Nej, du har inte fått detta om bakfoten. Tyvärr är detta ett område där Canon ligger långt efter alla andra. Långt, långt efter... Alla andra tillverkares DSLR/SLT-kameror har sedan länge haft trådlös blixtstyrning i sina kamerahus. Minolta introducerade detta redan år 1991 - så Canon ligger bokstavligt talat 20 år efter(!) Detta är för mig helt obegripligt - det tog ju inte Canon mycket mer än ett år att kopiera det generella autofokussystemet (också uppfunnet av Minolta).
Kanske för att frånvaron av AF är omedelbart uppenbart när köparen står i begrepp att välja kamera, medan den "lilla funktionen trådlös blixtstyrning" inte märks då. Flertalet köpare upptäcker i likhet med dig inte detta förrän nån gång efter köpet, och då är det ju försent. Då blir du (förmodligen) upplyst om att Canon har en "lösning" klar - en separat blixtkontrollenhet. Allt du behöver göra är att punga ut med ytterligare runt 2.500 spänn (för något som man som sagt får gratis med alla andra system). Har svårt att se att orsaken för Canon att dra benen efter sig är ekonomiskt - de kan plocka mer pengar ur fickorna på sina kunder, trygga i förvissningen om att eftersom de är störst så vågar inga tidningar och testare knysta om detta. Canon är den största annonsören (och Nikon därefter - och sen kommer inte mycket mer f.n.), och det största antalet fototidningsköpare är också Canonanvändare. När läste man senast någon kritik i en test på Canon för denna brist? Inte ens 1 på 100 skulle jag vilja säga.
Hursomhelst, du har ett praktiskt problem som du vill ha hjälp med att lösa. Jo, IR-fjärrutlösare av den typ du länkade till funkar för det mesta. Dock inte alltid, eftersom just den är en billig Kina-kopia av Prolinca-originalet (som i princip alltid funkar). Men kvalitet blir som bekant alltid dyrare - en Prolinca går på 1.000 spänn. Här är en länk:
http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm
Klicka på Synkhjälpmedel under rubriken Studiotillbehör, sedan på Synkkabel-Synktillbehör, och scrolla slutligen ner en bit på sidan.
Det finns en oanvänd Prolinca till salu här för 650 kr, som du kan känna dig tryggare med att använda. Dyrare än Kina-kopian förstås, men fortfarande bara 1/4 av vad Canons "lösning" går på. Bor du i närheten av Göteborg kan jag lätt fixa så att du får låna den och testa, om du vill.
.