Annons

Avancerad kompakt för användning med och utan UV-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Jag behöver en ny, bra kompaktkamera.
Dels därför att jag nyligen har börjat dyka, dels för att jag blev jättebesviken på bildkvalitén den lilla superzoom jag köpte förra året.

De jag har i tankarna Canon G16, G7 X, G1 X och G1 X Mk II. Att det är bara Canonkameror på listan beror inte på att jag är helt insnöad på det märket. Jag är mera Pentaxian och har faktiskt aldrig haft en enda Canon. Det beror på att undervattenshus i vettig prisklass verkar finnas bara till Canon. Jag är dock öppen även för andra förslag, bara det finns måttligt dyra UV-hus att köpa till.
Det jag är ute efter är en avancerad kompakt med någorlunda stor sensor. Gärna rejäl och tung med kvalitetskänsla. Vad jag har förstått så är vidvinkel att föredra under vattnet, i övrigt är jag en typisk telefotare, så lite omfång på zoomen behövs. Ljusstark och att den pallar rätt högt ISO är att föredra. Bör också kunna leverera RAW-foton. Jag tror att mina förslag ovan uppfyller mina krav, jag har dock inte haft möjlighet att fingra på någon av dem utan bara läst om dem.
Ni som har erfarenheter, både bra och dåliga, av ovanstående kameror - kommentera. Har ni dessutom erfarenhet av dem som dykkameror så är det ännu bättre.

Spegelreflex med dykhus ligger långt bortom min prisklass, om ingen kan tipsa om hus till K-200D eller K-5 för då har jag redan kameran. Har det ens funnits?
 
ANNONS