Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ta anonymt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska fotografera en person till en artikel i ett känsligt ämne i en dagstidning. Personen ska inte gå att känna igen på bilden. Har ni något tips på hur jag kan ta en sådan bild och ändå göra den intressant?
/Zandra

Se till att inga födelsemärken syns. Det har förekommit fall där personen har identifierats så. Hur noggrann du behöver vara beror ju också på hur allvarligt det vore om identiteten röjs.

Skall man va helt säker tar man nog en bild på en annan person o sätter en byline att personen på bilden inte har med artikeln att göra.

Om ni är på en helt neutral plats, inte personens favoritfik, eller vardagsrum eller annan plats som förknippas med just honom/henne. Då kan du ha fokus på något i förgrunden och låta bakgrunden, med personen i, vara helt oskarp gärna något över exponerad också.

Annars är det säkraste sättet det som nämnts ovan. Ta en bild på annan person! "Personen på bilden har inget med artikeln att göra".

/jonas

Även en bild som ser ut att vara svart kan innehålla rätt mycket bilddata. Ett krav måste vara att ingen information om personen går att få ut på något sätt ur den publicerade bildfilen: Mest uppenbart är att EXIF-data bör raderas, och "mörka partier" måste verkligen vara helt enfärgade. Sedan finns det förmodligen mer sofistikerade sätt att plocka ut information...

Jag skulle också rekommendera att helt enkelt ta en bild på en annan person.

En idé är en bild på personen bakifrån mot ett ljust fönster/vit vägg där reportern/intervjuaren sitter. Prova med skärpa på reportern (suddig siluett) eller på siluetten (suddig reporter)

Suddig genom oskärpa, bortskuret huvud (på bild, alltså) eller att du fotograferar personens skugga är ju ett par sätt, om du nu verkligen inte vill arrangera ett foto med en annan person.

Om det gick skulle du kanske koncentrera dig helt och hållet på detaljer hos intervjupersonen, Givetvis inte så att personliga detaljer som födelsemärken framgår, men jag vill ändå tro att det går att låta hela bilden bestå av träd istället för hela skogen. Om du förstår vad jag menar.

Något som jag tror verkligen kan förvirra är ju att låta personen ha andra kläder, helst då i helt andra färger än de som personen brukar ha.

Klistra in ett stort svart frågetecken, med en vit bakgrund, och dina önskemål som du har, blir bekräftade.

Det kommer att göra den intressant och anonymt.
För det är väl så det brukar gå till i kvällsblaskor. Vi har alla sett det. Så varför ändra på ett vinnande koncept. (tråkigt med sant)

De enda intressanta bilder jag sett av den här typen är där man fotograferar händerna. Antingen sysslar de med något som har med ämnet att göra, ligger still i känt, håller om en kaffekopp, eller vad det nu är. De kan också utstråla känslor, vilket kanske är allra bäst.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto