Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om en fotograf gett bort rätten att använda bilden, kan då modellen ladda upp den på fotosidan enligt regelverket?
/Lotta
 
Men

elmfeldt skrev:
Det viktiga är att du ÄGER RÄTTIGHETERNA till bilden!

Fotosidans regler är samma regler som gäller överallt annars när bilder publiceras. Så det är dem som skall följas! Men det var det väl inget tvivel om?

Är de rättigheterna alltså användarrätt eller upphovsrätt?
 
mipert skrev:
Du kan överlåta rätten att använda en bild.

Dock kan man inte överlåta skapandet av bilden, det vill säga, ingen annan än den som skapat bild kan stå som upphovsman.

Det går inte att avtala bort.

Gäller detta även texter och annat som inte är foto?

Jag såg ett avtal där en uppdragsgivare överlåter upphovsrätten till den producerade rapporten till en myndighet. Reagerade på den eftersom jag min bild motsvaras av ditt inlägg.
 
Upphovsrätten är lika för (nästan) allt.
text, teater, tal, föreläsningar, målningar, musik.

Datorprogram är lite speciella och fotografier har bäst skydd av allt eftersom bilder som inte räknas som verk (unika, kan ej skapas av två personer oberoende av varandra...) alltid är skyddade i 50 år efter skapandet. Exempelvis bilder från passautomater.

En måling som inte räknas som ett verk har inget skydd alls. Ett streck på ett papper till exempel.
 
Citat från tidningen Foto sidan sex andra stycket:

"När jag jobbar ser jag mig mer som en regissör, säger hon. Om jag har fullt upp med att arrangera bilden kan det vara en vän, en ljussättare eller en inhyrd reklamfotograf som trycker av, även om jag alltid har koll på kameran. Det viktigaste är att jag får den bild jag tänkt mig, inte vem som knäpper."

Säger alltså Maria Friberg och hon får ändock vara med i Foto. Och här diskuterar vi huruvida folk ska få ladda upp bilder beroende på huruvida de tryckt på knappen eller inte...

Om nu modellen har upphovsrätten och övriga rättigheter till bilden kan ju inte gärna fotografen ladda upp bilden eller? Den rätten kan modellen antingen ha köpt, eller också så är det modellen som skapat bilden och "fotografen" har bara tryckt på knappen.

Personligen skulle jag tycka det var pinsamt att kalla mig för fotograf och göra anspråk på bilden om jag bara hade tryckt på knappen. I det läget är jag bara en självutlösare med lite bättre tajming.

/Maverick
 
Senast ändrad:
Men

Mipert skrev ju att en fotograf inte kan avsäga sig upphovsrätten. Jag förstår vart du vill komma men kanske det är rättigheten att använda bilden vi pratar om. Är upphovsrätt och äganderätt samma sak? Kan man avsäga sig äganderätten fast inte upphovsrätten? Jag är rätt förvirrad vid det här laget..
/Lotta
 
Vi behöver nog en definition av vad ”trycka på knappen” innebär.

För mig innebär det att kameran står på stativ (uppställd av modell) och modellen ber någon att trycka på avtryckaren vid kommando.

Ungefär som en bild tagen med sexmeters trådutlösare med gummituta.
 
Re: Men

lotelo skrev:
Mipert skrev ju att en fotograf inte kan avsäga sig upphovsrätten. Jag förstår vart du vill komma men kanske det är rättigheten att använda bilden vi pratar om. Är upphovsrätt och äganderätt samma sak? Kan man avsäga sig äganderätten fast inte upphovsrätten? Jag är rätt förvirrad vid det här laget..
/Lotta

Det fins två delar av upphovsrätten.

1. Rätten att använda sig av/sprida bilden. Den räten kan man överlåta.
2. Rätten att stå som skapare/upphovsman till en bild. Den rätten är omöjlig att frånsäga sig/överlåta. Försöker man begår man ett brott!
 
ANNONS