Annons

Automatisk skärpa/blur

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Finns det någon funktion eller plug-in till Photoshop som lägger på automatisk skärpa på de skarpa delarna i bilden och blur på de oskarpa?

Jag vill ofta bara skärpa de delar i bilden som är skarpa och idag så markerar jag de områdena, lägger på en del ludd och skärper sedan med några lämpliga parametrar på oskarp mask. Ibland har jag även markerat de oskarpa delarna och lagt på gaussian blur för att få kortare skärpedjup. Det händer också att jag skärper vissa delar mer än andra.

Det skulle vara trevligt med ett sådant verktyg för att spara tid. Även om jag skulle vara tvungen falla tillbaka på manuell skärpning/blur när det automatiska inte räcker till så skulle det vara värt att prova.

det finns ingen sådan inbygd funktion i PS. Hur ska ps veta vad som är skarpt och vad som är oskarpt?

Om det är konturer du menar, så är det ju enkelt att fixa ett makro som gör det du vill.

Skapa en konturmask:

• Gör en kopia på den färgkanal som har tydligast konturer
  • Kör filtret "hitta konturer" på den nya kanalen (kopian)
  • Invertera kanalen (ctrl+i)
  • Kör filtret "median", med ett värde på ungefär 2
  • Kör filtret "maximum", med ett värde på ungefär 4
  • Kör filtret "gaussisk oskärpa" med ett värde på ungefär 4
  • Avsluta med att köra Auto-levels på kanalen.

Nu har du en konturmask. ctrl-klicka på den för att ladda konturmasken som en markering. Gör nu en kopia på bakgrundslagret, och klicka på ikonen för att skapa en lagermask. Nu laddas automatiskt din konturmask in som lagermask. Gör nu en kopia på det nya lagret. Klicka i lagermasken på det övre lagret, och tryck ctrl-i för att invertera lagermasken. Skärp det undre lagret (det lagret som har en lagermask som består av vita konturer mot svart bakgrund), och lägg på oskärpa med "gaussisk oskärpa" på det övre lagret (det som har en lagermask som består av svarta konturer mot vit bakgrund). Voilá. Nu har du en bild med skärpta konturer och blurrade ytor.

Det finns flera sätt att skapa en bra konturmask, det är inte alls säkert att det här sättet är optimalt för det här ändamålet. Istället för att köra olika filter efter att du har kört "hitta konturer" och inverterat lagret så kan du experimentera med att köra levels direkt på konturmasken. Vad man vill åt är i alla fall att konturerna ska vara vita, resten svart.

Spela in klabbet som ett makro, och du är "set to go".

ANNONS
Götaplatsens Foto