Annons

Autofokus på EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)

dragonfire

Ny medlem
Köpte en begagnad eos350D i vintras, den var då ca 1 år gammal.
Den har fungerat utmärkt fram tills nu, då autofokus helt plötsligt lägger av!
Alltså när jag trycker ner knappen halvvägs och kameran ska ställa in skärpan så händer inget. I bildskärmen så står bländarvärdet på 00. Det går fortfarande att trycka av och fota, men bilden blir ju då givetvis extremt suddig.
Detta kan hålla på en stund, jag har provat att ändra läge till alla möjliga olika, att sätta på och stänga av, ta ut batteriet, men inget verkar fungera. Men helt plötsligt kan det börja fungera som vanligt igen, för att sedan helt plötsligt lägga av...
Mycket frustrerande!

Det är ett Tamron-objektiv som sitter på btw.

Någon som har en aning om vad som kan felas?

Första steget jag skulle ta är att kontrollera om det fungerar som det ska med ett annat objektiv för att utesluta att det är just det som felar.

Jag har tyvärr inget annat objektiv att prova med... Men alldeles nyss så provade jag att helt enkelt ta loss objektivet och sätta dit det igen, och då blev det bra. Fast jag vet ju inte om det kommer hålla sig bra, det har ju återgått till normalt tidigare, utan att jag gjort något särskilt...
Men du tror alltså att det är något mellan kameran och objektivet som inte "klaffar"?

00 säger kameran när du tex inte har något objektiv på alls, prova ta av objektivet så kan du se det.

mitt tips äratt någonting har pajat i kommunikationen mellan objektiv och kamera, kontaktfel låter ju närmast till hands eftersom det funkar när du tar av objektivet.

Ok, det var ju bra att veta, då vet jag i alla fall vad jag kan göra om det felar igen!
Kan det bero på att det har kommit in lite smuts mellan lins och objektiv, eller är det inte så enkelt?

linsen sitter ju i objektivet ;) du menar smuts i objektivet helt enkelt? Jag vet inte... skulle börja med att kolla kontakterna på objektivet och kameran. oxider är ju itne helt ovanligt... lite putsning om detser taskigt ut. Annars kanske ett nytt objektiv inte vore helt fel. Känner du någon med en Canon EOS kamera så kan du ju göra ett "idot" test... sätt ditt objektiv på dennes kamera och dennes objektiv på din kamera. Får den andre personen samma fel så är det objektivet det är fel på, får du samma fel så är det ju din kamera det är fel på. :)

Jag menade alltså smuts mellan objektiv och kamera, förstås. :)

Jag kanske får möjigthet att prova testen i helgen, för jag har en kompis som har exakt samma kamera och objektiv!

Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto