Annons

Autofokus för självporträtt fixat!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har gnällt rätt mycket över valet att låta kameran sätta fokus när man trycker ner avtryckaren(*), även om exponeringen görs senare, eller att låta fjärrkontrollen bara ställa in fokus för första exponeringen. Mycket märkligt val av kravsättning! I synnerhet det första valet gör det svårt att ta självporträtt med självutlösaren, utan ta ta till trick, som att använda manuell fokusering i förhand eller att fokusera på något där jag ska stå, etc.

Lösningen fanns faktiskt på nära håll, i kameran! Min Nikon Z fc har en funktion som på engelska heter ”Interval timer shooting”. Jag ställer in den på att ta 8 bilder med 2 sekunders mellanrum, och hinner då att ställa mig framför kameran. Kameran sätter autofokus för varje exponering, vilket är själva poängen med att välja denna funktion. AF-C (kontinuerlig autofokus) måste dock vara valt för att detta ska funka.

Jag har dessutom låtit funktionen finns i min custom-meny, som jag kommer till med en egendefinerad knapp, i mitt fall den röda på ovansidan. På så sätt är det bara två knapptryckningar för att ställa in 8-bilderstagning. Kameran kommer ihåg mina val för intervalltagningen.

Väska stängd! :)

Per

PS. Jag ser att flera av er har nämnt funktionen, utan att inse att den faktiskt finns på min kamera också. Mitt inlägg kan kanske få flera att leta i menyerna.

*) Se till exempel tråden: https://www.fotosidan.se/forum/threads/hur-fokuserar-din-kamera-när-du-använder-självutlösare.177231

Jag testade det där på min Z6 i början för att ta lite selfies, men en del bilder blev fel fokuserade. Ja kanske det var fel fokusläge inställt.

Med Z9:an och mobiltelefonen parad så kan jag se både mig själv på telefonen och ta ett kort. Fokus har än så länge aldrig blivit fel. Så länge man tar halvkropp av sig själv så kan armen med mobilen vara utanför bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto