Annons

Axelväska/ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en smidig ryggsäck eller en axelväska. Idag har jag en Samsonite Trekking 200 som blivit för liten men ändå alldeles för tjock. Den sticker ut för mycket från kroppen när den hänger på axeln och hindrar i smala passager och folksamlingar. Har sneglat på LowePro Omni Traveller som är lagom i storlek och ganska tunn. Fiffigt att kunna öppna hela sidan när väskan ligger ner i kombination med den lilla öppningen på ovansidan när väskan hänger på axeln.
Skulle dock vilja ha en ryggsäck men de jag hittat är alla för tjocka, dvs sticker ut för mycket från ryggen.
Vore tacksam för tips på en lagom ryggsäck ca 25 * 35 cm och ca 12cm tjock (om det finns i sinnevärlden).

Michael Johansson skrev:
Vore tacksam för tips på en lagom ryggsäck ca 25 * 35 cm och ca 12cm tjock (om det finns i sinnevärlden).
Personligen tror jag det är svårt att hitta någon sådan ryggsäck. De fotoryggsäckar jag sett har ofta varit gjorda för att kunna ta "pro"-kamerahus, mao de ska klara av en kamera med batteripack/winder. Då blir de automatiskt ganska tjocka. Var det inner- eller yttermått du menade? För runt 12 cm tjock yttermått innebär nog runt 8 cm innermått, optimistiskt räknat, och då är det inte många systemkameror som kan klämmas in utan vidare.

Men kanske göra en egen av en vanlig väska/ryggsäck? Det finns en fin gör det självtråd i ämnet här som var mycket intressant. Eller så kan man göra ett nödlösningssystem som det jag använder till och från.

Jag har flera kameraväskor (en axelväska, en ryggsäck och en kameraväska som bara tar hus plus monterat objektiv), men det senaste jag använder när jag inte vill ha med mig "för mycket" är den sista väskan och lösa objektivväskor jag slänger ned i den ryggsäck eller väska jag har med mig för dagen. På så sätt kan jag lättare variera då jag går ute i "vardagen". Det är inte lika bekvämt som en riktig kameraväska och tar lite mer tid att plocka upp ibland, men då jag bara ska ha med kamera plus ett eller två extraobjektiv och eventuellt blixt är det otroligt mycket mer behändigt än att släpa på de större väskorna. De lösa objektivväskorna köpte jag i vissa fall begagnat för 25-50 kronor styck (gamla hårda väskor). Har även sett en duk i neopren som man kan linda in utrustning i för att packa ned i ryggsäck.

Om du gör en egen lösning eller hittar en sådan väska så hör gärna av dig och dela med dig av dina erfarenheter. Kanske ska utöka min egen samling :)

Senast ändrad:
ClasOhlson har en liten fotoryggsäck från Delsey med innermåtten 260x95x250mm med priset 298:-, art nr 38-1277. Den skulle kanske kunna vara ett alternativ?

/Olle

Tamrac e bäst

Bytte ut min Mintrekker mot Tamrac Velocity 9 som är helt underbar. Finns i en lite mindre storlek "7" som är ännu smidigare. Köpt på e-bay för c:a 500 inkl frakt.

1. Bekväm. Spännen runt magen om man bär den som rygga. Dessa kan gömmas undan när man har den som axelväska.

2. Lätt att vrida runt för att komma åt prylarna till skillnad från vanliga ryggsäckar.

3. I trånga utrymmen eller vid risk för ficktjuvar vrider man lätt runt den och har den på magen.

4. Snygg.

5. Billig.

6. Rymmer massor.

Tyvärr finns inte fästen för stativ.

Tack för alla svar!
Clas Ohlson-varianten är intressant. Skall kolla vidare på den när jag kan komma dit. Gillar att det går att öppna hela sidan så att allt blir tillgängligt. Ser smidig ut också.

Michael Johansson skrev:
Tack för alla svar!
Clas Ohlson-varianten är intressant. Skall kolla vidare på den när jag kan komma dit.

Med ny lön brännande på kontot tyckte jag att även jag var i behov av en liten ryggsäck.

Jag sprang fram och tillbaka mellan ClasOhlson och SergelFoto och försökte välja mellan den billigare Clasohlson ryggsäcken (395:) eller LowePro Microtrekker (675:). De är ganska lika till modell och storlek. Det som skiljer dem åt är att LowePro har bröst och midjebälte, men midjebältet verkar ändå inte fungera (läs recensioner under produkter). Bägge ger känslan av vara barnryggsäckar och sitter uppklämda mellan skulderbladen.

Efter mycket om och men samt lite prutande så köpte jag LowePro, mest för att matcha den stora LowePro-ryggsäcken som jag har sen tidigare. Jag ska prova den i morgon när jag fotar tjejmilen.

Förresten Lowepro-säcken sticker ut 14-16 cm baktill (29 i höjd, 27 i bredd). Kollade aldrig exakta måtten på ClasOhlson-ryggsäcken.

Jag köpte en ryggsäck på Biltema för 180:- och ett liggunderlag för lika mycket.-.

En smältlimpistol och några limstavar senare hade jag en fotorygga som ser ut exakt som jag vill ha den,

Det här är ju mycket intressant. Har du möjlighet att ladda upp en bild på den så att man ser planlösningen.

Håller det verkligen med smältlim?

Senast ändrad:
lynxx skrev:
Jag köpte en ryggsäck på Biltema för 180:- och ett liggunderlag för lika mycket.-.

Har också gjort samma trick, använde min befintliga ryggsäck, liggunderlag och en tub kontaktlim (man ska ju ha lite skoj också :)

Ska se om jag hittar på sakerna, mitt liv befinner sig just nu i massor av kartonger, dyker den upp postar jag en bild.

Kolla jag börjar få ordning hemma..
Liggunderlaget pressas ner i en ryggsäck som sagt, det tomma facket är tänkt till ett Canon 100 Macro..

Bilagor

• vaska.jpg
    vaska.jpg
    34.2 KB · Visningar: 622
ANNONS
Götaplatsens Foto