Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto-ISO, Fast brännvidd, Reglerbar slutartid (Tv)

Produkter
(logga in för att koppla)

obregon

Medlem
Jag fotar med tele och Canon 6D och vill i princip alltid ha lägsta brännvidden. Istället reglerar jag slutartiden samtidigt som jag har ISO på auto.

När jag har dessa inställningar och ljuskompenserar så hoppar ändå brännvidden mellan lägsta och näst lägsta värde. Istället för att ligga kvar på lägsta.

Finns det något sätt att man kan sätta den så att den är fast och enbart Auto-ISO regleras automatiskt?

Låter konstigt med att brännvidden ändras.
Misstänker att det är en begrepps förvirring.

Prova att ställa kameran på manuellt , ställa bländaren och slutare som du vill ha dem så ska det nog lösa sig.

Jag fotar med tele och Canon 6D och vill i princip alltid ha lägsta brännvidden. Istället reglerar jag slutartiden samtidigt som jag har ISO på auto.

När jag har dessa inställningar och ljuskompenserar så hoppar ändå brännvidden mellan lägsta och näst lägsta värde. Istället för att ligga kvar på lägsta.

Finns det något sätt att man kan sätta den så att den är fast och enbart Auto-ISO regleras automatiskt?

Menar du bländaren?

Menar du bländaren?

Jag misstänker att TS menar bländaren. Är det ett zoomobjektiv? Vissa sådana har ju en större tillåten största bländaröppning på den kortare brännvidden (utzoomat läge) än på den längsta brännvidden (inzoomat). Lösningen är ju då att ställa in kameran på en mindre bländaröppning så att bländaren inte ändras när man zoomar in och ut.

Jag misstänker att TS menar bländaren. Är det ett zoomobjektiv? Vissa sådana har ju en större tillåten största bländaröppning på den kortare brännvidden (utzoomat läge) än på den längsta brännvidden (inzoomat). Lösningen är ju då att ställa in kameran på en mindre bländaröppning så att bländaren inte ändras när man zoomar in och ut.

Ja förlåt, givetvis menar jag bländare. Objektivet är ej zoom. Problemet med manuell är att jag då inte kan kompensera/överexponera/underexponera och samtidigt ha ISO på auto med önskad över/underexponering.

Återigen så vill jag att det är ISOn som ska vara på auto, vald slutartid, vald bländare, kunna välja över/underexponering. Och det som stör mig är alltså att bländaren hoppar från lägsta (det jag har valt) till näst lägsta av någon anledning.

Ja förlåt, givetvis menar jag bländare. Objektivet är ej zoom. Problemet med manuell är att jag då inte kan kompensera/överexponera/underexponera och samtidigt ha ISO på auto med önskad över/underexponering.

Återigen så vill jag att det är ISOn som ska vara på auto, vald slutartid, vald bländare, kunna välja över/underexponering. Och det som stör mig är alltså att bländaren hoppar från lägsta (det jag har valt) till näst lägsta av någon anledning.

Om du vill välja ett visst bländarvärde ska du ha kameran på Av, inte Tv.

Canons brist att inte kunna exponeringskompensera i läge M med auto-ISO har varit uppe i många trådar. Jag saknar det grymt mycket på min 7D. Jag har hört att det ska funka på toppmodeller som 1Dx, men jag är inte säker. Trodde nog att det skulle dyka upp på nyare kameror som t.ex. 6D också men tydligen inte...

Aha, men vänta, du kör ju Tv. Då ändrar ju kameran automatiskt bländaren. Det är endast slutartiden man kan ställa in på ett fast värde i Tv-läget (och ISO om man väljer att inte köra auto).

Nej, Canon är lite dumt i M-läget då man inte kan exponeringskompensera med auto-ISO påslaget.

EDIT: lite sen... :)

Canons brist att inte kunna exponeringskompensera i läge M med auto-ISO har varit uppe i många trådar. Jag saknar det grymt mycket på min 7D. Jag har hört att det ska funka på toppmodeller som 1Dx, men jag är inte säker. Trodde nog att det skulle dyka upp på nyare kameror som t.ex. 6D också men tydligen inte...

Ledsen missade att canon hade problem , är nikon användare själv.

Tack! Då vet jag, men vad synd, jag hade gärna velat ha den möjligheten.

I detta fallet är problemet lätt löst, då det är Av som ska väljas. Ställ sedan in största bländaren. Om objektivet har variabel största bländare så är det bara att ställa in den när den är som störst, så sköter kameran resten.

Exponeringskompensation vid M och auto ISO finns på 1DX, men det är den enda, än så länge.

I detta fallet är problemet lätt löst, då det är Av som ska väljas. Ställ sedan in största bländaren. Om objektivet har variabel största bländare så är det bara att ställa in den när den är som störst, så sköter kameran resten.

Exponeringskompensation vid M och auto ISO finns på 1DX, men det är den enda, än så länge.

Jag ställer in Av med största bländare, väljer en slutartid, jag har auto-ISO på. Nackdelen tycker jag att man inte har kontroll över hur auto-ISO räknas ut, den fladdrar lite som den vill känns det som..

Men den inställningen jag tycker är bäst är ändå Tv och auto-ISO. Eftersom största bländare är 5.6 blir det ofta inställningar som: slutartid 1000 och auto-ISO landar då på kanske 2500 (när det inte är väldigt ljust). Då tycker jag att det är konstigt att bländaren ändå hoppar mellan 5.6 och 6.3. Om jag hade fått välja hade jag definitivt behållit 5.6 och isåfall kunnat sänka ISO:n ett steg. (En annan sak är det givetvis om auto-ISO hade legat runt 100).

(Då är det alltså bara 1DX som klarar det i manuellt läge. Tråkigt men det tyder förhoppningsvis på att framtida modeller kommer att ha det.)

Om du har läget Av så väljer du inte en slutartid, utan bländaren. Men du menar kanske att du väljer en längsta slutartid i inställningarna för Auto ISO? Det kan man ju göra.

Att ISO värdet varierar när du kör auto ISO är förstås hela poängen. Om det inte gjorde det skulle bilden inte bli korrekt exponerad.

Hoppet mellan f/5,6 och f/6,3 är inte ett steg, utan en tredjedels steg. Det är så lite att det inte spelar någon roll om kameran justerar det med bländaren eller med känsligheten.

Du har med andra ord uppnått det du vill uppnå - du har bara fokuserat lite för mycket på detaljer som inte är väsentliga.

Om du har läget Av så väljer du inte en slutartid, utan bländaren. Men du menar kanske att du väljer en längsta slutartid i inställningarna för Auto ISO? Det kan man ju göra.

Att ISO värdet varierar när du kör auto ISO är förstås hela poängen. Om det inte gjorde det skulle bilden inte bli korrekt exponerad.

Hoppet mellan f/5,6 och f/6,3 är inte ett steg, utan en tredjedels steg. Det är så lite att det inte spelar någon roll om kameran justerar det med bländaren eller med känsligheten.

Du har med andra ord uppnått det du vill uppnå - du har bara fokuserat lite för mycket på detaljer som inte är väsentliga.

Så är det förstås och man kan såklart läsa på hur kameran räknar ut auto-ISO i samband med andra inställningar. Men ursprungligen var frågan med inställning Tv + Auto-iSO med halvdåliga ljusförhållanden. Och fick jag ju svar på nu. Det bästa hade förstås varit om ISO:n hade mindre steg/hopp eller rent av var steglös så att bländaren kunde förbli konstant. Men som du säger så är kanske 1/3-bländarsteg inget att hänga upp sig på!

På många (de flesta?) Canonkameror bör man undvika att använda tredjedels bländarsteg. Dvs ISO 100, 200, 400 etc är bra, medan ISO 125, 160, 250, 320 etc är dåliga. Anledningen är att tredjedelsstegen implementeras genom över- eller underexponering med närmaste hela ISO-steg-inställning och sedan förstärks eller försvagas bilden digitalt. De hela ISO-stegen har en analog förstärkning vilket gör att bruset hålls nere bättre.

I själva verket är stegen mindre än vad som visas i displayen. Kameran avrundar till nåt som är rimligt att hålla reda på, men dess interna exponeringsinställningar, som ISO eller bländarvärdet, går i mindre steg än så.
När de började med sjusegmentsdisplayer i sökaren skrev Canon ut det här i manualerna, men det har de tröttnat på.

Är det någon tillverkare som kör med exakta steg vid automatik? Jag har fått för mig att när man inte kör manuellt så blir det i praktiken alla möjliga värden och mellansteg, men det som visas i EXIF är tredjedelsstegen.

Om det nu är sämre att använda "mellanstegen" vad gäller ISO saknar det ändå betydelse vid auto-ISO eftersom man då inte väljer själv ...

Jag har för mig att man kan ställa in en Canonkamera att bara använda hela steg i ISO-skalan.

Jag har för mig att man kan ställa in en Canonkamera att bara använda hela steg i ISO-skalan.

Det kan man nog på många kameror, men vid auto-ISO är jag tämligen övertygad om att det blir steglöst (liksom slutartid och bländare när man kör de autolägena).

Den inställningen påverkar bara när du själv väljer ISO så att du slipper tredjedelsstegen.

ANNONS
Götaplatsens Foto