Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att spara JPEG upprepade gånger...

Produkter
(logga in för att koppla)
I den tråden jag försökte hitta, men det verkar inte finnas längre. Så tror jag vi sparade om ca 20ggr utan att märka någon skillnad i JPG-kvalitet 95.
Jag var själv väldigt förvånad och gjorde om testet själv med samma resultat.

Vilken komprimeringsgrad körde du?

/Karl

Samma resultat som mig eller du märkte ingen skillnad?

/Stefan
 
Hej, jag tror at det är denna tråd du söker:
Jag startade den för ett tag sedan och den blev rätt lång.
Det var någon ambitiös som började spara om JPEG en hel e.m och kom fram till att det går att göra ruggigt många ggr om den är högupplöst.

Det finns nog otaliga trådar i ämnet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117701

Detta eviga tjat om att det bara är RAW som fungerar är lite typiskt för fotosidan.
Det går inte att starta en nyanserad diskussion om detta utan att en del fullständigt idiotförklarar oss
som fotograferar i JPEG.

RAW vid krävande förhållnden/ kreativ arbete och JPEG vid familjefoto mm.
Det är min inställning.
JPEG räcker annars mycket långt.
Jobbar du i PS med en JPEG kan du alltid spara den som en PS-fil. Denna kan du öppna och spara
utan att din bild förstörs.
Mvh

Mats W
 
Då tillhör du ju inte kategoring som multisparar ner JPG för du kommer alltid bara som mest en 2:a generationens JPG mot de som fotar RAW som har 1;a generationens,


/Stefan

Ja det har du rätt i. Till mitt "försvar" kan jag väl säga att det jag skrev ovan är hur jag vill ha det i teorin. I praktiken händer det frekvent att jag multispar JPEG:er. Jag gjorde en gång ett test med tio nedsparningar i följd i högsta kvalitet på ett motiv, och efter att ha gjort som tidigare föreslagits här i tråden: lagt originalet och den 10:e kopian som var sitt lager och jämfört dem mot varandra kunde jag hitta subtila skillnader dem emellan. Absolut inget som kunde ses på kopian enskilt. Testet sänkte onekligen min oro för att multispara JPEG.
 
... måste inte leda till katastrof! Tror jag.

Jag har fått intrycket att man inte någonsin ska redigera en JPEG-bild, utom under pistolhot. Jag hade ingen pistol till hands, men hotade mig själv med att aldrig få klarhet, så jag hoppade i det kalla vattnet. Thus.

Jag öppnade en JPEG-bild skapad av min D90, inget rå-original alltså, med GIMP. Jag redigerade bilden på enklast möjliga sätt (jag lade till en siffra på bildytan). Därefter sparade jag bilden i 87% kvalitet. Detta upprepades totalt 5 gånger. JPEG-kompression gjordes alltså av GIMP 5 gånger. Resultatet blev som följer:

Originalbilden ur kameran

Bild som komprimerats av GIMP fem gånger

Jag ser inga förfärliga komprimeringsartefakter.

Är jag för okritisk? Har min metod något allvarligt fel?

Per.

Redan första bilden har ju komprimeringsartifakter. Kolla runt grenarna tex.

Gör om och prova med ett orginal som är ok.
 
Hej, jag tror at det är denna tråd du söker:
Jag startade den för ett tag sedan och den blev rätt lång.
Det var någon ambitiös som började spara om JPEG en hel e.m och kom fram till att det går att göra ruggigt många ggr om den är högupplöst.

Det finns nog otaliga trådar i ämnet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117701

Detta eviga tjat om att det bara är RAW som fungerar är lite typiskt för fotosidan.
Det går inte att starta en nyanserad diskussion om detta utan att en del fullständigt idiotförklarar oss
som fotograferar i JPEG.

RAW vid krävande förhållnden/ kreativ arbete och JPEG vid familjefoto mm.
Det är min inställning.
JPEG räcker annars mycket långt.
Jobbar du i PS med en JPEG kan du alltid spara den som en PS-fil. Denna kan du öppna och spara
utan att din bild förstörs.
Mvh

Mats W

Du menar inte mig väl?
har inte nämnt vad RAW styrkan.....ÄN. Påtalade enbart förvrängningen vid nersparning av JPG som syns rätt snabbt så länge man sparar av en anledning, ex någon ändring bilden och inte enbart att spara ner för påvisa algoritm JPG som raderar till synes oviktigt information. Information som kunde varit viktig vi senare användning. Vilket jag visade.
Men som många på pekat så finns oftast denna information i skuggområdet.
Vad man fotograferar i vilket format är irrelevant i denna tråd. Det som är relevant är ifall man arbetar i ickeförstörande format eller inte till bilden verkligen är färdig.

Flera bildbehandlingar viid flera tillfällen med i ex JPG och inte 100% kvalité KAN ge ovälkommet resultat beroende på vilen ände man redigerar i och vilken typ av motiv eller exponeringsfel.

/Stefan
 
Hej, jag tror at det är denna tråd du söker:
Jag startade den för ett tag sedan och den blev rätt lång.
Det var någon ambitiös som började spara om JPEG en hel e.m och kom fram till att det går att göra ruggigt många ggr om den är högupplöst.

Det finns nog otaliga trådar i ämnet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117701

Detta eviga tjat om att det bara är RAW som fungerar är lite typiskt för fotosidan.
Det går inte att starta en nyanserad diskussion om detta utan att en del fullständigt idiotförklarar oss
som fotograferar i JPEG.

RAW vid krävande förhållnden/ kreativ arbete och JPEG vid familjefoto mm.
Det är min inställning.
JPEG räcker annars mycket långt.
Jobbar du i PS med en JPEG kan du alltid spara den som en PS-fil. Denna kan du öppna och spara
utan att din bild förstörs.
Mvh

Mats W

Det var en av trådarna jag letade efter.

/Karl
 
Jag hänger inte riktigt med i sparandet (bara läst trådstarten) men om du sparat som nedan 5 gånger så ser jag ingen skillnad. Förutom att siffrorna syns på ena bilden.

Kopia 1 (första kopian/bilden direkt från originalet) till kopia 2
Kopia 2 till kopia 3
Kopia 3 till kopia 4
Kopia 4 till kopia 5

Har du sparat fem gånger från originalet så ska det ju inte bli några skillnader men om du gjort som ovan så ser jag i detta fallet ändå inga skillnader, bara de där siffrorna på den ena bilden.
 
Rimligtvis förstörs inte en JPEG vid omsparande till samma komprimeringsgrad... Eftersom tekniken bygger på förenkligar och borttag av information som inte bör vara synlig. Andra, tredje gången o.s.v. är redan denna information borttagen och därför bör samma information skrivas till filen. Om algoritmen alltid skulle ta bort säg 5% borde rimligtvis filerna minska mer och mer i filstorlek...
 
... måste inte leda till katastrof! Tror jag.

Jag har fått intrycket att man inte någonsin ska redigera en JPEG-bild, utom under pistolhot. Jag hade ingen pistol till hands, men hotade mig själv med att aldrig få klarhet, så jag hoppade i det kalla vattnet. Thus.

Jag öppnade en JPEG-bild skapad av min D90, inget rå-original alltså, med GIMP. Jag redigerade bilden på enklast möjliga sätt (jag lade till en siffra på bildytan). Därefter sparade jag bilden i 87% kvalitet. Detta upprepades totalt 5 gånger. JPEG-kompression gjordes alltså av GIMP 5 gånger. Resultatet blev som följer:

Originalbilden ur kameran

Bild som komprimerats av GIMP fem gånger

Jag ser inga förfärliga komprimeringsartefakter.

Är jag för okritisk? Har min metod något allvarligt fel?

Per.
jag synade trädet och tycker att skärpan är bättre på den första bilden,alltså den ur kamran..
 
Jag hänger inte riktigt med i sparandet (bara läst trådstarten) men om du sparat som nedan 5 gånger så ser jag ingen skillnad. Förutom att siffrorna syns på ena bilden.

Kopia 1 (första kopian/bilden direkt från originalet) till kopia 2
Kopia 2 till kopia 3
Kopia 3 till kopia 4
Kopia 4 till kopia 5

Det var så jag gjorde.

Filstorlleken blir inte påverkad av sparning 2-5. Original (JPEG direkt ur kameran) är 3.1 MB, kopia 1-5 är alla 2.8 MB.Jag kan inte dra någon slutsats av detta.

Per.
 
Som jag nämnt. Det syns ifall man redigerar, sparar, öppnar, redigerar, sparar, redigerar osv. Vet inte hur mkt det syns på 100% kvalitet, men nu vart det ju mindre än 100% jag testade och TS tes.

men att spara för att visa exakt samma bild i 5 generationer är meningslöst då JPG bygger på information som syns.

/Stefan
 
Som jag nämnt. Det syns ifall man redigerar, sparar, öppnar, redigerar, sparar, redigerar osv. Vet inte hur mkt det syns på 100% kvalitet, men nu vart det ju mindre än 100% jag testade och TS tes.

men att spara för att visa exakt samma bild i 5 generationer är meningslöst då JPG bygger på information som syns.

/Stefan

Vilka sorters redigeringar är extra besvärliga i sammanhanget? Jag är litet ute efter tumregler, i sammanhanget.

Per.
 
Man kan undra om det finns fotografer som sparar sin bild 10-15 gånger. Det kan knappast vara normalt. Kanske mer vanligt hos hobbyfotografer, man öppnar, pillar lite och sparar, öppnar igen - några gånger. Vad vi sett händer inte så mycket med bilden. Om man knappt ser förändring i 100 % på en skärm lär man knappast se någon skillnad alls vid utskrift, eller på en liten web-bild.

Jobbar man däremot med foto finns oftast inte utrymme att redigera en bild så många gånger. Man tar sin bild, öppnar den och fixar till det som behövs, sparar och levererar. När den är godkänd är den glömd.
 
Det var så jag gjorde.

Filstorlleken blir inte påverkad av sparning 2-5. Original (JPEG direkt ur kameran) är 3.1 MB, kopia 1-5 är alla 2.8 MB.Jag kan inte dra någon slutsats av detta.

Per.

Sparar man säg på samma sätt och 5 gånger i olika program misstänker jag att skillnaderna kan märkas av endel. 87% kvalite , eller 13% komprimering är kanske mer eller mindre komprimering i andra program. Som nu ser jag ingen skillnad alls mellan originalet och den andra.
 
Det var så jag gjorde.

Filstorlleken blir inte påverkad av sparning 2-5. Original (JPEG direkt ur kameran) är 3.1 MB, kopia 1-5 är alla 2.8 MB.Jag kan inte dra någon slutsats av detta.
Du stängde väl bilden mellan varje gång? Annars är det fortfarande originalet du sparat fem separata gånger. Bilden bör minska i filstorlek varje gång eftersom programmet ju inte vet vad bilden har varit från början när den väl är öppen.
 
Vilka sorters redigeringar är extra besvärliga i sammanhanget? Jag är litet ute efter tumregler, i sammanhanget.

Per.

Ok samma bild så ska Ni få se vad jag menar med att JPG mestadels sparar syngligt material. Viss dynamsisk omfång har den alltid, men minskar ju mer man pillar och sparar om och öppnar opp.

Bilderna har gått igenom identisk bildbehandling med inga autojusteringar, dvs justeringarna är manuellt inlagda. De gjordes en i taget och i samma ordning för de tre slutgiltiga bilderna nedan. De gjorde direkt på bilden och inga lager användes.

Den multisparade JPG har gått igenom denna fas.

1. RAW filen skickades till PS som sparade i högsta möjliga JPG kvalite (12).
2. JPG filen (1 generation aka 1g) öppnades och skuggor lättades upp med 35 % och sparades i kvalite 12
3. Filen öppnades igeno och en LEVEL lades på, 15 1 och 230 var värdena. Åter igen spara i kvalite 12
4. Filen öppnades igen efter stängning och Kurvor lades på. Lighter för att ljusa opp bilden. Spara i 12.
5. Öppna och lägg på Kurvor, Linjär kontrast. Spara i 12.
6. Uppvärmningsfilter 85 lades på och sparades. Det är den slutgilta bilden.....IAF idag, om en månad kanske jag vill ha den mörkare för nån fotosidan klagade.... etc ;)

http://dl.dropbox.com/u/3697094/6 - Warminf filter 85.jpg

Nästa bild är JPG filen från oabstående ex. dvs 1 generationen. Se punkt 2.
Här justerades allt i ett svep och sparades- Allt i samma ordning och exakt samma utförande.
http://dl.dropbox.com/u/3697094/7 - Från JPG justerad.jpg

Sista bilden är direkt från RAW från punkt 1 i ovanstående exempel. Samma som i exempel 2. Allt justerades i ett svep och sparades.
http://dl.dropbox.com/u/3697094/8 - justerad från RAW.jpg

Som skrivet allt är nu sparat i högsta möjliga kvalite, men autentisk justeringar. Inga märkvärdiga mjusteringar och exemplet belyser valet att redigera under flera dagar och enbart använda JPG som format. Jag själv tycker att det är suverän att bildbehandla på detta vis från JPG direkt ur kameran, men inte om man bildbehandlar extremt som jag brukar göra. Då behöver jag det lilla utrymmet i RAW.

Att spara undan i JPG är bara dumt när man har så många andra ickeförstörande medel att använda.

Ja, man måste pixelpeepa haha. Men nu sparade jag "bara" 6 gånger och och absolut högsta kvalité rakt igenom med milda bildbehandlingsmetoder. Titta på bl.a. på ansiktet på människorna och på räcket.

EDIT: OBS! Stora filer på 11 MB/st

/Stefan
 
Här är filen direk från RAW filen Punk1 för de som vill göra om testet så jag inte sitter här o ljuger. Glömde nämna att allt är avstängt i LR så den är så naken den kan bli därifrån http://dl.dropbox.com/u/3697094/20110212-IMG_2099.jpg

Bilden är exponerad efter högdagrarna eftersom det är lättare att rädda skuggor än utfrätta partier.

/Stefan
 
ANNONS