Annons

Att komplettera 17-55 med till 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

herodes

Aktiv medlem
hej!
Om man ponerar att man har en 17-55 2.8 IS til 30D för att kunna bilder under lite "dunkla" ljusförhållanden inne som ute (utan att behöva köra blixt så ofta), finns genast fler frågor, nämligen om man vill ha något fram till en fast 400 4.6 (som jag råkar ha)
vad kan man matcha med mitt emellan?

En zoom (70-200 2.8 IS) eller 135 f2 alt 200 f2.8?
28-300 verkar lite väl tung o släpa på en längre stund i t ex skog o mark ifall man vill köra handfotat.

Ideér??

Hej,
jag går i liknande tankar, dock utan att ha någon 400 mm. Det finns ju smidiga och skarpa alternativ (typ 700-200/4 L), men vill man ha motsvarande "mörkerkompetens" blir man nästan tvungen att satsa på 70-200 IS. Den är dock stor, tung och dyr. Annars kan överväga den där 75-300 DO IS, men den är ju inte så jätteljus (bla. funkar AF sämre då) och inte så vansinnigt skarp sägs det. 135/2 vore nog inte så dumt. Jag skulle önska en Canon EF-S som ger motsv. 100-300/2,8 IS i motsvarande småbildsformatet, men som är hyggligt lätt och kompakt och som använder samma filter som 17-55. Någon sådan får man dock nog inte se.
MVH
/JK

Ja, det vore kul att höra någon med erfarenhet från till exempel kombinationen 135/2 och en extender berätta om det är en bra kombo och jämförbar med en 70-200/2.8 IS?

Visst kommer kombon att sakna skakstabilisering och brännvidd mellan 70 och 135 men samtidigt lär den bli så lätt och smidig. Vet att Magnus Fröderberg nog har alla uppräknade objektiv.

Finns han här månne och kan råda?

Känner själv inte för att lägga ner 19000 kronor på 70-200/2.8 IS. Jag har redan Nikon 80-200 och den känns skarpare än Canons 70-200...

FILM) (Janne K skrev:
Den här nya Sigman kan kanske vara något, trots att den saknar IS.
MVH
/JK
http://www.dpreview.com/news/0608/06081101sigma50-150dc.asp

Mkt intressant zoomomfång faktiskt och f2.8 hela vägen. Hmm, jag som nyss köpt mig ett Sigma 150mm/f2.8 macro som jag gillar väldigt mkt men en zoom är ju alltid en zoom liksom... Och funkar AF-en med en x1.4 (alt en x2) konverter är det ju ännu trevligare förstås.

När släpper dom den då?

Slowfinger skrev:
Ja, det vore kul att höra någon med erfarenhet från till exempel kombinationen 135/2 och en extender berätta om det är en bra kombo och jämförbar med en 70-200/2.8 IS?

Visst kommer kombon att sakna skakstabilisering och brännvidd mellan 70 och 135 men samtidigt lär den bli så lätt och smidig. Vet att Magnus Fröderberg nog har alla uppräknade objektiv.

Finns han här månne och kan råda?

Känner själv inte för att lägga ner 19000 kronor på 70-200/2.8 IS. Jag har redan Nikon 80-200 och den känns skarpare än Canons 70-200...
Tror inte Magnus har hunnit införskaffa sin IS Zoom ännu. Jag skulle kunna testa om jag får tillfälle. Har jag ont om plats så skippar jag att ta 70-200 IS och kör bara på ovan nämnda kombo av 135/2L och 1.4x TC II. Men av någon anledning har det faktiskt blivit så att de gånger jag kört så har inte behovet för mer brännvidd än 135mm funnits då jag kör med 20D.

Vore iofs intressant att se hur kombinationen presterar på en 5D förrutom en 20D.

Vore jättekul att se hur den kombinationen presterar. Alla uppslag som kan göra fotoväskan lättare mottages tacksamt.

Har annars funderat på 70-200/4L som är lätt och smidig. Tänk om den fanns med IS - det vore en dröm! Kombinationen ljusstyrka 4 utan IS känns inte helt rätt...

Instämmer till fullo om det. Hade det funnits en 70-200/4L med IS skulle jag nog skaffat den istället. Fast man vet aldrig, F/2.8 är väldigt bra att ha ibland även om objektivet är klart större och otympligare, men det är främst inomhus i större lokaler. Jag har ju annars 24-105/4L IS som normalglugg, och där har jag inte mycket att anmärka på förrutom lite distorsion i vidvinkelläget.

Man kan ju undra vad Canon har för tankar med EF-S programmet. Efter framgångarna med 17-55:an så är det kanske dags för en lite längre 3x 2,8 IS zoom. Hur skulle en EF-S 55-165 2,8 IS i nätt format smaka ?
Har själv haft en del funderingar på 70-300 IS DO eftersom jag upplever det som smidigare och diskretare än 70-200/4L men priset och ljusstyrkan har fått mig att backa.
Det vita 70-200/4L med motljusskyddet på brukar resultera i att familjen håller sig på en 15-20 meters avstånd och inte låtsas känna mig (bra fotagraferings avstånd).
/Stefan

Jag missade Sigma 50-150/2,8 i inlägget ovan. Det är ju bra då har någon redan satt press på Canon att komma med något liknande med IS.
Photokina i september ?
/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto