Annons

Autofocus hittar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
hej fotovänner!

Jag fick nyligen problem med autofocus på min Canon 20D. Den hittar inte focus, objektivet står bara och småstudsar i närheten av focuspunkten. Det är inte så att den studsar mellan nära och oändligt. Den hittar focus ungefärligt, men finjusteringen så att säga går inte in. Det hände efter att jag fotade en dag ute med ett par minusgrader. Det är lika på mina tre objektiv. 2 Sigma och 1 Canon.
Någon som har en förklaring till detta.
Mvh/Bengt-Åke

Den gamla kamran....

...har nog gjort sitt........
Lite mer alvar:
Det hörs ut som en innlämning till Canon RCC. Kolla om alla el-kontakter i fattningen är rena och hela. Men pilla inte för våldsamt.
Några kluriga råd vågar jag mej inte på, Bengt-Åke.
mvh Erik J

Re: Den gamla kamran....

fujicanon skrev:
...har nog gjort sitt........
Lite mer alvar:
Det hörs ut som en innlämning till Canon RCC. Kolla om alla el-kontakter i fattningen är rena och hela. Men pilla inte för våldsamt.
Några kluriga råd vågar jag mej inte på, Bengt-Åke.
mvh Erik J

Kameran köptes ny 2006-05-11 och vad jag kan se finns det ingen smuts på kontakterna varken på hus ellerobjektiv???
Mvh/Bengt-Åke

Skynda dej...

... til Canon verkstad; för du får fler goda råd :)
Det värkar på din beskrivning att felet sitter i kamran.
Du har ju garanti som tur är.
mvh Erik J

HDFS) (KGS skrev:
Du har inte råkat pilla in kontinuerlig (motivföljande) fokus?

Tydligen har fingrarna pillat för mycket utan att veta vad de gör.Jag har ställt tillbaka och det fungerar igen.
Många tack för din superba support. Nu slipper jag skicka kameran till verkstad och kanske avvara den flerfaldiga veckor.
Mvh/Bengt_Åke

ANNONS
Götaplatsens Foto