Annons

att framkalla

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
nä, jag orkar fan inte vänta till hösten att framkalla. nu köper jag hem egna grejor.

jag har lite frågor -

det finns fix som kallas "snabbfix" och det låter ju bra. blir det på något vis sämre för att man använder snabbfix? det stod nånting med att det inte innehöll härdningsmedel, så jag undrar om det inverkar på hur pass bra bilderna håller?

dosor - om vi säger att jag köper en dosa som kan ta upp till 5 rullar 135-film, men så kanske jag bara ska framkalla två rullar en dag, måste jag då fylla hela dosan med vätska ändå? jag har för mig att det är så men samtidigt så låter det knasigt.

Jag har en dosa som rymmer två rullar 135-film och framkallar endast svartvitt med den. Sen kör jag med Kodak D-76 spädd 1:1 och använder Kodaks fix Polymax som späds 1:4. En liter brukslösning räcker till 30 filmer. Fixerar en 15 minuter efter framkallningen och sköljer 25 minuter efter fixeringen.
De jobbiga momenten är agiteringen under framkallningen som ska skev ve 30- 60 sekunders intervaller beroende på filmsort. Lämpkligt att agitera varje minut under fixeringen. Sköljningen sköter sig själv. Sköljtiden kan kortas rejält genom att tillsätta fixförstörare.

Oftast blir det en rulle i taget som framkallas och då fyller jag dosan med 0,3 liter vätska istället för 0,5 liter som två rullar behöver. Att framkalla flera filmer samtifigt spar ju dels tid, men kräver att de ska processas under samma tid med samma vätskor,

när jag framkallade i skolan så sa läraren att jag skulle ha 6dl vätska oavsett om jag skulle framkalla en film eller två filmer ( i en dosa som tar två filmer)

Möjligen kan konstruktionen på den dosan vara sådan att det inte med säkerhet gick att garantera att filmspiralen befann sig i botten, eller att framkallning gick till på annat sätt som kräver att dosan var full, alternativt var din lärare inte medveten om tyngdlagens inverkan på vätskor och filmspiraler.

Dosan jag har ser ut som en syltburk, där locket alltid är uppåt och spiralerna placeras på en trög axel som gör att den går att ladda med en spiral som då är kvar på botten. Om spiralen skulle glida på axeln så kanman alltid stoppa i en tomspiral till och på så sätt blockera rörelsen.

Lycka till

Anna, är det då inte bättre att köpa mindre dosa eller framkalla när du har rätt antal filmer att stoppa i. En 3 dosa kommer du ganska långt på.

jo, en 3-dosa tänkte jag köpa.
hm..varför frågade jag då?
:)

nä, men jag ville reda ut hur det var.

ingen som vet nåt om sk "snabbfix"?

Jag använder bara så mycket framkallare att det täcker spiralen. Det räcker gott. Fix brukar jag fylla i lite mer av. Det gör inget, efter som fixet kan användas om igen flera gånger.

Jag använder snabbfix. Snabbfix är baserat på Ammoniumtiosulfat, och det anser många är bättre för film än Natriumtiosulfatbaserat fix. (Används sällan numera)

Fix med härdare gör att emulsionen blir hårdare, och är i stort sett bara bra om man har filmer med tunn emulsion som är mindre reptålig. Jag använder aldrig fix med härdare. Härdaren försvårar sköljningen av filmen.

Jag har fått för mig att många moderna filmer innehåller härdare i emulsionen, kolla med tillverkaren. Det är möjligt att det är en skröna och då blir jag säkert rättad.

När det gäller problemet med spolar som kryper över vätskenivån så kan man fylla på med tomma spolar ovanpå den med filmen.

...oops, sorry Roland. Jag missade att du redan hade tipsat om tomspolarna.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto