Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Ser du inga problem med damm, mjölkiga glas i ramarna e.t.c. ? Jag tycker sådant har varit avgörande för kvaliteten att ta hand om. Mina äldsta bilder är ca 40 år gamla och jag ser klara tendenser hos en del på att de tappar info ordentligt i åtminstone en av kanalerna. Värst är mina Kodak och bäst mina Agfa. Har svårt i mitt fall att förstå storheten i Kodaks gamla filmer.
Min erfarenhet är att dia i glasramar alltid måste monteras om i glaslösa ramar före skanningen för att få acceptabelt resultat. "Damm-borttagning" hanteras ganska bra av min skanner. När det gäller åldrande och olika filmfabrikat har jag inte sett någon större skillnad mellan Kodak och Agfa. Mitt största problem är gamla Fuji-dia som idag har väldigt fantasifulla färger och kräver omfattande justering
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det klagas ibland på damm på sensorn på dagens kameror. Det är ju ganska snabbt fixat om man vet vad man gör. Crika 10 minuter så är det löst för en lång tid framöver.
Med film och diabilder är det ett konstant problem.

Här är 2 bilder från lumpen i röjdykarna. En där jag skannade det glasade diat rakt av. Den andra där jag monterade om bilden i en glaslös hamafix ram.
Nu sätter jag inte stort värde på min tid i det militära. Jag gjorde det lumpen eftersom jag annars skulle fått sitta i fängelse. Så de flesta bilder från lumpen åkte nu i papperskorgen.
Själv kommer jag inte göra något med dem. Det är inte heller troligt att mina barn kommer vara intresserade. Så man får välja sina slag för att tala militärspråk. Annars kommer man aldrig i mål när man skall skanna stora delar av ens analoga bilder. Snart har jag kommit igenom över 10 000 diabilder. Sedan återstår långt en större volym av svartvita och färgnegativ.
 

Bilagor

Hankki

Aktiv medlem
Många gånger går de få acceptabla med HSL reglagen i LR.
Fast ibland får man välja mellan att kassera eller göra om dem till svartvitt.
Ifall du även har PS kan du testa detta:
Jag tog mig friheten att använda ditt skepp som såg lite gult ut.
Nytt levels lager och håll Alt samtidigt som du trycker auto (eller ctrl+l och välj options)
testa de olika alternativen för bäst återgivning
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu gjorde jag det medvetet så gult. Gav bilden en ödesmättad stämning. Gillade som sagt inte lumpen.
Auto funktionen finns också i LR. Men tack för tipset.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Var finns den autofunktionen i LR?
Auto finns uppe till höger under basics i developer. Ursäkta men jag kör alltid på engelska. Du hittar det just över Exposure.
Fungerar bra för att ge en grovjustering när det gäller skannade bilder. Skannade bilder skiljer ofta mycket mellan olika bilder. Så detta kan vara en genväg. Det den inte fixar är färgtemperatur.
Så auto ger en utgångspunkt och sedan får man korrigera utifrån det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för förklaring. Förstår nu vad du menar. Jag har PS så jag skall prova.
Nu när jag skannar bilderna är jag inte ute efter något finlir. Jag nöjer mig med att göra en grovjustering så jag ser bilderns potential.
Skall jag behålla den så måste den taggas.
Jag har 5-15 minuter på mig innan nästa fyra bilder är klara.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte så lyckat. Det verkar som Canonscan eller programvaran inte giller ridhjälmar. Råkat ut för samma sak med en mängd ridbilder från Island.
Egenntligen verkar det vara svarta objekt mot ljusa ytor som programvaran har problem med.
Fast vänder man bilden och skannar från baksidan så fungerar det bättre. SEdan spegelvänder man bilden i LR.
Så det måste också ha något med reflektion att göra.
Vad är det för film? Har du "Digital ICE" (eller vad den nuvarande Canon-motsvarigheten heter) påslagen?

OK, Kodachrome såg jag i ett senare inlägg. Då ska man absolut inte ha dammborttagningsfunktionen på. Det blir stor risk för precis sådana fel som du har råkat ut för.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vad är det för film? Har du "Digital ICE" (eller vad den nuvarande Canon-motsvarigheten heter) påslagen?

OK, Kodachrome såg jag i ett senare inlägg. Då ska man absolut inte ha dammborttagningsfunktionen på. Det blir stor risk för precis sådana fel som du har råkat ut för.
Tryckluft på burk och blåsa rent dian är att föredra.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Eller tvätta med bensin som redan föreslagits. Det har dock inget med rep- och dammborttagningsfunktionen i skanners att göra (som inte fungerar med Kodachrome och svartvit film).
Om du har tagit bort dammet innan så behöver du inte använda nån dammfunktion, vilket såklart är det absolut bästa. Att köra bensin på foton skulle jag vara jäkligt försiktig med, vet inte om det skadar, men låter inte alldeles lysande idé att tvätta sin bildskatt i bensin.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall jag komma i mål inom min livstid så har jag inte tid att tvätta bilder i bensin. I de flesta fall behvös det inte heller.
Jag har slagit av alla avancerade funktioner i skannerprogrammet. Då går allt mycket snabbare.
 

snap01

Aktiv medlem
Eller tvätta med bensin som redan föreslagits. Det har dock inget med rep- och dammborttagningsfunktionen i skanners att göra (som inte fungerar med Kodachrome och svartvit film).
jag körde mest med en svindyr specialborste när jag tog bort damm på dior.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har tagit bort dammet innan så behöver du inte använda nån dammfunktion, vilket såklart är det absolut bästa. Att köra bensin på foton skulle jag vara jäkligt försiktig med, vet inte om det skadar, men låter inte alldeles lysande idé att tvätta sin bildskatt i bensin.
Det är inte 95-oktanig från närmaste mack man använder. Klart olämpligt.
Man ska använda kemiskt ren bensin, som brukar säljas i färgaffärer (och kanske fortfarande i vanliga livsmedelsbutiker av bättre sort).

Men om det räcker med en blåsborste så är det förstås snabbare, men man bör ha hyfsat dammfri miljö, annars blåser man bara runt dammet som snart lägger sig där man inte vill ha det.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Nu blir jag ju inspirerad att återuppta mitt evighetsprojekt som påbörjades för 7-8 år sedan.
Jag har en Minolta Dimage Scan Dual IV som i alla fall senast jag höll på gav helt OK resultat från dia.
Alla tusen neg har jag inte börjat med ännu, det vore kul att ta tag i de s/v som vilar i sina pärmar.

Men, jag har inte längre någon scannerprogramvara till Mac OSX.
Vad är bäst idag som klarar en relativt gammal scanner och ElCapitan?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har kört med en Minolta Scan Dual II och den funkar klockrent med Vuescan i Windows 10, och torde göra detsamma i OS/X
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag testade att fotografera av mina dia med Nikon D600 och Tamron 90 mm macrolins.
Laddade hem ljusbords-app "lightbox" till paddan.
Lade en glasskiva 5 cm ovanför den vilandes på 2 st diamagasin (diat blir lite pixligt om man lägger det direkt på paddan).
Lägger diat rätt pp glaset utan någon mask eller liknande.
Kör direktfångst med Ligtroom.
Fotograferar i RAW för att kunna ställa framförallt vitbalansen rätt.
Är man petig så är nog RAW ett måste just för detta verkar det som?
Var ganska snabbt och smidigt tycker jag.

Testade också att fotografera av sv.v negativ som jag framkallat men aldrig gjort printar från.
Framkallade dem i datorn.
Skitfränt !!

// Mats W
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att dia i glasramar alltid måste monteras om i glaslösa ramar före skanningen för att få acceptabelt resultat. "Damm-borttagning" hanteras ganska bra av min skanner. När det gäller åldrande och olika filmfabrikat har jag inte sett någon större skillnad mellan Kodak och Agfa. Mitt största problem är gamla Fuji-dia som idag har väldigt fantasifulla färger och kräver omfattande justering
Sant när det gäller Fuji ockå, men de var taskiga redan från scratch. Väldigt bleka och kontrastfattiga. Men det värsta jag stött på är Öst-Tyska ORWO. Köpte några filmer i Syrien 1973 och de var verkligt usla.
 
ANNONS