Annons

Avatarer på forumet

Produkter
(logga in för att koppla)

kyo

Avslutat medlemskap
Det kanske har diskuterats förut, isåfall ber jag om ursäkt. Jag tycker hur som helst att det är underligt att man inte kan ha någon avatar till sina användare på fotosidans forum . Användarnas avatarer skulle kunna vara en liten version av deras visningsbild (den som man har i profilen). Jag har läst i forumet länge men jag tycks aldrig lyckas komma ihåg vem som är vem, och det är otroligt irriterande, jag tror att det verkligen skulle underlätta om alla hade avatarer. En bild är så mycket lättare att associera till en person än ett för- och efternamn.

Men det kanske bara är jag som har svårt för att minnas namn, ändå tycker jag att avatarer borde finnas för oss med lite sämre minne.

För övrigt tycker jag att forumet är bra på alla sätt.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag håller med till 100%. Så länge det gäller den bild man har på sin profil alltså. Jag kommer aldrig ihåg människors namn, men ansikten kommer jag ihåg. Dessutom borde det bli lite mer personligt att se ett ansikte på den man "pratar" med.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Ja, jag funderade så sent som i eftermiddags om man inte borde starta en omröstningstråd angående avatarers vara eller icke vara.
Det ser så sterilt ut utan, och så är det mycket krångligare att minnas folk här än på andra forum.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Trevligt med lite medhåll. Fast jag är fortfarande nyfiken över vad fotosidans forumansvariga tycker i den här frågan.
 

Synvillan

Aktiv medlem
Det kanske har diskuterats förut, isåfall ber jag om ursäkt. Jag tycker hur som helst att det är underligt att man inte kan ha någon avatar till sina användare på fotosidans forum . Användarnas avatarer skulle kunna vara en liten version av deras visningsbild (den som man har i profilen). Jag har läst i forumet länge men jag tycks aldrig lyckas komma ihåg vem som är vem, och det är otroligt irriterande, jag tror att det verkligen skulle underlätta om alla hade avatarer. En bild är så mycket lättare att associera till en person än ett för- och efternamn.

Men det kanske bara är jag som har svårt för att minnas namn, ändå tycker jag att avatarer borde finnas för oss med lite sämre minne.

För övrigt tycker jag att forumet är bra på alla sätt.
Håller fullständigt med.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Avatarer (och signaturer) har diskuterats förr.

Bl.a här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=62650


-Thomas
Aha, den tråden hade jag missat. Nu har jag läst igenom den och förstår att det finns dom som opponerar sig avatarer i forumet huvudsaklingen för att det skulle vara distraherande och förstöra forumets stilrenhet, sen fanns det också dom som tyckte att ett namn räcker för att hålla reda på vem som är vem.

Vad jag nu inte förstår är om låt oss säga avatarer skulle införas, vad folk skulle ha för problem med införandet om man själv fick välja om avatarer ska synas eller inte på forumet i sina egna "Inställningar", det skulle nog göra båda sidor glada om jag förstått det rätt.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad jag nu inte förstår är om låt oss säga avatarer skulle införas, vad folk skulle ha för problem med införandet om man själv fick välja om avatarer ska synas eller inte på forumet i sina egna "Inställningar", det skulle nog göra båda sidor glada om jag förstått det rätt.
Precis! Den som inte vill ha det väljer lätt bort det, om man inför en sådan funktion.

Jag tycker att det särskilt behövligt med avatarer på Fotosidan jämfört med andra forum, eftersom man här använder sitt eget riktiga namn. Och det finns ju många personer med exakt lika eller likartade namn. Det är helt omöjligt att hålla reda på vem som är vem.
 

Zzzz

Aktiv medlem
Precis! Den som inte vill ha det väljer lätt bort det, om man inför en sådan funktion.

Jag tycker att det särskilt behövligt med avatarer på Fotosidan jämfört med andra forum, eftersom man här använder sitt eget riktiga namn. Och det finns ju många personer med exakt lika eller likartade namn. Det är helt omöjligt att hålla reda på vem som är vem.
Det problemet har inte jag, finns ingen annan med mitt för och eftrnamn på hela sidan. Knappt ens i sverige ;)

Men jag håller med om avatarer. Jättesvårt att komma ihåg folk man pratat med.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Jag lägger in mitt veto i den här tråden istället. Jag råkade visst starta en egen om ämnet.

Snälla fotosida. Det börjar bli problem för mig. Jag kan aldrig komma ihåg namn. Det känns inte som en jätte grej att stoppa in.
 

masterpower

Aktiv medlem
Tycker att det var en lysande idé!

Bara för att dra lite jämförelse med andra forum. T.ex. Sweclockers som jag är medlem i. Där är det alltid en avatar, citat och/eller utrustningen som följer med i samband med ett inlägg. Just det här med utrustningen är en ganska bra funktion när t.ex. det (ganska ofta) dyker upp frågor där folk glömmer att nämna om det är Nikon eller Canon i fråga. Då blir det enklare att kolla det utan att behöva rota i avsändarens kameraväska :)

Jag tycker att vi borde ha
- Avatar
- möjlighet till text (under inlägget)
- Plats/stad (om avsändaren har matat in i sin profil)
 

Synvillan

Aktiv medlem
Jag fösrtår inte vad som hindrar att inte ha avatar.
Jag ser bara fördelar och dem flesta av dem har redan tagits upp i tidigare inlägg.

Go for it.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag lägger in mitt veto i den här tråden istället. Jag råkade visst starta en egen om ämnet.

Snälla fotosida. Det börjar bli problem för mig. Jag kan aldrig komma ihåg namn. Det känns inte som en jätte grej att stoppa in.
Hmm, i sista stycket får man definitivt uppfattningen att du gillar förslaget med avatarer.

Men att lägga in sitt veto innebär ju att man blockerar förslaget! Förmodar att du inte menade så? Dessutom tror jag inte att någon av oss här på Fotosidan har veto-rätt (förutom moderatorerna, antar jag).


När det gäller själva förslaget så är det inte något jag för egen del har funderat över. Vissa forum har detta, andra inte. Men jag tycker nog att det är en vettig motivering - de flesta kommer ihåg ansikten mycket bättre än namn (och namn kolossalt mycket lättare än telefonnummer)...

Ifall förslaget går igenom så får jag väl ta mig samman och fixa till en bild av mitt konterfej och lägga in i min profil.
 
Senast ändrad:

pettisson

Aktiv medlem
Satt just och tänkte skapa en tråd om avatarer jag med =). Precis som andra sagt så är det lite svårt att hålla koll på vem som är vem.

Personligen tycker jag en avatar på 50x50px hade räckt (vill inte ha dom för stora så dom tar överhanden, 100x100px allra max). En liten hade räckt bara så man får en bild eller symbol att koppla till användaren som skriver.

Give us - now =)
 
ANNONS