Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk omdöpning av filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Segeson

Aktiv medlem
Jag ger snart upp!!!
Jag har letat på "Fotosidans forum" i timmar men hittar inget alls av vad jag letar efter så nu frågar jag er istället.

Finns det något program som automatiskt byter filnamn till något man bestämt i förväg.
Tex.
Man flyttar kamerafilerna till en mapp på datorn, än så länge heter dom "pict0132.jpg" eller något liknande, programmet ska nu veta att om jag flytt denna filen till en anna mapp ska filnamnet bytas till det som jag tidigare bestämt och ett löpnummer ska läggas till.
Tex. I mappen "Natur" ska alla filerna heta "Natur_0001.jpg" och uppåt. Har jag alltså 132 bilder i denna mapp ska nästa heta "Natur_0133.jpg" och detta ska programmet sköta automatiskt när jag drar och släpper filen i denna mappen.

Detta kanske är helt fel metod att arkivera och organisera sina bilder.
Tips, förslag, kommentarer, hur ska man göra?

Har du photoshop CS, väljer du att öppna "file browser". Markera alla bilder du vill döpa om, och öppna menyn Automate, och välj Batch rename...

Har du photoshop 7, väljer du fliken file brower för att öppna just file browser. Markera dina bilder som ska döpas om, tryck på den lilla trekanten som nu uppträtt sist i fliken file browser. Välj batch rename...

PN

peternilsson75 skrev:
Har du photoshop CS, väljer du att öppna "file browser". Markera alla bilder du vill döpa om, och öppna menyn Automate, och välj Batch rename...

Har du photoshop 7, väljer du fliken file brower för att öppna just file browser. Markera dina bilder som ska döpas om, tryck på den lilla trekanten som nu uppträtt sist i fliken file browser. Välj batch rename...

PN
Jo visserligen, men jag anser inte den vara tillräckligt automatisk, för att kunna köra en "batch rename" måste jag skriva in filnamnet och känna till var jag ska börja. Tanken var att slippa bry sig om detta. Jag skulle vilja kunna köra "dra och släpp" utan att behöva kolla på vad filerna heter.

ANNONS
Götaplatsens Foto