis) programmera hur mycket kameran ska dra upp ISO på Nikon. Och vid vilken slutartid auto-iso ska börja jobba ;-)

Exempel: Under 1/60-del får kameran stega upp iso, dock till max 800. Och aldrig mer än den behöver. Ovärderligt på till exempel konsertfoto där ljuset växlar blixtsnabbt. På Canon måste du ställa ISO för "värsta fall".

Dessutom glömmer man ju ofta att ställa ner ISO efteråt och retar sig på att ha tagit dagsljusbilder med ISO 800 ;-)

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Du kan (givetvis) programmera hur mycket kameran ska dra upp ISO på Nikon. Och vid vilken slutartid auto-iso ska börja jobba ;-)
Visst är det en tjusig funktion, hade Canon något motsvarande skulle jag bara välkomna det. Å andra sidan går det snabbt att andra iso manuellt på 30D om man märker att slutartiden blir långsam.
Men det är riktigt som du säger, just för koncertfoto skulle man på en Canon ställa in ett högt iso för att hela tiden vara på den säkra sidan, och sedan kanske fota på "för högt" iso vid starkt ljus. Å tredje sidan gör ett högt iso på en Canon inte så mycket, bilderna blir rätt bra ändå.

Auto-ISO är nog den bästa uppfinningen sen autofokus! Helt jäkla underbart att slippa tänka på att ändra känsligheten. Jag har det ständigt på när jag fotar på fri hand, och den kopplar in under 1/60 sekund. Hellre brusiga bilder än oskarpa.
Plockar jag fram stativet så byter jag customprogram till ett som jag optimerat för just stativ, utan auto-ISO, och med lite förändrade knappfunktioner. Exempelvis fokusering med AF-On-knappen istället för med avtrycket.

Men det där med att Canon skulle ha usel logik går jag inte med på. Visst skiljer det, men det är nog mest en vanesak. Exempelvis går det bra mycket fortare att bläddra till rätt fokuspunkt med hjulet på baksidan än med Nikons multiknapp.

Exempelvis går det bra mycket fortare att bläddra till rätt fokuspunkt med hjulet på baksidan än med Nikons multiknapp. [/B]

Tycker inte jag. Finner Nikons lösning överlägsen för mina SMS vana tummar men jag vet att det finns många som inte håller med. Det är nog som du sa en vanesak....

Mankan

Lieden.se skrev:
Å tredje sidan gör ett högt iso på en Canon inte så mycket, bilderna blir rätt bra ändå.

Jepp, det är ju det som är Canons stora grej. Annars hade man ju blivit tokig.

Förresten: man kanske skulle ta och sätta sin 30D på ständig ISO 1600 så man aldrig behöver bry sig. Det blir ju en form av auto-iso ;-)

Tycker det brusar på Canon ganska bra över 400, använder 100 så långt det bara går och har nog ISO 400 som en övre gräns för vad ajg kan acceptera.

Hur som haver börjar denna disskutionen känans lite tjatig nu eftersom vi pratar sandlådeprat.

Självklart har Nikon fördelar mot Canon likväl som Canon har fördelar mot Nikon.

Självklart vänjer man sig vid Canons ergonomi, menysystem och knappar efter ett tag, samma om man skulle gå över till Nikon.

Det som var kärnan i denna disskutionen var om man kunde väna sig vid Canon systemet och där är svaret givetvis ja.

Den andra punkten som är nog så viktig och som var hela poängen med bytet över till Canon var ju objektivutbudet och där moverkar nog motivutbudet och priserna alla ev problem eller farhågor med att vänja sig vid canons kameror.

Lieden.se skrev:
Instämmer. Lite märkligt att först beklaga sig över att andra håller på med sandlådeprat, och sedan muntert fylla på med likadant prat.

jag syftade inte på er mina herrar utan snarare på hur snacket utvecklade sig med Auto ISO och olika speciella fördelar med just Canon och så i nästa kommentar kom då mothuggen om det negativa om Nikon.

Att jag sedan inte läser alla inlägg är en annan sak, jag skummar bara igenom lite och skrev ett inlägg, att ni sedan kom före med samma snack ber jag om ursäkt för

Bra! Alla är överens om att båda systemen är mycket bra. Man kommer att bli nöjd oavsett vad man väljer och vänjer sig vid.

Vilket system man föredrar handlar som vanligt om vilka saker man prioriterar. Och där är vi alla, som tur är, olika.

Amen ;-)

Tack för alla svar!

Lite roligt att auto-iso diskuteras så intensivt när det är en funktion jag sällan (aldrig) använder. Jag skulle nog iofs göra det om jag fick programera hur kameran skulle "tänka" vad det gäller högsta iso och slutartider.

Annars så verkar ju nästan alla överens om att 30d är en trevlig kamera att använda. Först ska jag i alla fall känna på den, men nog lutar det åt systembyte! Men som sagt, objektivutbudet är det som gör skillnaden, annars hade jag fortsatt med att vara glad nikonägare.

Josef

ANNONS
Götaplatsens Foto