Loj
Aktiv medlem
Jag tittar lite på zoomar - dels vidvinklar, dels telen - och har hittat några intressanta:
Sigma 15 - 30 EX 3,5 - 4,5
Sigma 17 - 35 EX 2,8 - 4,0
å ena sidan och
Sigma 70 - 300/4 - 5,6 APO Super Macro
Sigma 70 - 300/4 - 5,6 DL Super
Tamron 70 - 300/4 - 5,6
å den andra.
Har någon erfarenhet av dessa objektiv? Finns de testade någonstans? Vidvinkelzoomarna kostar betydligt mer än Cosinas/Vivitars/Soligors vidvinkelzoom. Jag antar att der betyder att de (Sigmorna) är av högre kvalitet än de senare (Som i och för sig gjort bra ifrån sig i tester.). Frågan är bara hur mycket bättre de är...
Samma fråga runt telezoomarna. Sigmas apokromatiska zoom kostar nära dubbelt så myckt som Tamronen. Är den såpass mycket bättre? Har de testats "sida vid sida"? Någon som vet?
Och har inte alla gluggar apokromatiska glas idag?
Tacksam för hjälp
är en förvirrad
Janne
Sigma 15 - 30 EX 3,5 - 4,5
Sigma 17 - 35 EX 2,8 - 4,0
å ena sidan och
Sigma 70 - 300/4 - 5,6 APO Super Macro
Sigma 70 - 300/4 - 5,6 DL Super
Tamron 70 - 300/4 - 5,6
å den andra.
Har någon erfarenhet av dessa objektiv? Finns de testade någonstans? Vidvinkelzoomarna kostar betydligt mer än Cosinas/Vivitars/Soligors vidvinkelzoom. Jag antar att der betyder att de (Sigmorna) är av högre kvalitet än de senare (Som i och för sig gjort bra ifrån sig i tester.). Frågan är bara hur mycket bättre de är...
Samma fråga runt telezoomarna. Sigmas apokromatiska zoom kostar nära dubbelt så myckt som Tamronen. Är den såpass mycket bättre? Har de testats "sida vid sida"? Någon som vet?
Och har inte alla gluggar apokromatiska glas idag?
Tacksam för hjälp
är en förvirrad
Janne