Annons

autofocus - canon vs nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Ja, hur är det med den biten? Inför ett kommande byte av kamerahus känns af:en som en väldigt viktig punkt för mig. Tycker att jag förlorar för många ögonblicksbilder pga att objektivet åker fram och tillbaka och inte hittar skärpan direkt.
Multicam 2000 som skall vara så fantastiskt, hur mycket bättre upplevs den egegentligen som om man jämför med autofocusen i en D70?

Vad är canons motsvarighet på värsting autofocus? Har tex 20D lika vass autofocus som en D2X, eller måste man upp ett steg högre i modellerna hos canon för att få det bästa?

Den som har erfarenhet kan också få göra en jämförelse mellan D70 och 20D.
 
JA.. Canon Ringformade USM-motor.. eller Nikons AF-S.. 20D har en bra autofokus.. Inte riktigt lika snabb som 1D-modellerna (eftersom de har dubbla digic-processorer). Men snabb och precis är den. Men som sagt det gäller ju att ha rätt gluggar också.
 
Jag kan svamla lite vad gäller skillnaden mellan MC900 (D70) och MC2000 (D2H) ;-)

Det är, i mitt tycke, stor skillnad vad gäller fokusering i lågt ljus. Jag kör oftast med mitt 18-70 på en D2H och kan inte minnas att fokus någonsin börjat "jaga". Dessutom är kameran svinsnabb i sig, så det är verkligen bara att sikta och trycka av.

Mest skillnad tycker jag att det är när man använder AF-C och fotar något som rör sig mot kameran, D70 hade svårt med det men nu är det inga problem alls.

En avigsida på D2H/D2Hs/D2X är att fokussensorerna är större än markeringarna i sökaren, så kameran låser lätt på något som ligger lite utanför vad man tänkt sig. Men dte är lättare att se med den större sökaren.

MC2000 har också en uppsjö av olika inställningsmöjligheter, det är inte alltid lätt att veta hur allt ska ställas in för en viss typ av fotografering. Det finns en bra artikel på nikonians.com skriven av Darrel Young som reder ut det.
 
Jeppe skrev:
Men som sagt det gäller ju att ha rätt gluggar också.

Så sant...speciellt i svagt ljus (är min erfarenhet).

Med mitt 17-40 vid f/4 känns det som att flyga fram jämfört med mitt Tamron28-75 vid 2.8. Båda ger kanonresultat bildmässigt, men vad gäller fokus är det stor skillnad.

Visst, ingen kjedja är svagare osv, men jag tror att den största skillnaden är i gluggen när vi talar om kameror i denna prisklassen.
 
Ja ok, tackar för inläggen. Det är kanske mer gluggen det hänger på? Mitt 18-70 funkar ju faktiskt oftast kanon, men mina fasta gluggar som jag tycker väldigt mycket om (en 50a och en 85a) är det värre med, kanske mest 85an som är som ett helt tröskverk när den ska fokusera. Om allt stämmer blir kvalliten på bilden toppen, men eftersom det blir så kort skärpedjup med en 85a är det lätt hänt att fokusen hamnar någon cm eller tillochmed ett par cm fel. I sökaren är det ju jättesvårt att se detta eftersom den är så liten.
Så en större sökare och vassare autofocus är vad jag vill ha, men då är jag rädd att det kostar pengar också :/
 
ANNONS