Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa IR-sändare till Eos 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

appelvikaren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en blixt av märket Dörr Daf42, denna kunde jag använda som slavblixt med min 1000D som jag hade förut. Nu har jag köpt en 50D och sålt den gamla kameran, men vad jag förstår så löser inte 50D ut externa blixten som slav. Har jag fått detta om bakfoten? fungerade inte när jag prövade iaf.

Jag hittade denna http://www.kaffebrus.com/ir-sandare-153.html

Kommer den kunna utlösa dörr blixten i slavläge?

Tack på förhand!

Nej, du har inte fått detta om bakfoten. Tyvärr är detta ett område där Canon ligger långt efter alla andra. Långt, långt efter... Alla andra tillverkares DSLR/SLT-kameror har sedan länge haft trådlös blixtstyrning i sina kamerahus. Minolta introducerade detta redan år 1991 - så Canon ligger bokstavligt talat 20 år efter(!) Detta är för mig helt obegripligt - det tog ju inte Canon mycket mer än ett år att kopiera det generella autofokussystemet (också uppfunnet av Minolta).

Kanske för att frånvaron av AF är omedelbart uppenbart när köparen står i begrepp att välja kamera, medan den "lilla funktionen trådlös blixtstyrning" inte märks då. Flertalet köpare upptäcker i likhet med dig inte detta förrän nån gång efter köpet, och då är det ju försent. Då blir du (förmodligen) upplyst om att Canon har en "lösning" klar - en separat blixtkontrollenhet. Allt du behöver göra är att punga ut med ytterligare runt 2.500 spänn (för något som man som sagt får gratis med alla andra system). Har svårt att se att orsaken för Canon att dra benen efter sig är ekonomiskt - de kan plocka mer pengar ur fickorna på sina kunder, trygga i förvissningen om att eftersom de är störst så vågar inga tidningar och testare knysta om detta. Canon är den största annonsören (och Nikon därefter - och sen kommer inte mycket mer f.n.), och det största antalet fototidningsköpare är också Canonanvändare. När läste man senast någon kritik i en test på Canon för denna brist? Inte ens 1 på 100 skulle jag vilja säga.

Hursomhelst, du har ett praktiskt problem som du vill ha hjälp med att lösa. Jo, IR-fjärrutlösare av den typ du länkade till funkar för det mesta. Dock inte alltid, eftersom just den är en billig Kina-kopia av Prolinca-originalet (som i princip alltid funkar). Men kvalitet blir som bekant alltid dyrare - en Prolinca går på 1.000 spänn. Här är en länk:
http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm

Klicka på Synkhjälpmedel under rubriken Studiotillbehör, sedan på Synkkabel-Synktillbehör, och scrolla slutligen ner en bit på sidan.

Det finns en oanvänd Prolinca till salu här för 650 kr, som du kan känna dig tryggare med att använda. Dyrare än Kina-kopian förstås, men fortfarande bara 1/4 av vad Canons "lösning" går på. Bor du i närheten av Göteborg kan jag lätt fixa så att du får låna den och testa, om du vill.
.

Senast ändrad:
Någon gång bestämde sig Canon för att sån där fjärrblixtutlösning var det bara storanvändare av blixtar som brydde sig om, och de kan lösa ut dem genom att sätta en blixt på kameran, eller ST-E2, eftersom de ändå inte har någon inbyggd blixt.

Nu har ju mycket riktigt andra fabrikat tänkt annorlunda, så till sist har även Canon gjort det. Det började med 7D och nu har exempelvis även 60D möjlighet att styra slavar med den inbyggda blixten. Men det har aldrig 1000D haft, så fungerade det med den borde det fungera likadant med 50D, som heller inte har den möjligheten. Eller vad är skillnaden?

Aha, var det så Canon tänkte! Nåja, fast man får väl säga att det lindrigt sagt var hög tid för dem att börja införa trådlös blixtstyrning nu. Fast enbart på sina semipromodeller tydligen? Tycker ju att Canon för länge sen BORDE ha upptäckt hur fel de har haft i detta avseende - alla andra har ju gjort det.

Tycker nog att det verkar som att Canon fortsätter att försöka mjölka så mycket ur sina användare som det går. Men de är ju inte precis ensamma om sådant. Jag tycker att det var väldigt fult av Nikon att plocka bort AF-motorn ur sina billigare hus. Nikon tjänar förstås pengar på det, inte bara på kostnads-besparingarna, utan ännu mycket mer på merförsäljningen av sina dyrare modeller när användarna upptäcker att de måste byta upp sig ifall de ska få AF med äldre, billiga Nikkor-objektiv. Bättre för Nikon, men sämre för användarna. De stora har alltid kunnat göra som de vill.

En extra anledning för mig att ogilla Nikons "dumbing down" strategi här är att de utgör ett dåligt exempel för andra - som t.ex. Sony. Det gör det lättare för Sony att också slänga ut AF-motorerna i sina kamerahus vid något tillfälle framöver. Vilket skulle göra att alla gamla Minolta AF-objektiv med sin härliga "Minolta Colour"-karaktär plötsligt på samma sätt skulle tappa sin AF-funktion. :-(

Sony måste känna sig frestade - de skulle ju tjäna en massa extra på att folk då kommer att behöva skaffa många nya Sony-objektiv, precis som det är för Nikon-användarna nu. Enda anledningen till att Sony inte redan har gjort detta kanske är att de ännu inte är stora nog för sådant...
.

Senast ändrad:
Styrningen för fjärrblixtar finns förstås inte i proffshusen, eftersom de inte har någon inbyggd blixt. Det är likadant med exempelvis Nikon. Det finns ingen blixtstyrning i D3 av någon version heller, däremot i D700, om jag inte minns fel.

Att alls ha AF-motorn i kamerahuset var ett feltänkt från början. Där var dock Canon tidiga i tanken, och gjorde rätt redan från början, för ungefär 25 år sedan.

Men tillverkarnas filosofier har ju inte med frågan att göra. Hur fungerade den där blixten från Dörr med 1000D, rent tekniskt, om det nu gick tidigare? Det är en mer relevant fråga.

Styrningen för fjärrblixtar finns förstås inte i proffshusen, eftersom de inte har någon inbyggd blixt. Det är likadant med exempelvis Nikon. Det finns ingen blixtstyrning i D3 av någon version heller, däremot i D700, om jag inte minns fel.
---
Ja, det är likadant även med Sonys A850 och A900 - dvs likadant för samtliga de tre tillverkare som f.n. har prohus på programmet. Fast vi får väl se vad som händer nästa år, när det kommer flera nya prohus från såväl Sony som de andra. :)

---
Att alls ha AF-motorn i kamerahuset var ett feltänkt från början. Där var dock Canon tidiga i tanken, och gjorde rätt redan från början, för ungefär 25 år sedan.
---
Det håller jag inte helt med om. Skruvdriven AF är mycket bättre inom ett område som i vissa sammanhang är mycket viktigt - driftsäkerhet. Bra konstruerade skruvdrivna objektiv bara går och går (dock inte Sigmas, förvisso - de använde olämplig plast i objektivens AF-kuggkrans, medan alla andra använde metall). Jag har alltid hävdat att det är mikromotordrivna objektiv som aldrig skulle ha införts. Det finns drivor av (återigen) Sigma-objektiv liggande med pajad mikomotor. Canons mikromotorer är i och för sig bättre, men definitivt inte bra. Riktiga ultraljudsringmotorer är väsentligt bättre, men också rejält mycket dyrare. Men ändå inte lika driftsäkra som de skruvdrivna.

---
Men tillverkarnas filosofier har ju inte med frågan att göra. Hur fungerade den där blixten från Dörr med 1000D, rent tekniskt, om det nu gick tidigare? Det är en mer relevant fråga.
Absolut!
.

Nej, du har inte fått detta om bakfoten. Tyvärr är detta ett område där Canon ligger långt efter alla andra. Långt, långt efter... Alla andra tillverkares DSLR/SLT-kameror har sedan länge haft trådlös blixtstyrning i sina kamerahus. Minolta introducerade detta redan år 1991 - så Canon ligger bokstavligt talat 20 år efter(!) Detta är för mig helt obegripligt - det tog ju inte Canon mycket mer än ett år att kopiera det generella autofokussystemet (också uppfunnet av Minolta).

Kanske för att frånvaron av AF är omedelbart uppenbart när köparen står i begrepp att välja kamera, medan den "lilla funktionen trådlös blixtstyrning" inte märks då. Flertalet köpare upptäcker i likhet med dig inte detta förrän nån gång efter köpet, och då är det ju försent. Då blir du (förmodligen) upplyst om att Canon har en "lösning" klar - en separat blixtkontrollenhet. Allt du behöver göra är att punga ut med ytterligare runt 2.500 spänn (för något som man som sagt får gratis med alla andra system). Har svårt att se att orsaken för Canon att dra benen efter sig är ekonomiskt - de kan plocka mer pengar ur fickorna på sina kunder, trygga i förvissningen om att eftersom de är störst så vågar inga tidningar och testare knysta om detta. Canon är den största annonsören (och Nikon därefter - och sen kommer inte mycket mer f.n.), och det största antalet fototidningsköpare är också Canonanvändare. När läste man senast någon kritik i en test på Canon för denna brist? Inte ens 1 på 100 skulle jag vilja säga.

Hursomhelst, du har ett praktiskt problem som du vill ha hjälp med att lösa. Jo, IR-fjärrutlösare av den typ du länkade till funkar för det mesta. Dock inte alltid, eftersom just den är en billig Kina-kopia av Prolinca-originalet (som i princip alltid funkar). Men kvalitet blir som bekant alltid dyrare - en Prolinca går på 1.000 spänn. Här är en länk:
http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm

Klicka på Synkhjälpmedel under rubriken Studiotillbehör, sedan på Synkkabel-Synktillbehör, och scrolla slutligen ner en bit på sidan.

Det finns en oanvänd Prolinca till salu här för 650 kr, som du kan känna dig tryggare med att använda. Dyrare än Kina-kopian förstås, men fortfarande bara 1/4 av vad Canons "lösning" går på. Bor du i närheten av Göteborg kan jag lätt fixa så att du får låna den och testa, om du vill.
.

Och det tror du på? Vissa ser onekligen världen genom väldigt verklighetsförvridna linser... Canons fjärrstyrda blixtar fungerar utmärkt för givetvis så har man en riktig blixt i blixtskon och då har du den sändare med dig.

Jo Minolta var ju bra - men jag hittar inte dem i listorna längre - de kanske inte var så bra ändå eftersom de inte längre finns kvar... Jo, videokamrartillverakre Sony finns visst kvar påstår du säkert då, men de är ju bara ett dåligt skämt och inget som man ens kan överväga.

Så - nu har jag varit lika nyanserad som du.

Tack för svar!

När jag körde med den inbyggda blixten och satte min dörr i slavläge och la de några meter bort. Då löste dörren ut samtidigt som den inbyggda. Dock bara ibland och den verkade känslig på hur långt ifrån kameran den låg. Vissa gånger kunde den även blixtra men inte hinna komma med i bilden.

Vissa gånger kunde den även blixtra men inte hinna komma med i bilden.

Här är en kort förklaring till varför du får problem med att få med ljuset från din externa blixt när du använder den som slav samt ett rätt enkelt (om än lite omständligt) sätt att komma runt problemet:

Anledningen till varför ljuset från den externa blixten inte kommer med på bilderna du tar är på grund av att blixten i ditt kamerahus skickar iväg minst en svag puls av ljus någon millisekund innan det "riktiga" ljuset från kamerahusets blixt fyras av som du får med på dina bilder.
Det är denna tidiga svaga puls av ljus som fyrar av din externa blixt innan kamerahuset öppnar slutaren för att ta en bild. Detta gör att ljuset från den externa blixten inte kommer med på dina bilder.
Anledningen till varför kamerahuset gör detta är för att kunna mäta blixtens ljusstyrka via E-TTL och därefter kompensera hur mycket starkare/svagare ljus blixten som styrs via E-TTL måste skicka ut för att få en bra exponerad bild när bilden faktiskt tas.

Enligt Cyberphoto ska Dörr Daf42 enbart ha vanlig slavfunktion och inte vara kompatibel med förblixtar, oavsett om du har en 1000D eller en 50D. Jag förstår därför inte varför det blivit en skillnad nu när du har en 50D istället då samma problem borde ha uppstått med båda kamerahusen.

För att komma runt detta problem kan du först göra en ljusmätning med knappen [*] som du finner till vänster om knappen för att välja AF-punkt. Håll då kameran så som om du hade tagit en bild så kommer kamerahusets blixt att fyras av för ljusmätningen (och samtidigt trigga din externa). Vänta därefter någon sekund tills din externa blixt har laddat upp sig igen, och ta sedan din bild med avtryckaren.
Lite omständligt men i alla fall ett sätt att komma runt problemet utan att köpa till trådlös sändare/mottagare.

Vill du lösa problemet lite smidigare krävs en trådlös sändare och mottagare (som helst använder radiovågor istället för IR). Billig sändare/mottagare som använder radiovågor går att finna på t.ex. eBay för ca 100kr för ett kitt med 1 st sändare och 1 st mottagare.

Tack för svar!

När jag körde med den inbyggda blixten och satte min dörr i slavläge och la de några meter bort. Då löste dörren ut samtidigt som den inbyggda. Dock bara ibland och den verkade känslig på hur långt ifrån kameran den låg. Vissa gånger kunde den även blixtra men inte hinna komma med i bilden.

Det är inte så enkelt att du glömt slå av förblixtarna på ditt kamerahus? Dessa beter sig inte riktigt likadant på ditt gamla hus som ditt nya hus.

Det går inte att stänga av förblixtarna som E-TTL II använder varken i en 1000D eller en 50D. Den funktionen (manuellt styrd intern blixt) kom först med 7D.

För att komma runt detta problem kan du först göra en ljusmätning med knappen [*] som du finner till vänster om knappen för att välja AF-punkt. Håll då kameran så som om du hade tagit en bild så kommer kamerahusets blixt att fyras av för ljusmätningen (och samtidigt trigga din externa). Vänta därefter någon sekund tills din externa blixt har laddat upp sig igen, och ta sedan din bild med avtryckaren.
Lite omständligt men i alla fall ett sätt att komma runt problemet utan att köpa till trådlös sändare/mottagare.

Vill du lösa problemet lite smidigare krävs en trådlös sändare och mottagare (som helst använder radiovågor istället för IR). Billig sändare/mottagare som använder radiovågor går att finna på t.ex. eBay för ca 100kr för ett kitt med 1 st sändare och 1 st mottagare.

Tack så mycket för ett grymt svar!

Prövade nu och mycket riktigt löser den ut förblixten när jag trycker på (*). MEN även om jag sedan väntar tills slaven har laddat upp sig och tar en bild så kommer inte blixten med, den blir inte ens utlöst :S

/Jonathan

MEN även om jag sedan väntar tills slaven har laddat upp sig och tar en bild så kommer inte blixten med, den blir inte ens utlöst :S

Tyvärr vet jag inte hur slavfunktionen på Dörr blixten fungerar, men den borde ha löst ut om FEL är aktivt så att du inte får med någon förblixt när du väl ta kortet. (FEL = Flash Exposure Lock som du aktiverar med *.)

Kolla så att FEL (*) fortfarande är tänd i sökaren när du tar bilden.
Prova att ställa den externa blixten på minsta möjliga effekt för att få så kort uppladdningstid på den som möjligt (1/32 eller vad minsta är för din blixt).
Du kan också prova att ta bilden i ett helt mörkt rum och vara säker på att blixten hus är riktad mot kameran så att sensorn i den externa blixten säkert kan se ljuset från kamerahusets blixt.
Om någon användare som läser tråden har en blixt från Dörr kanske denna kan hjälpa till att felsöka lite mer.

Fungerar inte ovanstående kan det nog vara värt att investera ~100 kr för att köpa en billig trådlös sändare och mottagare som kan lösa ut din blixt och som går via radiovågor istället för ljus.

Blev lite förvånad över frågeställningen då blixten på 1000D och 50D fungerar lika, och lika som på även andra märkens DSLR vad jag vet. En förblixt för exponeringsmätning och sen huvudblixten. Det där som Gunnar passade på att vädra sitt Canonförakt med har inget med saken att göra i det här fallet, det rör sig ju inte om någon "trådlös blixtstyrning" utan bara en enkel slavblixt som tänds av en annan blixt, vilken som helst. Det enda som kan skilja 1000D och 50D är tiden mellan för och huvudblixt, om det kan ha någon betydelse i detta fall. 50D är snabbare än 1000D, jag har en 400D och en 7D, jag har märkt att folk ofta hinner reagera på förblixten och blinkar när bilden tas men med 7D är det inget jag har märkt.

7D är ju annorlunda såtillvida att den tillåter att man väljer manuellt läge även för den interna blixten. Då får man ingen förblixt där.

Ursäkta att jag kommer in hit och frågar. Hur fungerar det när med huvudblixten på kameran som triggar slaven, jag antar att dennes blixt också kommer med i bilden då? Om man inte vill det, vad gör man då? sändare/mottagare?

Ursäkta att jag kommer in hit och frågar. Hur fungerar det när med huvudblixten på kameran som triggar slaven, jag antar att dennes blixt också kommer med i bilden då? Om man inte vill det, vad gör man då? sändare/mottagare?

Antar att du använder 50d som det står på din sida, och en blixt ur 5-serien.

Du kan välja att masterblixten inte ska avfyras, men det skickas alltid ut en förblixt som används för att triga slavarna.

Nu verkar det fungera! Det jag gjorde var att ställa om interna blixten till ridå nr:2 och då gick det :S

Kan det varit så enkelt? eller finns det ingen logik bakom detta?

Detta utan att skjuta av förblixten med knappen (*)

Du kan välja att masterblixten inte ska avfyras, men det skickas alltid ut en förblixt som används för att triga slavarna.
Att kalla den för just förblixt är dock felaktigt, eftersom det ger en antydan av att denna synkblixt skulle tändas innan slavarna tänds. Det gör den alltså inte. Slavarna reagerar så snabbt att de lyser samtidigt som synkblixten tänds.
Förblixtar är det rättare att kalla de som verkligen tänds innan slutaren är öppen, för att möjliggöra E-TTL II mätning av blixtljuset.

Har man en "dum" slav kan det fungera att tända blixten på ridå två, för då blixtrar kameran två gånger. Först innan slutaren öppnar, och sen precis innan den stängs igen. Är det tillräckligt långt mellan dessa blixtar, med andra ord om slutartiden är tillräckligt lång, hinner ju den dumma slaven bli redo efter en ev. felaktig reaktion på mätblixten, och så tända igen när huvudblixten går av, i slutet på exponeringen.

Att kalla den för just förblixt är dock felaktigt, eftersom det ger en antydan av att denna synkblixt skulle tändas innan slavarna tänds. Det gör den alltså inte. Slavarna reagerar så snabbt att de lyser samtidigt som synkblixten tänds.
Förblixtar är det rättare att kalla de som verkligen tänds innan slutaren är öppen, för att möjliggöra E-TTL II mätning av blixtljuset.

Har man en "dum" slav kan det fungera att tända blixten på ridå två, för då blixtrar kameran två gånger. Först innan slutaren öppnar, och sen precis innan den stängs igen. Är det tillräckligt långt mellan dessa blixtar, med andra ord om slutartiden är tillräckligt lång, hinner ju den dumma slaven bli redo efter en ev. felaktig reaktion på mätblixten, och så tända igen när huvudblixten går av, i slutet på exponeringen.

Efter jag skrivit detta så märkte jag att det går ibland, någon bild senare så utlöser den inte. Sen blixtrar den i några bilder igen osv. Blir inte klok på detta, känns som radiosändare snart!

Någon som har bra tips? Kikat på Cactus V4 och Hähnel (reserverar mig för stavfel på det sista)

/Jonathan

ANNONS
Götaplatsens Foto