Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar/val,WscreenBra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Halloj!

Sitter och kikar på smidiga bärbara datorer,,

Valet mellan pc och mac är inte gjort och är INte fokus i denna tråd.

Jag undrar över följande:

-Vilka internetbutiker har fina sortement av bärbara datorer, har ni ngr länkar?

-Hur är det egentligen med photoshop och andra program och widescreen? DrAAAAAas"" bilderna ut eller behåller de formatet som på en ordinär skärm?

Den skall primärt fungera som smidig kompis på studentrum och resa, bränna dvd och fungera fint med extern skärm.
Absolut max är 14tum.

Jag är inte på väg att köpa datorn nu men inom en inte så lång framtid, bara så att det är sagt. Planterar alltså denna tråden i forumet för att få mer kött på benen, kanske med er hjälp;)!

/Mvh Niclas,

Hej

Jag har IBM thinkpad på jobbet, köpte privat en Acer 2.8Ghz på siba.

Skärmen på Acern är mycket dålig för bildbearbetning, den blöder igenom då det blir lite kontrast så man kan inte redigera bilder på den.

Annars en bra dator.

Så testa skärmen.

Ja, det där med skärmen är ju en kritisk punkt!

Siba skall jag kolla, tack!

Är det widescreen på den Acer du valde?

**

Primärt så kommer behandligen att ske på extern skärm och ev på annan dator. Men visst vill jag att också den bärbara skall fungera för enklare behandling,, Här är det ju som sagt testing som gäller.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:

-Hur är det egentligen med photoshop och andra program och widescreen? DrAAAAAas"" bilderna ut eller behåller de formatet som på en ordinär skärm?

Hejsan

Datorn använder en upplösning som motsvarar widescreenformatet, så bilden dras inte ut.

Re: Re: Bärbar/val,WscreenBra?

Trracer skrev:
Hejsan

Datorn använder en upplösning som motsvarar widescreenformatet, så bilden dras inte ut.

Ahaa, ok det var gott att höra. Tack;)

Så det behöver man dessa sammanhang AAaldrig oroa sig för alltså?

HEj

Ingen widescreen, men snabb o praktiskt, gav 14 000 för 2 år sen, 2.8GHz, FW o USB2 o CD bvrännare DVD läsare.

Roine

www.dell.se

eller kanske det är www.dell.no i ditt fall?

Bra skärmar, många modeller, bygg själv, bra priser, när de har erbjudande, typ dubbelt minne.

Dell 8600 1.7GHz Pentium-M, 512MB RAM, 15,4" WS, 40GB HD, FW, USB-2, CD-R/DVD. 3-4 timmars batteritid. Tyst.

Fint, tack för tipsen!

De krav man ställer på prestandan ökar ju som bekant med tiden, de exempel som ni beskriver ovan faller inom mina tankar + dvdRWförståss.

Skall kika närmare på Dell!!

Har hittat en HP 14" w,screen som ser trevllig ut för ca den peng jag satsar.
**

Anledningen att jag ställde frågan: "Hur är det egentligen med photoshop och andra program och widescreen? DrAAAAAas"" bilderna ut eller behåller de formatet som på en ordinär skärm?"
är att jag bestämt menar att jag läste i ett danskt forum att widescreenformatet fungerade mindre bra för bildbehandling, just pga av att bilden förljde formatet.
Har inte heller hittat den sidan igen , typiskt.

/Mvh Niclas,

Bilden följer inte formatet, widescreen är bra då du enklare kan ha paletter vid sidan om den bild du behandlar för tillfället..

Du skriver inget om vad du primärt skall använda datorn till, det jag kan se iaf.

Men då du postar på fotosidan så förmodar jag att det blir en del bildbearbetning i den.

Har själv kollat lite rundt på bärbart, men inte riktig tagit steget än. Däremot så har jag åtmindstonde kommit fram till att det är minimum 1050 px upplösning i vertikalled på den skärm jag kommer att köpa. Dom flesta butikerna typ SIBA, Elgiganten, m.fl. hade för bara några veckor tillbaks få eller inga bärbara datorer med min 1050 px vertikalupplösning (gärna mer). Dog så är detta något som kommer mer och mer. Med nämnde upplösning så kan du ha program som Photoshop o.l. uppe på skärmen utan att det blir sk. irriterande att flytta rundt på menyer o.dyl. Dessutom så tror jag att du även kan ha en hel A4 sida framme om du skriver i t.ex. Word.

Å andra sidan så kräver nog denna upplösningen en skärm med storleken 15" för att det skall va riktigt bra.

Vad gäller wide mot inte wide så inventar jag svaren på denna tråden oxå. Försäljare jag har pratat med säger att det lämpar sig bäst att inte ha Wide om man arbetar med foton. Wide ägnar sig i princip endast för filmuppspelande, Fast det är ju försäljare som pratar då...

Ta gärna en titt här för mera info:
www.hardware.no
www.dustin.se
www.datorbutiken.com

Mvh
Tor

Som det ser ut just nu så blir det en dator till flerfältsbruk. Studentsyffte= skriva+webb, dvd,bränning av rawfiler + lite bildbehandling. Den skall vara så smidig att den kan följa med mig på mitt ivrigt falxande mellan Norge och Sverige +

Visst är skärmen viktig men det handlar ju också om att lära känna den man har,,

Upplösningen är viktig, helt klart. Många bärbara har idag minst det man behöver så det kirrar sig nog.

Kollade in Dell,s maskiner och de har bla dessa två 12tummare: LatitudeTM X1, (LatitudeTM X300). Men jag vet inte skärmupplösningen på X1,,,,

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Just nu så söker jag en smidig lösning för ovan nämnda bruk.

12" kanske blir i snävaste laget;) Även om det lockar.

14" wide lockar men frågan är hur det är med wide och bilder.

Kanske blir det rent av en 15 tummare till slut;)
fina mobiliteten som en 12" har missar jag då;/

/Niclas,

Ja, det var ju ett bra tips som studenten inte tänkt på;)!

Har satt allt mecenat som "junk" då jag får så mycket ifrån dem.
Skall kolla upp det!

/Niclas,

Kör själv en thinkpad t41 med 1gb ram minne. Ibm överlägsna gällande bärbara i alla kategorier i min mening.

Om du ska jobba med Photoshop så är alltid en större skärm välkommet minst 15" jag själv jobbar med en 17" när jag plåtar digitalt. Tar inte så mycket större plats i väskan men dock så ger de extra 2" mycket mer plats på skärmen.

//F

Kolla på www.zepto.se
Jag tycker att deras priser är fina och de har gott om mycket bärbara (låg vikt) datorer. Minst en av modellerbna är widescreen.

Dessutom har de en 12" som väger som ett mjölkpaket. Den vill jag ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto