Annons

Filnamn vid katalogisering - vad har ni för strategi..?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Så, du kommer inte ihåg när bilden var tagen, men du kommer ihåg att den heter IMG_1234?
Jag vet vad den heter och hur den ser ut. T ex för att jag har en exifbefriad webbkopia framför mig. Och t ex en kund bett att få en tryckbar kopia på samma bild.

Så, för att återknyta till ämnet: jag skulle också gärna vilja ha förslag på en bra och enkel strategi för unika filnamn. Kanske är det enkla svaret att hälla in alla bilderna i Lightroom ...
 

iSolen.se

Guest
Det är ju bra för dig.

Själv har jag ganska ofta varit i situationen att jag behöver leta upp en bild som heter t ex IMG_1234 på en hårddisk med tiotusentals bilder. Visst ligger bilderna i mappar (år/månad) men jag vet inte när bilden är tagen.

Då är det irriterande och tidsödande att få tre, fyra eller fler träffar på filnamnet.
Med fyra sökträffar (det händer mig varje vecka eftersom jag har några 100000 bilder), är det noll problem. Då ser man ju bilden genom tumnageln.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det får du gärna tycka. Jag har som sagt en annan uppfattning, och skulle därför gärna vilja ha förslag på en bra och enkel strategi för unika filnamn. Synd att du inte hade något att tillföra där.
 

iSolen.se

Guest
Det får du gärna tycka. Jag har som sagt en annan uppfattning, och skulle därför gärna vilja ha förslag på en bra och enkel strategi för unika filnamn. Synd att du inte hade något att tillföra där.
Om jag tycker att jag inte har problem så är det väl inget problem heller för mig.

När man ser så få som fyra tumnaglar på en gång så är det en smal sak att hitta vilken av de fyra som jag var efter.

Tycker du det är jobbigt med fyra så kanske datum-tid-kameranamnet-bildnumret passar dig bättre och borde vara unikt.

Ska det vara säkert unikt så funkar GUID.

Som vanligt är det KISS som gäller, keep it simple. Det måste vara en process som funkar med datorbyten. kamerabyten, backupper på resor osv osv och som är så enkel att man orkar hålla på med den i flera år. Gärna något som är bakåtkompatibelt och lätt för andra att använda så att man kan skicka runt bilder. Något som inte är så komplicerat att det blir jobbigt den dag du byter system.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är ju bra för dig.

Själv har jag ganska ofta varit i situationen att jag behöver leta upp en bild som heter t ex IMG_1234 på en hårddisk med tiotusentals bilder. Visst ligger bilderna i mappar (år/månad) men jag vet inte när bilden är tagen.

Då är det irriterande och tidsödande att få tre, fyra eller fler träffar på filnamnet.
Jag säljer ju inte mina bilder men det händer då och då att någon släkting eller god vän har hittat någon bild på min hemsida som de gillar och hör av sig "Bilden på katten som du tog i somras var fin, kan du skicka den högupplöst, bilden heter IMG_1234".

Även om jag får 3-4 träffar så är jag än så länge kapabel att skilja en katt tagen i somras från en hund tagen i vintras. Så det brukar lösa sig! :)

För mig är omaket med multipla träffar betydligt mindre än omaket med att döpa om filerna vid import.

Om jag skulle vilja försäkra mig om helt unika filnamn så borde det - för mig - räcka med att inkludera datum, kameramodell och originalfilenumber.
 

forstheim

Aktiv medlem
Om jag skulle vilja försäkra mig om helt unika filnamn så borde det - för mig - räcka med att inkludera datum, kameramodell och originalfilenumber.
Jag tycker också att det borde räcka väldigt långt faktiskt. Det är i alla fall det jag har utgått ifrån när jag valde min strategi som jag skrev om i ursprungsinlägget. Sedan har jag som sagt även lagt till begynnelsebokstav för olika sorters filer samt storleken på färdigredigerade JPG-bilder för att jag tycker det är ganska trevligt att se den informationen direkt i filnamnet. Ärligt talat trodde jag att de flesta av oss inkluderade datum och originalfilnummer i filnamnen, men inläggen i denna tråd verkar i stället tyda på att vi har väldigt olika strategier för hur vi namnger våra filer!
 

eskil23

Aktiv medlem
Om man absolut vill försäkra sig om att alla bilder får unika filnamn så kan man ju döpa om dem till MD5-summan av originalfilen. Då får man ett totalt intetsägande filnamn om 64 godtyckliga siffror och bokstäver. Ganska opraktiskt enligt mitt tycke, men risken för kolisioner blir obefintlig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... kanske datum-tid-kameranamnet-bildnumret passar dig bättre och borde vara unikt.

[...]

Det måste vara en process som funkar med datorbyten. kamerabyten, backupper på resor osv osv och som är så enkel att man orkar hålla på med den i flera år. Gärna något som är bakåtkompatibelt och lätt för andra att använda så att man kan skicka runt bilder. Något som inte är så komplicerat att det blir jobbigt den dag du byter system.
Om jag skulle vilja försäkra mig om helt unika filnamn så borde det - för mig - räcka med att inkludera datum, kameramodell och originalfilenumber.
Håller med er. Men min fråga är ju: Hur?
 
Om man absolut vill försäkra sig om att alla bilder får unika filnamn så kan man ju döpa om dem till MD5-summan av originalfilen. Då får man ett totalt intetsägande filnamn om 64 godtyckliga siffror och bokstäver. Ganska opraktiskt enligt mitt tycke, men risken för kolisioner blir obefintlig.
I mitt arbetsflöde är filnamnen helt ointressanta. Det enda som är viktigt är att filer inte kan ersätta varandra så att jag förlorar något.

Därmed blir det inte det minsta opraktiskt om filerna har "obegripliga" kombinationer av siffror och bokstäver, även om jag hellre har datum-klockslag-filnummer än 64 godtyckliga siffror - framför allt därför att det är så enkelt att skapa det förstnämnda vid import från kameran. :)
 

iSolen.se

Guest
Om man absolut vill försäkra sig om att alla bilder får unika filnamn så kan man ju döpa om dem till MD5-summan av originalfilen. Då får man ett totalt intetsägande filnamn om 64 godtyckliga siffror och bokstäver. Ganska opraktiskt enligt mitt tycke, men risken för kolisioner blir obefintlig.
Det kräver att du inte behöver hitta bilder du har i dator på kort,diskar eller hos folk som du gett bilder till (i fält eller på resa) innan du gjort importen.

Också att du aldrig ändrar bilder innan import, tex på resa.

Edit: Om man redigerar en bild det minsta i kameran kommer MD5-summan ändras. Inte så bra om man någonsin flyttar bilder innan man kommer hem.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Håller med er. Men min fråga är ju: Hur?
Min process är helt enkelt att jag ser till att kombinationen mapp och filnamn är unik. Det gör att import, kompatibilitet, flyttar, backupper, sena återimporter, recovery, utbyte av filer med kollegor, partners etc "i fält" sker med stabila filnamn.

Det löser jag genom att konsekvent behålla orginalfilnamnet.

Kombinationen är unik. Mappnamnet innehåller alltid fotodatum, kameranamn och location tex . "2014-10-30 D4 Istanbul Pitchshoot Six students". Intill ligger ofta en version med "D4" utbytt mot "D800" eller tvärtom och någon gång ett index "B" om jag gått igenom 10000-vallen.

Så vid sökningar på enbart filnumret, även utan att göra en datumsök, och utan att behöva titta på tumnaglar så ser jag med mouseover var och när de respektive bilderna är tagna.

Jag är medveten om att inom 10 år kommer mina "4" sökträffar bli "8" vilket fortfarande är jordnötter att hantera, 80 vore värre, men inget stoppar mig från att en gång om året uppdatera "DSC" med aktuellt år, ex byta ut DSC_1234 mot D14_1234 i kamerorna, där 14 då är året. Eller varför inte D14 för D4 2014 och E14 för D800 2014 och V14 för V1 2014 osv. Men som sagt, så länge jag inte får mer än en handfull sökträffar och omedelbart (nåja inom några sekunder) kan hitta den fil jag är efter är det inget problem och jag kan när som helst byta numreringen om det börjar dra iväg och bli 12 sökträffar.

Det händer att jag döper om filnamn men det gör jag genom tillgägg på filmnamnet. DSC_1234_Jonasporträtt.NEF men det är ovanligt. Brukar helt enkelt skriva upp tidpunkt eller filnamn istället och det är sällan jag vill märka ut en enstaka bild, det brukar vara en sekvens.

Jpegbilder byter jag namn på hela tiden pga använding, men samma sak där, "vänsterdelen" heter alltid som NEF-filen.
 
Min process är helt enkelt att jag ser till att kombinationen mapp och filnamn är unik. Det gör att import, kompatibilitet, flyttar, backupper, sena återimporter, recovery, utbyte av filer med kollegor, partners etc "i fält" sker med stabila filnamn.

Det löser jag genom att konsekvent behålla orginalfilnamnet.

Kombinationen är unik. Mappnamnet innehåller alltid fotodatum, kameranamn och location tex . "2014-10-30 D4 Istanbul Pitchshoot Six students". Intill ligger ofta en version med "D4" utbytt mot "D800" eller tvärtom och någon gång ett index "B" om jag gått igenom 10000-vallen.

Så vid sökningar på enbart filnumret, även utan att göra en datumsök, och utan att behöva titta på tumnaglar så ser jag med mouseover var och när de respektive bilderna är tagna.

Jag är medveten om att inom 10 år kommer mina "4" sökträffar bli "8" vilket fortfarande är jordnötter att hantera, 80 vore värre, men inget stoppar mig från att en gång om året uppdatera "DSC" med aktuellt år, ex byta ut DSC_1234 mot D14_1234 i kamerorna, där 14 då är året. Eller varför inte D14 för D4 2014 och E14 för D800 2014 och V14 för V1 2014 osv. Men som sagt, så länge jag inte får mer än en handfull sökträffar och omedelbart (nåja inom några sekunder) kan hitta den fil jag är efter är det inget problem och jag kan när som helst byta numreringen om det börjar dra iväg och bli 12 sökträffar.

Det händer att jag döper om filnamn men det gör jag genom tillgägg på filmnamnet. DSC_1234_Jonasporträtt.NEF men det är ovanligt. Brukar helt enkelt skriva upp tidpunkt eller filnamn istället och det är sällan jag vill märka ut en enstaka bild, det brukar vara en sekvens.

Jpegbilder byter jag namn på hela tiden pga använding, men samma sak där, "vänsterdelen" heter alltid som NEF-filen.
Om jag förstår dig rätt så innebär det att om mappstrukturen skulle gå förlorad (återskapning av trasig disk, exempelvis) så har du en filnamnskonflikt? I så fall är det precis det jag råkade ut för en gång för nästan tio år sedan. Sedan dess skulle jag aldrig komma på tanken att ha samma namn på olika bildfiler.

Vilken nackdel ser du med att ge en bildfil ett unikt namn?
 

iSolen.se

Guest
Om jag förstår dig rätt så innebär det att om mappstrukturen skulle gå förlorad (återskapning av trasig disk, exempelvis) så har du en filnamnskonflikt? I så fall är det precis det jag råkade ut för en gång för nästan tio år sedan. Sedan dess skulle jag aldrig komma på tanken att ha samma namn på olika bildfiler.

Vilken nackdel ser du med att ge en bildfil ett unikt namn?
Nej, och ja jag har förlorat och återskapat data från backup.

Mappens namn är återskapbart automatiskt, datum, index och kamera är alltid känt.

Ingen nackdel med unikt namn, ingen skulle vara gladare än jag om bildnumren vore sjusiffriga.

Att döpa om gör dock saker komplicerade även om man alltid har "nära" till den dator som sköter dopet.
 
Nej, och ja jag har förlorat och återskapat data från backup.

Mappens namn är återskapbart automatiskt, datum, index och kamera är alltid känt.
Okej, det är inte min erfarenhet när enskilda filer hittas vid en rejäl hårddiskkrasch.

Är inte riktigt med på vad som är komplicerat med att ha en automatisk namngivning i samband med import från kameran. Den måste ju ändå göras - åtminstone om man har Canon - eftersom mappstrukturen på minneskorten ser ut som den gör.
 

iSolen.se

Guest
Okej, det är inte min erfarenhet när enskilda filer hittas vid en rejäl hårddiskkrasch.
Menar du att exifdata skulle försvinna? Det är inte min erfarenhet.

Men sen har man ju alltid backupperna.

Är inte riktigt med på vad som är komplicerat med att ha en automatisk namngivning i samband med import från kameran. Den måste ju ändå göras - åtminstone om man har Canon - eftersom mappstrukturen på minneskorten ser ut som den gör
Det förutsätter att du inte processar några bilder på resan eller att man inte tar backupper innan import. Och att du inte byter bilder med folk innan man importerat.

Jag gör alla tre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min process är helt enkelt att jag ser till att kombinationen mapp och filnamn är unik. Det gör att import, kompatibilitet, flyttar, backupper, sena återimporter, recovery, utbyte av filer med kollegor, partners etc "i fält" sker med stabila filnamn.

Det löser jag genom att konsekvent behålla orginalfilnamnet.

Kombinationen är unik. Mappnamnet innehåller alltid fotodatum, kameranamn och location tex . "2014-10-30 D4 Istanbul Pitchshoot Six students". Intill ligger ofta en version med "D4" utbytt mot "D800" eller tvärtom och någon gång ett index "B" om jag gått igenom 10000-vallen.
Det låter, i mina öron, onödigt komplext och mödosamt samt väldigt gammaldags. Att sitta vid datorn och manuellt sortera bilderna i olika mappar och döpa dessa på ett intrikat sätt som kommer att vara begripligt även om 20 år (och förhoppningsvis av någon annan än skaparen) ... Nej, min tid och tanke är dyrbarare än så.

Efterlyser fortfarande handfasta råd om enklaste metoden för unika filnamn.

OT: Vad är "pitchshoot"?
 

iSolen.se

Guest
Det låter, i mina öron, onödigt komplext och mödosamt samt väldigt gammaldags. Att sitta vid datorn och manuellt sortera bilderna i olika mappar och döpa dessa på ett intrikat sätt som kommer att vara begripligt även om 20 år (och förhoppningsvis av någon annan än skaparen) ... Nej, min tid och tanke är dyrbarare än så.

Efterlyser fortfarande handfasta råd om enklaste metoden för unika filnamn.

OT: Vad är "pitchshoot"?
Omdöpningen av mappen gör jag manuellt, "Pitchshoot" kan knappast genereras automatiskt oavsett vilket system man har :)

Jag sorterar inga bilder, tvärtom, jag flyttar aldrig bilder.

Förut så hade jag uppsatt så att när jag stoppade i kortet i datorn så skapas det en mapp med datumet och bilderna kopierades över helst automatiskt på rätt ställe utan att jag ens rörde tangentbordet.

Jag har gått ifrån det, vill gärna passa på att kolla hur det ser ut med diskutrymme, hur mycket jag fotade samt lägger gärna på location från början så är det gjort en gång för alla. Så enkelt som möjligt och minimera administrationen till att en enda gång beskriva fotograferingen. Tid är pengar. KISS.

Pitch? Man "pitchar" mot bildbyrån och om de gillar vad man tänkt göra så betalar de för modeller, lokalhyra och andra omkostnader.
 
Menar du att exifdata skulle försvinna? Det är inte min erfarenhet.

Men sen har man ju alltid backupperna.



Det förutsätter att du inte processar några bilder på resan eller att man inte tar backupper innan import. Och att du inte byter bilder med folk innan man importerat.

Jag gör alla tre.
Nej, några EXIF-data försvann inte men filer hade samma namn och måste då kontrolleras för att inte ta bort varandra. En helt onödig och riskabel hantering som jag inte kan se någon anledning till att vilja utsättas för igen.

Vår diskussion visar att det finns många arbetsflöden och därför sannolikt inget generellt svar på trådskaparens fråga.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så innebär det att om mappstrukturen skulle gå förlorad (återskapning av trasig disk, exempelvis) så har du en filnamnskonflikt? I så fall är det precis det jag råkade ut för en gång för nästan tio år sedan. Sedan dess skulle jag aldrig komma på tanken att ha samma namn på olika bildfiler.
Om mappstrukturen har gått förlorad vid återskapning av ett trasigt filsystem så betyder det att d-noden är trasig. Då får man inte fram något filnamn heller. Filen kommer då att återskapas med ett filnamn som motsvarar i-nod nummret. I efterhand kan man förstås återskapa det ursprungliga filnamnet DSC_XXXX genom att läsa av "File Number" i EXIF-blocket.
 

iSolen.se

Guest
Nej, några EXIF-data försvann inte men filer hade samma namn och måste då kontrolleras för att inte ta bort varandra. En helt onödig och riskabel hantering som jag inte kan se någon anledning till att vilja utsättas för igen.

Vår diskussion visar att det finns många arbetsflöden och därför sannolikt inget generellt svar på trådskaparens fråga.
Jag tycker nog man ska kunna välja filbenämningssysten utan att behöva tänka på hur man ska läsa ut data ur en hårddisk som är trasig på ett specifikt sätt.

Det är viktigare att man kan skicka runt filer, ta och läsa tillbaka backuper, blanda minneskort osv osv.

Allt utan att det är krångligt och tar tid, samt att det inte är beroende på någon databas eller så.
 
Senast ändrad:
ANNONS