Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Avtonade Gråfilter
- Trådstartare F.HENNING
- Start datum
Bokeh
Aktiv medlem
Jag har Singh-Ray 2xsoft, 2xhard och 3xhard vilket täcker upp alla situationer jag varit med om, kvalitetsmässigt är dom i absolut toppklass, dom är också något längre vilket medför att dom är enkla att justera, levereras i läderfodral.
Köpte mina hos B&H i samband med objektivköp.
/kent
Köpte mina hos B&H i samband med objektivköp.
/kent
F.HENNING
Aktiv medlem
Tack Kent för svar !
Vad betalade du för dina filter ?
Du har lite koll då antar jag på vilka kostnader som tillkommer när man beställer från B&H i USA.
Har du någon bild på filterhållare med filter i och även fodralet ?
Maila isåfall till:
[email protected]
Tack. Fredrik
Vad betalade du för dina filter ?
Du har lite koll då antar jag på vilka kostnader som tillkommer när man beställer från B&H i USA.
Har du någon bild på filterhållare med filter i och även fodralet ?
Maila isåfall till:
[email protected]
Tack. Fredrik
cowboy
Aktiv medlem
Avtonade Hitech 85
Jag har Hitech 85 (som tillverkas av Formatt Filters) med deras widehållare MK2 i aluminium - rymmer två filter - med adapter för 77 mm filtergänga.
Jag köpte kitet med tre filter:
0.3 hard (1 bländarsteg)
0.6 hard (2 bländarsteg)
0.9 hard (3 bländarsteg)
Filterna har måttet 85x115 mm.
Jag tror Kents Singh-Ray är 84x120 eller 84x150 mm.
Hitech ger inga färgstick på bilderna och de och hållaren är smidiga och trevliga att arbeta med. Har i o f s än så länge bara tagit ett fåtal bilder med dem, elddopet blir nu under våren och sommaren.
Köpte mina för något år sen hos Dito Photoproffs http://www.dito.se/, men de går nog att få tag på billigare direkt från England.
Jag har Hitech 85 (som tillverkas av Formatt Filters) med deras widehållare MK2 i aluminium - rymmer två filter - med adapter för 77 mm filtergänga.
Jag köpte kitet med tre filter:
0.3 hard (1 bländarsteg)
0.6 hard (2 bländarsteg)
0.9 hard (3 bländarsteg)
Filterna har måttet 85x115 mm.
Jag tror Kents Singh-Ray är 84x120 eller 84x150 mm.
Hitech ger inga färgstick på bilderna och de och hållaren är smidiga och trevliga att arbeta med. Har i o f s än så länge bara tagit ett fåtal bilder med dem, elddopet blir nu under våren och sommaren.
Köpte mina för något år sen hos Dito Photoproffs http://www.dito.se/, men de går nog att få tag på billigare direkt från England.
cowboy
Aktiv medlem
Hitech 85, igen.
http://www.formatt.co.uk , de har även en webbshop.
Filterna är i plast, även om man mest skriver om glas på sajtens förstasida.
http://www.formatt.co.uk , de har även en webbshop.
Filterna är i plast, även om man mest skriver om glas på sajtens förstasida.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
jag har formatts cirkulära med filtergänga, alltså inte för nån adapter. vad man föredrar är olika. dom är i glas.
Bokeh
Aktiv medlem
F.HENNING skrev:
Tack Kent för svar !
Vad betalade du för dina filter ?
Du har lite koll då antar jag på vilka kostnader som tillkommer när man beställer från B&H i USA.
Har du någon bild på filterhållare med filter i och även fodralet ?
Tack. Fredrik
Jag har för mig att jag betalade ca: 75 dollar styck, men jag beställde dom tillsammans med andra prylar, så vad den exakta summan blir för att beställa bara filter vet jag inte, men du kan väl räkna med 28% för tull&moms, samt någon hundring i frakt.
Här är en bild på ett filter med fodral..
Bilagor
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Ja det där är ju en riktigt bra lösning, om man till skillnad mot mig orkar hålla på och montera ihop allt det där ute på fält, hålla ordning på olika glas osv.
Borde det inte gå att göra en lösning så att ett vanligt cirkulärt tonad nd-filter, som går att rotera (som ett polfilter) gick att dra ur på en sida, för att kunna flytta och byta ut mindre glas? Känns som en mer logisk och lättare lösning än allt det där för mig.
Borde det inte gå att göra en lösning så att ett vanligt cirkulärt tonad nd-filter, som går att rotera (som ett polfilter) gick att dra ur på en sida, för att kunna flytta och byta ut mindre glas? Känns som en mer logisk och lättare lösning än allt det där för mig.
Petsan
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
J
Borde det inte gå att göra en lösning så att ett vanligt cirkulärt tonad nd-filter ... gick att dra ur på en sida.
Öööh? Fattar inte. Ska du kunna dra ut det för att byta mellan olika ND-glas? Eller ska du kunna dra ut det för att justera var toningen skall ligga i bilden? I så fall får du ju med kanten på filtret i bilden, eller? Har en kompis som har ett vanligt tonat ND i filtergänga, men det är ju kasst för alla kompositioner blir ju väldigt styrda av filtret.
Jag fattar inte hur du tänker. Säkert en smart lösning, men jag fattar inte.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Ne det var inte så mkt eftertanke bakom. Jag tänkte på båda alternativen du nämnde. Om kanten kommer med beror ju helt på konstruktionen, så långt tänkte jag inte ens. Däremot är jag tveksam till om den kanten så nära frontlinsen verkligen skulle synas om fokusavståndet är en rejäl bit framför. Det är hursomhelst knappast ett alternativ eller vad jag menade dock. Vad jag menade var att det verkar vara ett jävla bök att dra runt med adapter, stora fyrkantiga glas, montera alltihop för att till slut få en exponering. Då gafflar jag personligen hellre och väver ihop när jag kommer hem.
Så länge det är nd-filter som inte är för många steg mörkare med mjuk kant går det rätt bra tycker jag. Betydligt smidigare än att behöva gaffla ihjäl sig.
Jag tror nog båda sätten har sina fördelar. Tänk t.ex att gå och fota på frihand med den där adaptern på med ett glas halvvägs in och halvt roterat när glasen kostar, vad sa ni ... drygt 500 kr st?
Så länge det är nd-filter som inte är för många steg mörkare med mjuk kant går det rätt bra tycker jag. Betydligt smidigare än att behöva gaffla ihjäl sig.
Jag tror nog båda sätten har sina fördelar. Tänk t.ex att gå och fota på frihand med den där adaptern på med ett glas halvvägs in och halvt roterat när glasen kostar, vad sa ni ... drygt 500 kr st?
Petsan
Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
N Däremot är jag tveksam till om den kanten så nära frontlinsen verkligen skulle synas om fokusavståndet är en rejäl bit framför.
...
Vad jag menade var att det verkar vara ett jävla bök att dra runt med adapter, stora fyrkantiga glas, montera alltihop för att till slut få en exponering. ... Tänk t.ex att gå och fota på frihand med den där adaptern på med ett glas halvvägs in och halvt roterat när glasen kostar, vad sa ni ... drygt 500 kr st?
Kanten kommer garanterat att sabba bilden. Jag har en kompis som fotar med split field 4 dioptriers lins med skryvgänga. (Han använder detta till bilder där halva bilden är under vatten, vilket innebär en annan ljusbrytning, därav försättslinsen.) Han har ett helvete att lägga ytan exakt i bildens mitt, för det är bara i ytan som skarven kan döljas någorlunda effektivt. I motljus är det bara att glömma, då det blir reflexer i skarven...
Jag har bara testat Cokins system, men filtrena sitter lagom stadigt och jag var aldrig orolig. Nu är ju Cokin i plast ,en särskilt tungt var det inte (och Cokin är ändå rätt dyra filter och man måste vara mer försiktig med de repkänsliga plastfiltren.) När jag på allvar börjar fota digitalt kommer jag definitivt att gaffla mig till dessa effekter. Men det krävs ju att man mäter på samma sätt som med filter, dvs på utvalda ställen och exponerar efter dessa. Tidiga försök att korrigera en och samma bild med kurvor gick förståss åt h-e (skratta gärna, jag bjuder på den). Det som var utfrätt var utfrätt och det som var igensotat blev tokbrusigt, vad jag än gjorde, hehe...
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Jo du har nog rätt, defintivt om det där med motljus.
Ett tips om du gafflar fram info är att gå efter histogrammet, jag gör det mer och mer. Ställer in kameran så den visar bilden ihop med ett histogram direkt efter bilden är tagen, vilket den inte gör som standard på D300. Det underlättar även om kameran står på stativ och du vill undvika förskjutning mellan exponeringarna genom onödiga knapptryck. Vill du gaffla fram alla detaljer så bör skuggpartierna ligga som mellandagrar på din ljusaste exponering för att undvika brus. Speciellt om du använder HDR-program där du inte styr vilka exponeringar som används var så exakt.
Ett tips om du gafflar fram info är att gå efter histogrammet, jag gör det mer och mer. Ställer in kameran så den visar bilden ihop med ett histogram direkt efter bilden är tagen, vilket den inte gör som standard på D300. Det underlättar även om kameran står på stativ och du vill undvika förskjutning mellan exponeringarna genom onödiga knapptryck. Vill du gaffla fram alla detaljer så bör skuggpartierna ligga som mellandagrar på din ljusaste exponering för att undvika brus. Speciellt om du använder HDR-program där du inte styr vilka exponeringar som används var så exakt.
Similar threads
- Svar
- 16
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 3 K




