Annons

Bärbar med bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Har planer på att köpa en bärbar dator (pc).

Och jag undrar om ni har tips på en bärbar dator med bra skärm. Eller om man säger så här, finns det något märke som man ska undvika?
Jag förstår ju att skärmen på en bärbar dator inte kommer upp i en stationärs klass, men hyfsat räcker för mig. Jag ska inte göra några avancerade bildbehandlingar med den, utan mest scanna in bilder.

Vill ha en 15 tums skärm.

Vidare, så undrar jag lite om Centrino-processorn, eller Pentium Mobile är det samma sak?

Jag har förstått att dom är strömsnålare är vanliga pentium och därigenom räcker batteriet längre.
Och även att dom är tystare. Stämmer detta?

Att datorn är tyst är också viktigt, för jag kommer att använda den som portabel studio, och göra musikinspelningar med den.

Så kom med några förslag!

Tack för svar mats!

Ja den såg ju inte så dum ut..

Dock är det lite över min budget.
Man kanske kan hitta en begagnad?

En sak till, den bör ha firewireanslutning, jag kommer att använda ett ljudkort som kräver det.

Fler förslag emottages tacksamt.

Bra skärm!

Antar att det är digital bildbehandling som gäller. Satsa på bra skärm!

Kör själv en 2 år gammal Compaq Evo N800 med 15" 1600x1400 skärm. Den har "bara" en 1700MHz processor, 512Mb minne och 60Gb disk. Det räcker hyfsat till PS och maskinen funkar bra för bildbehandling på min nivå.

Skall den vara tyst så välj INTE en maskin med vanlig P-4 processor. Den högre strömförbrukningen gör att den "fläktar" våldsamt.

Hej!

Jag har samma frågeställnig som Mats. Jag har f.n. 2 datorer jag väljer mellan. Den ena har en P4 3,06 processor och den andra har en Pentium M på 1,6 MHz. Jag är ute efter prestanda framförallt vid bildbehandling. Batteritiden är inte så jätteviktigt. Hur pass stor skillnad är det mellan dessa två processorer och till vilkens fördel?

MVH Uffe

Centrino

Bjelkengren skrev:
Hej!

Jag har samma frågeställnig som Mats. Jag har f.n. 2 datorer jag väljer mellan. Den ena har en P4 3,06 processor och den andra har en Pentium M på 1,6 MHz. Jag är ute efter prestanda framförallt vid bildbehandling. Batteritiden är inte så jätteviktigt. Hur pass stor skillnad är det mellan dessa två processorer och till vilkens fördel?

MVH Uffe

Pentium-M Centrino processorn utför fler instruktioner/cykel. Jag tror att en Centrino på 1,5Ghz skall jämföras med en P4 2,6Ghz...ungefär!
Tänk dig en gammal Harley enstånkare som gör 8 kolvslag i timmen men ändå går 200 knyck:)
För att beskriva Centrino processorn "lite" grovt sådär:)
Personligen skulle jag inte vilja ha en bärbar dator utan Centrino el motsv. Maskinen blir så mycket tystare och batteriet räcker lääääänge!

MVH / Ken1

Senast ändrad:
Kan bara hålla med. Den andra generationen Centrino-maskiner är precis på väg ut, men snabbare klockfrekvens och 533 MHz-buss, som har varit flaskhalsen i systemet.
De nya bärbara kommer också med fler inbyggda kortläsare, dock sällan för CF då konsumentkameror inte så ofta använder sig av sådana kort, med SD och MM i alla fall.
Det börjar också bli svårt att hitta något som inte har en Centrino-processor, om man nu inte vill ha en AMD, förstås.

Stor HD och bra skärm är mycket viktiga komponenter, se min rekommendation ovan.
En 1050X1600 skär utomordentlig för bildarbete. Kör man mycket PS så har man gott om plats för paletter.
1 GB RAM är också att rekommendera.
Förslaget ovan har också 3 USB2 samt 1 Firewire, vilket är tacknämligt.

h/mats

Jag har själv en Centrinoburk och den rullar på mycket bra utan att ens behöva fläkt. Mitt standardbatteri räcker i lite över 5 h, vilket heller inte är fy skam.

Mycket minne är alltid trevligt i burkarna dock, jag köpte nyligen 512 MB ddr-333 mhz på tradera för 562 kr, kostar runt 1200 nytt.

// Jocke

Om man vill gå på Intel sidan, tycker jag det är förbaskat svårt att hitta en bärbar med bra skärm OCH bra grafikkort.

Som läget är nu, lutar det åt en PowerBook 17" och Apple skall snart släppa nyare modeller med lite högre klockfrekvens.
De kan man få med Radeon Mobility 9700 128Mb, vilket är riktigt bra för en bärbar. Jag vet att Dell inspiron har det på värstingmodellen, men jag vet inte hur deras skärmar är. Plus att Dells bärbara känns väldigt plastiga (i alla fall den jag kände på).

IBMs bärbara gillar jag. De är gedigna och byggkvalitén är fantastisk. Problemet är grafikkortet. Jag tror standard i deras bärbara är ett ATi Rage med 32Mb minne eller liknande. Oacceptabelt om man skall sitta i något annat än Word.

stefano skrev:
IBMs bärbara gillar jag. De är gedigna och byggkvalitén är fantastisk. Problemet är grafikkortet. Jag tror standard i deras bärbara är ett ATi Rage med 32Mb minne eller liknande. Oacceptabelt om man skall sitta i något annat än Word.

Har inte IBM sålt sin PC-del nu? Var det inte någe kinesiskt företag som köpte upp dem?

OT iof..

// Jocke

Frågan är om man kan kalla Alienwares bärbara för bärbara. Den fetaste med den senaste Intel 570 processorn (observera att det är den riktiga och ingen mobil variant) väger in på 5.7kg. Sedan låter de en hel del också.

Powerbooken vilar ännu tryggt i bakhuvudet... tills jag potentiellt korrumperat tankarna ordentligt :)
Jag vet ju hur det velades när jag skulle köpa ny kamera...

Kan vara på sin plats att varna för alltför hög upplösning på skärmen. Med tanke på att standarden för stationära skärmar på 15" är en upplösning på 1024x768 verkar det enligt mig vara overkill att trycka in 1600x vad det nu är på en 15,4" widescreen. Det skulle innebära att all text visas ca 35% mindre i höjd resp bredd. Titta på fotosidans meny och tänk dig den i ännu mindre storlek. Önskad skärmupplösning är subjektivt men jag brukar rekommendera 1400x1050 för folk med bra syn och för folk med sämre syn (45+ ;-) 1024x768 alt 1280x768 i wideformat.

Dessutom är mer normal upplösning alltid mycket billigare. :)
MVH, Niclas

ANNONS
Götaplatsens Foto