Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnamn vid katalogisering - vad har ni för strategi..?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Håller med er. Men min fråga är ju: Hur?
Det har väl postats några metoder här ovan?

Om du använder Lightroom så går det i alla fall att döpa om filerna efter en mängd olika mallar och med presets så borde det vara ganska enkelt. Har dock inte gjort det själv.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så innebär det att om mappstrukturen skulle gå förlorad (återskapning av trasig disk, exempelvis) så har du en filnamnskonflikt? I så fall är det precis det jag råkade ut för en gång för nästan tio år sedan. Sedan dess skulle jag aldrig komma på tanken att ha samma namn på olika bildfiler.

Vilken nackdel ser du med att ge en bildfil ett unikt namn?
Normalt så återskapar man väl filerna från sin backup - då är förstås mappstrukturen intakt.

Jag ser ingen nackdel med unika filnamn, tvärtom är det förstås en fördel MEN om det nu kräver någon form av åtgärd för att åstadkomma det - ja då är det för mig inte värt det extra jobbet. Detta eftersom jag tycker nackdelarna med presumtivt multipla filnamn är försumbar.
 

jaan v

Aktiv medlem
Det rationella vore väl att kamerafabrikanterna ordnade så att filerna namngavs meningsfullt (dvs med datum-tidpunkt) redan i kameran. Fast... det skulle ju rasera grunden för såna här vindlande trådar.
 

iSolen.se

Guest
Det rationella vore väl att kamerafabrikanterna ordnade så att filerna namngavs meningsfullt (dvs med datum-tidpunkt) redan i kameran. Fast... det skulle ju rasera grunden för såna här vindlande trådar.
Då får du problemet med datumformat. Det är typ bara i norden vi har ett datum-tidsformat som går att sortera efter och få rätt ordning. Det är det lättare att säga, "Oooh, jag gillar 9015, kan du skicka mig den på en gång?" Än att säga "Oooh, jag gillar 2014-11-12-14.33..."

Dessutom, exif info har ett datum, inte en textsträng. Det datumet går att söka på korrekt oavsett hur du ställt in din dator.
 

jaan v

Aktiv medlem
om jag inte minns tokigt kan man ange vilket format kameran presenterar, men jag förstår att, vilket till synes rationellt förslag som än erbjuds, ansträngningen är futil
 

iSolen.se

Guest
om jag inte minns tokigt kan man ange vilket format kameran presenterar, men jag förstår att, vilket till synes rationellt förslag som än erbjuds, ansträngningen är futil
Kameran så väl som datorn kan visa olika datumformat för samma fotodatum.

Däremot, när man namnger en fil så konverterar man ett datum till en textsträng som då slutar vara ett (tekniskt) datum.

Tillverkarna har förstås tänkt på detta och valt att behålla fotodatumet i ett datumfält i exiffältet som därmed aldrig kan feltolkas. Vilket ett filnamn tex 11-06-03 e dyl lätt kan göras. (Det betydde 11 juni 2003 då jag bodde i England och använde deras format...eller var det besöket i USA i november samma år..hmm)

Så tillverkarna kommer aldrig att ha datum som filnamn.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Kollade lite mer.

Om man använder Lightroom är det i alla fall superenkelt att få till unika filnamn vid importen.

Förutom det uppenbara med datum etc så kan man lägga till kameramodell och massa annat. Även kamerans serienummer kan användas.

Här är ett exempel som borde garantera unika filnamn så länge man inte skjuter men är 9999 bilder per dag.

Eftersom det är så enkelt att göra om man använder LR så kanske jag skulle ta och göra det själv också...

Man behöver alltså inte göra rename efter import, det går att fixa redan vid importen.
 

Bilagor

jaan v

Aktiv medlem
Kameran så väl som datorn kan visa olika datumformat för samma fotodatum.

Däremot, när man namnger en fil så konverterar man ett datum till en textsträng som då slutar vara ett (tekniskt) datum.

Tillverkarna har förstås tänkt på detta och valt att behålla fotodatumet i ett datumfält i exiffältet som därmed aldrig kan feltolkas. Vilket ett filnamn tex 11-06-03 e dyl lätt kan göras. (Det betydde 11 juni 2003 då jag bodde i England och använde deras format...eller var det besöket i USA i november samma år..hmm)

Så tillverkarna kommer aldrig att ha datum som filnamn.
Ställer du om datorn att visa datum i det format som är standard i det land du råkar befinna dig i? Såvitt jag kan finna tillåter min canon S90 mig att välja datumformat: yy/mm/dd, mm/dd/yy och dd/mm/yy. Utan att vara programmeringskunnig misstänker jag att det inte tillhör de svåraste momenten att låta ett sådant val avspegla sig i filnamnet - men som sagt diskussionen rör nog inte i grunden vad som kan tänkas vara ändamålsenligt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Såvitt jag kan finna tillåter min canon S90 mig att välja datumformat: yy/mm/dd, mm/dd/yy och dd/mm/yy. Utan att vara programmeringskunnig misstänker jag att det inte tillhör de svåraste momenten att låta ett sådant val avspegla sig i filnamnet - men som sagt diskussionen rör nog inte i grunden vad som kan tänkas vara ändamålsenligt.
Den inställningen du kan göra i kameran är bara hur datumet visas på din kamera.

Det datum och klockslag som lagras i filen har ingen formatering, det är ett numeriskt värde.

Gissar jag.
 

iSolen.se

Guest
Ställer du om datorn att visa datum i det format som är standard i det land du råkar befinna dig i? Såvitt jag kan finna tillåter min canon S90 mig att välja datumformat: yy/mm/dd, mm/dd/yy och dd/mm/yy. Utan att vara programmeringskunnig misstänker jag att det inte tillhör de svåraste momenten att låta ett sådant val avspegla sig i filnamnet - men som sagt diskussionen rör nog inte i grunden vad som kan tänkas vara ändamålsenligt.

Jo om man som jag gjorde bodde ett antal år i landet så absolut självklart, men det var bara ett exempel. Vi lever i en internationell värld och typ alla andra datumformat än det svenska gör att filer benämnda med datum inte sorteras kronogiskt och att de som du skickar filer till inte kommer känna igen dina filnamn som vanliga datum. Världen är lite större än gamla Svedala.

Då du byter datumformat från engelska DD/MM/YY till amerikanska MM/DD/YY ska automatiskt alla redan skapade filnamn ändras, även de på minneskortet i väskan?

(Sen får filnamn inte innehålla tecknet "/" på minneskort som brukar använda FAT32.)

Den inställningen du kan göra i kameran är bara hur datumet visas på din kamera.

Det datum och klockslag som lagras i filen har ingen formatering, det är ett numeriskt värde.

Gissar jag.
Jo så är det.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Kollade lite mer.

Om man använder Lightroom är det i alla fall superenkelt att få till unika filnamn vid importen.

Förutom det uppenbara med datum etc så kan man lägga till kameramodell och massa annat. Även kamerans serienummer kan användas.

Här är ett exempel som borde garantera unika filnamn så länge man inte skjuter men är 9999 bilder per dag.

Eftersom det är så enkelt att göra om man använder LR så kanske jag skulle ta och göra det själv också...

Man behöver alltså inte göra rename efter import, det går att fixa redan vid importen.
En liten detalj bara, angående att döpa om filerna vid importen till LR eller att göra det inne i programmet efter import. George Jardine skrev så här i en kommentar till sin artikel ( den skrevs 2012 så Adobe kanske har fixat till det nu..);

"But one thing that I neglected to talk about in the article, is that when you rename photos in the LR library, LR stores the original file name for you. Only trouble is, it’s quite ephemeral. Although it does store it in the catalog, it does not write it to XMP, nor is it exposed in the SDK. So your idea of also putting it into an IPTC field is a good one.

Finally, note that if you change file names during import, LR simply discards the original file name, and it is not stored anywhere at all. With luck one day, the LR team will fix that one."
 

jaan v

Aktiv medlem
The standard EXIF date/time format is "YYYY:mm:dd HH:MM:SS" (även för amerikaner)
Den bakomliggande orsaken till det ålderdomliga sättet att namnge filerna i kameran är tydligen en industrigemensam standard (DCF).
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog man ska kunna välja filbenämningssysten utan att behöva tänka på hur man ska läsa ut data ur en hårddisk som är trasig på ett specifikt sätt.

Det är viktigare att man kan skicka runt filer, ta och läsa tillbaka backuper, blanda minneskort osv osv.

Allt utan att det är krångligt och tar tid, samt att det inte är beroende på någon databas eller så.
Absolut. Det är just därför jag har unika filnamn.
 
Normalt så återskapar man väl filerna från sin backup - då är förstås mappstrukturen intakt.

Jag ser ingen nackdel med unika filnamn, tvärtom är det förstås en fördel MEN om det nu kräver någon form av åtgärd för att åstadkomma det - ja då är det för mig inte värt det extra jobbet. Detta eftersom jag tycker nackdelarna med presumtivt multipla filnamn är försumbar.
Om du har en backup behöver du inte försöka återskapa filer från en kraschad hårddisk. Helt rätt.

Att få unika filnamn kräver att du en gång bestämmer hur filnamnen ska skapas. Sedan sker det helt utan handpåläggning så länge du vill.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag gör så att jag konverterar alla bilder till .dng vid import och döper om de till ÅÅMM_beskrivning_xxx.dng

Så har jag jobbat sen jag läste nån av de första LR-böcker med Scott Kelby, och jag har inte sett något skäl till att ändra det arbetssättet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finally, note that if you change file names during import, LR simply discards the original file name, and it is not stored anywhere at all. With luck one day, the LR team will fix that one."
Om man inkluderar original numreringen som i mitt exempel är det lätt att återställa filnamnet ändå genom rename. Uppenbarligen håller LR koll på vilken del som är original number, och då kan du själv lägga till IMG_ om du skulle vilja.

Men jag måste säga att om man väl bestämt sig för att döpa om dem vid importen, då ser jag liten anledning till att vilja döpa om dem till original igen.

Hur som helst - bra att du påtalade skillnaden mellan de olika metoderna, kan säkert vara värdefullt för någon.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att få unika filnamn kräver att du en gång bestämmer hur filnamnen ska skapas. Sedan sker det helt utan handpåläggning så länge du vill.
Korrekt, jag visste faktiskt inte att det var så pass enkelt i LR förrän jag kollade nu - se skärmdumpen ovan.

Jag skall fundera på om jag skall byta metod.Två saker får mig att tveka:

1) Om jag lägger till kamerans serienummer för att göra namnet unikt så blir filnamnet onödigt komplext för den som skall kontakta mig. "Jag vill ha en kopia av IMG_1234" ju lättare än att begära en kopia av bild "0543542345_1234".

2) Om jag istället för serienummer använder kameramodell (funkar för mig eftersom jag bara har en av varje) så läggs kameramodellen t ex "Canon EOS M" till med mellanslag, inte underscore. Kan ju leda till problem längre ner i "kedjan".

Nåväl, jag har ju klarat mig i åtta år utan att döpa om filer så jag kör nog vidare som förr. Börjar bli för gammal för nymodigheter! :)
 
Du delar aldrig med dig av filer eller redigerar på resan innan du importerar?
Jag redigerar aldrig externt förrän bilderna importerats till dator. Däremot kan jag importera bilder när jag är på resande fot. I de fall jag skulle behöva dela med mig av en bild direkt ur kameran så spelar namnet på filerna ingen roll eftersom det är någon annan som ska hantera dem.
 
ANNONS