Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med Nikon 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag undrar om någon annan har eller har haft problem med autofokus på Nikons Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6? Antagligen är det väl dags för reparation på min som är 1,5 år gammalt även om jag tycker att det borde hålla längre. Helt plötsligt har autofokusen börjat strula. Trodde först att den hade lagt av helt, men tydligen fungerar den ibland. Men visst borde ett så pass dyrt objektiv hålla längre? Undrar också vad en sådan reparation kan gå på. Jag har den till en D300 och kan väl säga att jag använder den ganska mycket, men i ändå inte överdrivet. Har den med på resor och så då jag tycker den är ett fantastiskt allround objektiv om man bara vill ha med ett.

Tycker detta är ganska trist faktiskt!

/ Lena

Jag kan omformulera frågan för egentligen är det såhär jag undrar: Är det någotn som har haft problem med autofokus oberoende av objektiv. Är det någon som har fått detta reparerat utöver garantin? Vad kostade det i så fall? Kostade det så mycket så att det inte är lönt att reparera och istället köpa ett nytt?

Har ringt till några butiker och reparatörer bara för att höra om någon kan hjälpa mig med att konstatera att det är objektivet det är fel på och inte huset.

Men det verkar som att jag antagligen får skicka iväg både huset och objektivet till Nikon för att de ska kunna konstatera att det är objektivet det är fel på och inte huset.

Är det någon annan som har haft en garantireparation på ett objektiv exempelvis till Nikon och då varit tvungen att skicka in både hus och objektiv?

Vill ju inte gärna vara av med både och i ett par veckor :-(

/ Lena

ANNONS
Götaplatsens Foto