Annons

Att hitta det nyinstallerade RAM-minnet

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Behöver man göra något efter installation av mera RAM?

Jag kan inte se att siffran för RAM uppdateras under "System Properties" (egenskaper).

Jag har en AMD 1800+ som jag kör Win XP på.

Sedan tidigare sitter 256MB RAM och jag har nu köpt ett 512 att komplettera med. Finns risk att jag borde köpt 2st separata 256MB istället?

gå in i bios vid uppstart och kolla inställningarna

du får alltså fortfarande informationen att det sitter 256mb? Har du båda i så att du ska få 512 + 256? Enda anledningen att ha i 2 likadana storlekar (256 + 256) är om du kör dualchannel på typ nforce2 och att du ska fullt ut utnyttja det, om du vill ha absolut bästa prestanda, annars spelar det ingen roll. Du får nog gå in i bios när datorn startar upp (brukar va f10 för att få igång) och kolla vad inställningarna står på vad det gäller minnet.

Dum fråga kanske.....du är säker på att du köpt rätt typ av minne? Rätt busshastighet, Non-ECC/ECC, DDR/DDR2/SDR...osv...

I ditt fall borde det vara DDR, minst 266 Mhz, Non-ECC.

Normalt brukar man inte behöva göra någonting efter installation, om minnet är av rätt typ och sitter på rätt ställe.

Precis jag har köpt till för att få 256 + 512.

Jag skall dubbelkolla minnestypen med min bror som byggt datorn och föreslagit det extra minnet.

Kan just inget själv men uppgifterna för minnet är:

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5.
Minne 184-P (för DDR-PC333MHz) (AMD OK)

Prova med att byta plats på minnena, vissa moderkort förutsätter att det största minnet sitter i första minnesbanken.

/Daniel

Minnena måste vara av samma typ

Har nyligen satt in extra minnen i en Fujitsu siemens. Den hade 256 MB från början, jag satte in 2 st extra på 256 MB. Resultat 256 MB jag tog bort ett av de två nya minnena, resultat 256 MB. Jag tog bort det ursprungliga minnet och satte bara dit de två nya minnena. Resultat 512 MB.

Jag har inte kollat noggrannare, men uppenbarligen är det någon skillnad mellan de olika kapslarna, paritetsbit, typ m.m Eftersom det extra minnet kommer från en annan dator, så har jag inte jämfört kapslarna med varandra så noggrannt. Det syns doch att de är olika höga och att de är uppbyggda lite olika.

Du kanske inte har samma typ av minne, då verkar originalkapseln ta över.

/Jörgen

Jodå. Jag läste nu vad som stor på det gamla och det stämmer bra överens med det nya.

Bytte efter tipset plats för att få det större i första minnesbanken och det gjorde susen!

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto