Annons

Auto kompensering för objektivdistortion?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det något program som automatiskt kan kompensera och justera bilder beroende på hur en viss kamera eller ett visst objektiv förvränger bilden?

Jag tänker bl.a. på tunnformig distortion (och pin-cushion, vad det nu heter på svenska), vinjettering och liknande. Sådana defekter borde ju vara mer eller mindre konstanta och mätbara för kameror (sensorer) och objektiv. Och med all EXIF-info i bilderna borde man ju kunna samköra exponeringsinfo med kameramodell och få till nåt automatiskt.

RobertOlsson skrev:
Finns det något program som automatiskt kan kompensera och justera bilder beroende på hur en viss kamera eller ett visst objektiv förvränger bilden?

Jag tänker bl.a. på tunnformig distortion (och pin-cushion, vad det nu heter på svenska), vinjettering och liknande. Sådana defekter borde ju vara mer eller mindre konstanta och mätbara för kameror (sensorer) och objektiv. Och med all EXIF-info i bilderna borde man ju kunna samköra exponeringsinfo med kameramodell och få till nåt automatiskt.

I photoshop, expandera Canvas size 3ggr och kör sedan filtret spherize med negativt värde. Funkar bra om du inte har klippt i bilden, då är det svårt att hitta mitten.

Tack för era snabba svar!

Jag visste väl att jag inte var den enda i världen som hade funderat på detta... :)

PTLens verkar ju gratis och bra... värt att kika vidare på.

PTLens

Har goda erfarenheter av PTLens, se länk i inlägg ovan. Använder det rätt mycket för att räta upp horisonter tagna med vidvinkel. Senaste versionen fixar även vinjettering. Det bästa av allt - denna plug-in är GRATIS!

När jag öppnar rawfiler i PS CS (härligt med förk.) får jag en massa inställningar just för att kompensera brister i optiken även om jag inte förstår vad jag ska använda dem till. Vaddå brister?

EDIT: ooops, jag missade "automatiskt" men det kanske går att göra en action?

Bilagor

• rawfix.jpg
    rawfix.jpg
    33.5 KB · Visningar: 279
När DxO Optics Pro kom lät det väldigt lovande. Tyvärr tämligen dyrt och heller inte bäst. Läs gärna denna recension där programmet jämförs med Photoshop CS och PTLens (Panorama Tools).

ANNONS
Götaplatsens Foto