Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Att tänka på......
- Trådstartare grolt
- Start datum
hvenafoto
Aktiv medlem
För de flesta blir det en kompromiss mellan vikt och tålighet.
Så försök hitta ett stativ som är tåligt och stabilt utan att väga för mycket om du ska ut i naturen.
Sedan är det där med vilket stativhuvud man ska välja men där är jag inte den bästa, men det finns det andra på forumet som kan ge råd.
Så försök hitta ett stativ som är tåligt och stabilt utan att väga för mycket om du ska ut i naturen.
Sedan är det där med vilket stativhuvud man ska välja men där är jag inte den bästa, men det finns det andra på forumet som kan ge råd.
Graylingman
Aktiv medlem
Kort svar: Köp så dyrt du har råd till
Stativ under tusenlappen är sällan nåt att ha.
Gunnar-E
Aktiv medlem
Något som är prisvärt är Manfrotto 055-serien. Finns några att välja på, t ex om man vill använda det till macro eller inte. De har också ett antal kamerafästen också.
Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Ett billigt brukar också vara ett rangligt (suddiga bilder) och i många fall svårt att fälla ut och fälla in. Ibland med ett kamerafäste som inte heller gör en glad.
Hade för länge sedan ett billigt Cullman, som gjorde mig smått trött när man fotograferade. Skaffade mig sedan ett Manfrotto 055CLB med kulled. Något tungt men lättarbetat.
Mitt råd är att spara lite till och köp ett något dyrare annars är det lätt att man köper ett till när man har tröttnat på det första.
/Gunnar
Tyvärr är det så att man får vad man betalar för. Ett billigt brukar också vara ett rangligt (suddiga bilder) och i många fall svårt att fälla ut och fälla in. Ibland med ett kamerafäste som inte heller gör en glad.
Hade för länge sedan ett billigt Cullman, som gjorde mig smått trött när man fotograferade. Skaffade mig sedan ett Manfrotto 055CLB med kulled. Något tungt men lättarbetat.
Mitt råd är att spara lite till och köp ett något dyrare annars är det lätt att man köper ett till när man har tröttnat på det första.
/Gunnar
Makten
Aktiv medlem
Det beror på vad du menar. Jag fäller sällan ut stativet helt, utan står rejält hukad för att jag ofta vill ha ett lägre perspektiv än vad jag ser när jag står upprätt. Men om du vill kunna stå raklång och ha kameran i ögonhöjd så måste du ha ett riktigt redigt stativ när du är så lång.grolt skrev:
Finns det något stativ som passar längre människor ca 195cm?
Kolla höjden som tillverkaren anger och lägg på 15-20 centimeter för stativhuvud och kamera (tillägg: observera att det är höjden utan uppfälld mittpelare du bör kolla eftersom denna gör stativet mindre stabilt och snarast är en extra möjlighet när man vill komma lite extra högt). Har du en kamera med vertikalgrepp så får du ytterligare lite höjd till sökaren.
Här finns en utmärkt artikel om stativ: http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm