Annons

automatiser RAW bilder till JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
kan någon något bra och enklet sätt att konvertera massa raw bilder till jpg, vill bara ha dom över till jpg, och jag vill slippa att gå igenom varje bild.

hmm capture one.. inte så bra.. måste då införskaffas... har redan photoshop...

vill oxå ha bilderna i fullstorlek...

Capture ONE LE kostar just nu 99 dollar
Ingen summa att prata om, om man har köpt utrustning för 100 tusentals kronor ;)

Klicka ur rutan för "Open picture after process.." så kommer alla dina Jpg bilder i den katalog du har ställt in... :)

Jag tror detta går att göra med Canons egna RAW-program "Digital Photo Professional". Där kan du öppna en folder, markera alla bilder du vill bearbeta (Ctrl A för alla kanske passar i ditt fall) sedan är kan du konvertera alla filer i en batch. Om du vill, kan du även lägga in en sparad ljus/färg-korrigering i samband med konverteringen.

Har provat detta med min 20D, men eftersom det är samma råforamt för 1-serien antar jag att program och förfarande är de samma.

teamfoto skrev:
Capture ONE LE kostar just nu 99 dollar
Ingen summa att prata om, om man har köpt utrustning för 100 tusentals kronor ;)

Och Raw Shooter kostar ingenting än så länge, bara att passa på. Ännu mindre summa, alltså ;)

Minst lika bra som C1 (har också LE version sen tidigare)! Sök i forumet, ämnet har diskuterats en del.

Men i ditt fall Jan, känns det mer som att du klarar dig med att fota RAW+JPEG eller bara JPEG om du ändå inte skall efterbehandla RAW filerna.

Jan, du kan ju använda batchen i DPP (om du använder det programmet). Eller så plåtar du helt enkelt RAW+JpgS, det gör jag numera.

Som Tobias skrev, använd Canons DPP. Lite långsamt men det gör den rakaste konverteringen, om du kör utan justeringar. Och gratis.

Om det är en engångsgrej, så kan du ladda hem demoversionen av C1 PRO. Den har ingen begränsning på batchen till skillnade från C1 LE som har max 20 konverteringar åt gången i kö...

I pro kan du även ta fram flera format samtidigt... Nu var det inte det du eftersökte... men möjligheten finns iaf... Även olika format av JPG om du inte vill ha max-storlek.

Risken finns dock att du måste köpa C1 när du märker hur bra det är... =o)

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto