Annons

Att tänka på när man reser med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

aake

Aktiv medlem
De väskorna skriker också "dyr utrustning", så stöldrisken är nog mindre med en vanlig resväska.

Kunde du teckna en transport- och stöldförsäkring för grejerna du var tvungen att checka in?
Den vanliga reseförsäkringen man har i sin hemförsäkring täcker knappast förlust av så dyra och stöldbegärliga grejer.
Nej, men transportsättet var faktiskt på försäkringsbolagets rekommendation, men som tur var så slapp jag skada. Dyrt nog ändå för Länets med hemtransport till Jämtland av oss och av vår 5 ton MB Sprinter (vilken är 3½ m hög) och byte till fabriksny motor på maskinskadeförsäkringen.
Jag tror nog att det kan vara värt en något ökad stöldrisk(?) vid bagagehanteringen när man har de dyraste objektiven packade i originalboxar. Den stora risken för mig var faktiskt den brutala godshanteringen på flygplatserna.

aake
 

Sabud

Aktiv medlem
Tar alltid mitt 500/4 samt kamerahus som handbagage utom motljusskyddet då.
Originalväskan är ett monster och får alltid stanna hemma.
Skulle jag välja incheckning borde ett liggunderlag samt silvertejp duga som skydd.

/Stephan
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Resa med dyr kamera

Den vanliga reseförsäkringen man har i sin hemförsäkring täcker knappast förlust av så dyra och stöldbegärliga grejer.
Jag kollade just upp min egen hemförsäkring inför en ev. planerad resa till Italien i vår, då jag förmodligen vill ha med lite bättre kamerautrustning än den lilla kompaktkameran G1x som hyfsat lätt går ner i fickan...

Jag har förstått det så, att det krävs man visar särskild aktsamhet om stöldbegärliga grejor, och för sådant måste man kunna låsa in det stöldbegärliga i t ex hotellets säkerhetsfack i receptionen eller på rummet. Men en systemkamera ryms nog knappast i ett sådant säkerhetsfack! Har man en dyr 5D Mark III med en av de dyraste gluggarna på bör man nog istället sova med kameran under kudden...

Jag tror att det är bättre med Gefverts särskilda kameraförsäkring än att förlita sig på hemförsäkringen - även om det kostar ca 3500:- för utrustningsvärde upp till 100.000:- och ca 1800:- i årspremie för värde upp till 40.000:- Vad jag förstår täcks även t ex en laptop in i den försäkringen. Självrisk 1000:-

Jag menar att man då kan vara "lite mindre nojig" om man har en riktig kameraförsäkring, även om man säkert då heller inte lämnar kameran utan uppsikt och heller inte utmanar ödet gm att befinna sig ensam på mörka platser med dyra fotoprylar. Men jag tror att de vanliga hemförsäkringarna har betydligt tuffare värde-nedskrivingsprinciper för försäkrade objekt än vad Gefvert har - och skadehanteringen speciellt för kamerautrustning görs säkert på Gefvert av folk som har kunskap och erfarenhet inom foto.

mvh
/B
 

Lashis

Medlem
Intressant tråd.
Åker till Sri Lanka på lördag och undrar lite mer om det brukar vara några problem att ta med kameran i handbagaget när man ska flyga med batteri och allt sånt, fastnar man i tullen?
Har ni några fler tips när det gäller väderskydd? Är det smidigaste en plastpåse eller två för att skydda kameran från plötsligt regn?
Något man ska tänka på i Sti Lanka? Kommer resa runt bland lokalbefolkningen en del.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... undrar lite mer om det brukar vara några problem att ta med kameran i handbagaget när man ska flyga med batteri och allt sånt, fastnar man i tullen? ...
Aldrig haft problem. Datorn måste man ju ta ut vid säkerhetskontrollen, en gång (på flera dussin resor sedan 2001) har de velat ta fram och titta på en kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant tråd.
Åker till Sri Lanka på lördag och undrar lite mer om det brukar vara några problem att ta med kameran i handbagaget när man ska flyga med batteri och allt sånt, fastnar man i tullen?
En del flygbolag har regler mot att ta ombord litiumbatterier, men jag tror att det mest handlar om incheckat bagage. Jag har aldrig haft några problem att ta ombord kamerabatterier som handbagage. Det brukar för min del handla om ett batteri i kameran och ett extra i kameraväskan.

Det brukar vara tillåtet att ta med en kamerautrustning för personligt ändamål till de flesta länder, så tullen lär knappast vara ett problem.

Har ni några fler tips när det gäller väderskydd? Är det smidigaste en plastpåse eller två för att skydda kameran från plötsligt regn?
En kameraväska/ryggsäck med regnskydd är rätt bra att ha om det finns risk för plötsliga regnskurar. Vanligen har man ju mer utrustning än bara kamera, och den utrustningen ligger oftast i en väska.

En plastpåse (helst en med ganska tjock plast) som man har skurit ut ett hål för objektivet på kan nog duga. Skär ett lite mindre hål än filterdiametern och fäst plastpåsen med ett neutralt filter (skylight eller liknande).

Annars finns det speciella regnskydd att köpa. Dessa brukar ha diverse öppningar för händerna så att det blir lättare att sköta kameran.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
//Annars finns det speciella regnskydd att köpa. Dessa brukar ha diverse öppningar för händerna så att det blir lättare att sköta kameran.
Kan du länka till var man kan få tag på ett sådant regnskydd ? Jag är på jakt efter ett sådant, men har inte lyckats hitta något. Vet inte ens vad det kallas, faktiskt.
 

iSolen.se

Guest
Kan du länka till var man kan få tag på ett sådant regnskydd ? Jag är på jakt efter ett sådant, men har inte lyckats hitta något. Vet inte ens vad det kallas, faktiskt.
Det har följt med kameraväskan när jag handlat senaste gångerna. Annars kan du göra ett eget, vattentätt material plus resårband, inte rocket science direkt.
 

iSolen.se

Guest
...
Det brukar vara tillåtet att ta med en kamerautrustning för personligt ändamål till de flesta länder, så tullen lär knappast vara ett problem.
Han menar kanske säkerhetskontrollen, jag fastnar ofta men det betyder bara att de öppnar väskan och går igenom innehållet, någon gång tittar de genom största objektivet. Inget problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan du länka till var man kan få tag på ett sådant regnskydd ? Jag är på jakt efter ett sådant, men har inte lyckats hitta något. Vet inte ens vad det kallas, faktiskt.
Här finns ett som ser rejält ut, och här finns ett engångsskydd som kanske inte är bättre än ett hemmagjort av en plastpåse.

Jag har inte använt något av dem, så jag kan inte säga något om hur bra de fungerar.
 

uee

Medlem
Intressant tråd.
Åker till Sri Lanka på lördag och undrar lite mer om det brukar vara några problem att ta med kameran i handbagaget när man ska flyga med batteri och allt sånt, fastnar man i tullen?
.

Enda gången jag har haft problem i "tullen" var för två år sedan vid ankomst till Havanna, Kuba. De röntgade allt ankommande bagage och jag blev uttagen på en "rutinkontroll" - togs vid sidan om och "intervjuades" av tre olika personer och bagaget röntgades och genomsöktes tre gånger till. Jag fick intrycket av att de var osäkra på om jag verkligen var turist, men efter att de blev övertygande om detta så var jag välkommen. Det kan också vara så att de trodde att jag skulle ta med utrustning till någon lokal Kuban - det var ju import problem då. Min kameraväska då innehöll en systemkamera, fyra objektiv, blixt, två kompaktkameror ( varav en vattentät). Telezoomen (70-200 F4) visades extra stort intresse, även på inrikesflyg på Kuba.

Kom just hem från en resa när jag passerat flygets säkerhetskontroller på Arlanda, Heathrow och Miami utan några som helst problem. Väskan innehöll då dator, fyra objektiv, blixt, fyra kameror (varav två systemkameror) inkl batterier och extra batterier till alla kamerorna.
 

afe

Aktiv medlem
När jag flög från Heathrow i augusti fastnade min Sony A6000 i säkerhetskontrollen. De röntgade den flera gånger och var flera stycken som undersökte den, och dessutom topsade de kameran. De frågade flera gånger om den var utrustad med GPS (som tydligen kan se speciellt ut i röntgen), men det är den ju inte. Efter en dryg kvart gav de upp och jag fick flyga vidare :)
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade ett stort polfilter påmonterat på vidvinkel som såg så skumt ut på skärmen i säkerhetskontrollen att de ville kolla vad jag egentligen hade. Sicilien kan det ha varit. Men det gick bra efter att de kollat i kameraväskan.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Ska resa till Vietnam i april, 30 dagar lång resa. Kommer ha med mig både min Sony RX100M2 och min GoPro. Är lite osäker på hur jag ska göra med lagring. Ett alternativ vore ju att ta med min Macbook och en extern hårddisk, men det är prylar för över 10000kr som enbart kommer användas för att backupa bilder. Känner mig inte så bekväm med den idén. Dessutom är det ju en del extra vikt att bära på en laptop med laddare, även fast det är en Macbook Air...

Alternativt så försöker jag med någon OTG-lösning utan datorn. Har ju min smartphone med mig, kanske går att föra över bilderna dit till att börja med och sedan från den över till en extern hårddisk? Orkar telefonen driva en hårddisk?

Annars har jag ju mitt 32GB minneskort till Sonyn, sedan 2st 8GB och ett 16GB som jag använt till systemkameran. Till GoPron har jag ett 32GB. Jag har även ett 16GB USB-minne som skulle kunna användas via OTG. Det blir väl 112GB totalt om jag räknat rätt? Är tveksam på om det kommer räcka till 30 dagar, vill ju fota i RAW och filma i 50/60fps.

Vad bör man göra? Ska man investera i ett gäng 16/32GB USB-minnen? Eller minneskort?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Western Digital Passport Wireless som är rätt praktisk som backupdisk. Den har en SD-kortläsare och om man vill titta på bilderna så har den WiFi så att man kan använda vilken WiFi-utrustad enhet som helst för det (t.ex. sin telefon).

Finns även i en 2TB-version (det är den jag har) som är lite tjockare och tyngre än 1TB-versionen. Om man främst ska ha den som backupenhet på resor så är kanske 1TB-versionen vettigast.
 
Senast ändrad:

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Jag har en Western Digital Passport Wireless som är rätt praktisk som backupdisk. Den har en SD-kortläsare och om man vill titta på bilderna så har den WiFi så att man kan använda vilken WiFi-utrustad enhet som helst för det (t.ex. sin telefon).

Finns även i en 2TB-version (det är den jag har) som är lite tjockare och tyngre än 1TB-versionen. Om man främst ska ha den som backupenhet på resor så är kanske 1TB-versionen vettigast.
Den verkade ju riktigt smidig! Synd bara att den hade en rätt saftig prislapp. Man får ju många minneskort eller USB-minnen för en tredjedel av vad den där kostar.
 

PMD

Aktiv medlem
Den verkade ju riktigt smidig! Synd bara att den hade en rätt saftig prislapp. Man får ju många minneskort eller USB-minnen för en tredjedel av vad den där kostar.
Den är inte så jättedyr jämfört med andra backupalternativ (som HyperDrive ColorSpace och liknande).

Jämfört med det SD-kort som har lägst pris per GByte så är faktiskt WD-disken billigare per Gbyte.

Jag har inte jämfört med USB-minnen, så det kan tänkas att de är billigare per Gbyte, men tänk på att det tillkommer lite utrustning för att kopiera från ett minneskort till ett USB-minne. (Det gäller f.ö. även om man vill kopiera från ett minneskort till ett annat).
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Den är inte så jättedyr jämfört med andra backupalternativ (som HyperDrive ColorSpace och liknande).

Jämfört med det SD-kort som har lägst pris per GByte så är faktiskt WD-disken billigare per Gbyte.

Jag har inte jämfört med USB-minnen, så det kan tänkas att de är billigare per Gbyte, men tänk på att det tillkommer lite utrustning för att kopiera från ett minneskort till ett USB-minne. (Det gäller f.ö. även om man vill kopiera från ett minneskort till ett annat).
Jo, så kan det nog vara. Det är ju rätt frestande egentligen att bara slå till på en sån där, men jag känner att det finns risk för att jag bara kommer använda den den här resan och sedan aldrig mer. Har redan en extern hårddisk som jag köpte till min förra jättelånga resa (hade laptop med mig då pga jobb) och den har legat i stort sett oanvänd sen jag kom hem.

Jag har en OTG-adapter redan. Inte här just nu tyvärr så jag kan inte testa hur smidigt eller klumpigt det är men jag tror jag får hit den på tisdag om jag har tur.

USB-minnen måste jag ju använda OTG-adapter för men minneskort skulle jag ju kunna byta när ett blir fullt och sedan stoppa undan det någonstans säkert tills resan är över. Det finns ju t.ex http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=11773585&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=VybgwgBF5CjCVyblXzLfCjCuwwpCjCzkk som kostar 50kr (för mig med rabatt). Vet dock inte om det är tillräckligt snabbt?

Och till GoPron kan jag kanske köra USB-minne via OTG. Känns som att det borde vara enklare att flytta några få videoklipp än flera bilder via OTG? Just nu har jag ~15GB ledigt på telefonen men rensar jag upp lite så kan jag nog få omkring 20GB. Det är ju lagom för då kan jag lägga över 15-20GB videoklipp åt gången till telefonen och sedan vidare till USB-minne. Annars så kanske det finns internetcaféer i Vietnam där man kan köpa in sig på en dator ett litet tag och föra över saker?
 
ANNONS