Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Att framkalla digitala bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Funderade lite på vilka inställningar man bör göra då man ska framkalla digitalbilder...

Om jag tagit kort, och sedan redigerat dem i PS. Räcker det då att spara dem i högsta jpeg-kvalite(12)?

Finns det några ändringar man bör göra? Jag har t ex 72 inställt på upplösning... Gör det någon skillnad om man ändrar den, eller ändras det automatiskt då man sparar i högsta jpeg?

Vad bör göras för att bilderna ska bli så bra som möjligt? Då menar jag inte förstoringar etc...

chisel skrev:
Om jag tagit kort, och sedan redigerat dem i PS. Räcker det då att spara dem i högsta jpeg-kvalite(12)?
Kvalitet 10 räcker gott. Om du har högre upplösning än 300 ppi lär du inte se skillnad med kvalitet 8.

Jag har t ex 72 inställt på upplösning... Gör det någon skillnad om man ändrar den, eller ändras det automatiskt då man sparar i högsta jpeg?
Upplösningsvärdet har ingen som helst funktion. Det är pixeldimensionerna på bilden tillsammans med vilket pappersformat du väljer som är intressant. Dock kan det vara smidigt att ställa in rätt pappersstorlek (utan att ändra bildens storlek) för att enkelt se vilken upplösning bilden får. Högsta upplösningen som till exempel Fotolabo projicerar bilden med är 100 pixlar/cm (254 ppi) så då är det ju onödigt att skicka fler pixlar...

Vad bör göras för att bilderna ska bli så bra som möjligt? Då menar jag inte förstoringar etc...
Inget annat än vanligt digitalt mörkrumsarbete som till exempel kan vara att ta bort ett färgstick, ta fram detaljer i mörka partier och skärpa bilden efter smak.

Re: Re: Att framkalla digitala bilder!

kaw skrev:

Inget annat än vanligt digitalt mörkrumsarbete som till exempel kan vara att ta bort ett färgstick, ta fram detaljer i mörka partier och skärpa bilden efter smak.

Det där med att skärpa bilden efter smak funderar jag över...

När jag skriver ut egna bilder så skärper jag efter smak, hur fungerar det när jag skickar in en bild digitalt? Skärper labbet något eller gör dom bilden rakt av?

Ska jag skärpa, eller sköter labbet om det?

Larsa

larsaz skrev:
Ska jag skärpa, eller sköter labbet om det?
Labbet sköter inte om det. Det labbet fixar är att de gör pixlarna så osynliga som möjligt. Behövs vid alla upplösningar men förstås främst vid lägre (dvs. stora kopior). Man behöver alltså inte skala upp en bild som man skickar till ett labb.

Anders: "Det är pixeldimensionerna på bilden tillsammans med vilket pappersformat du väljer som är intressant. Dock kan det vara smidigt att ställa in rätt pappersstorlek (utan att ändra bildens storlek) för att enkelt se vilken upplösning bilden får."

Ställa in pappersstorlek? Om jag t ex ska framkalla en bild i 10x15 cm. Är det bäst att göra bilden till den storleken innan jag skickar iväg? Eller är det bäst att bilden är så stor som möjligt och låta labbet göra minskningen?

Men som sagt: Det räcker med att spara i hög jpeg-kvalite så behöver jag inte bry mig om annat? Det ställer in sig själv... Har jag förstått rätt? PPI ställer t ex in sig på högre när jag sparar?

chisel skrev:
Är det bäst att göra bilden till den storleken innan jag skickar iväg? Eller är det bäst att bilden är så stor som möjligt och låta labbet göra minskningen?
Det fungerar bra att låta labbet göra minskningen. Nackdelen är om du har många bilder att beställa eftersom det då tar onödigt lång tid att ladda upp dem. Av samma anledning tycker jag inte du ska spara med JPEG-kvalitet 12.

PPI ställer t ex in sig på högre när jag sparar?
Nej. Upplösningen bestäms ju av pixelantalet delat med sidlängden på kopian. Det har inget med JPEG-kvaliteten att göra.

OK, nu börjar jag förstå. FInns mycket att tänka på då man precis börjat fotografera. Försöker lära mig vad alla nya begrepp och förkortningar betyder...

Men nu tror jag att jag har tillräcklig grund för att kunna framkalla bilder iaf...

Tack!

Näe det är kanska rätt tänkt.

Ett digitalalb har tre laserkanoner, en blå en röd samt en grön. Ljuset från dessa exponeras/blandas i ett roterande prisma så att varje pixel får den mängd ljus av varje färg som den behöver för att bilden skall bli bra.

Ett digitalabb har en mycket mer avancerad teknik att beräkna bilden än vad en valig amatör kan göra. Oftast sitter det flera preccesorer bara för att räkna ut hur bilden ska bli i färger och format. Glöm interpolering, det fixar digitallabbet bättre. Rippen hos ett bra digitallabb kan göra underverk på låg upplösta bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto