Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa A4-skrivaren!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Marknaden för vanliga skrivare är sjuk och har varit det länge. Här säljer man skrivarna för en spottstyver och förmodligen utan någon större vinst. Sedan skall man tjäna pengar på bläck och andra tillbehör.
Nu har jag avverkat 2 stycken multifunktionsskrivare på 5 år. Den senast gjorde allt jag behövde.
Fast kvalitén var tydligen inte bra helt igenom. Den lilla skärmen som man kan styra skrivaren med och som talar om när något är fel slutade fungera efter 1 år. Skulle jag tappa internet uppkopplingen kunde jag inte mata in den igen eftersom jag inte kunde läsa displayen
Nu när den första färgpatronen var slut och de andra på upphällningen upptäckte jag att de fyra patronerna skulle kosta lika mycket som jag betalt för skrivaren med fulla patroner. Sjukt.
Så jag kunde gå och köpa en liknande skrivare från HP till ungefär samma pris med fulla patroner.
Fast det känns helt fel att jag skall köpa en skrivare och när färgen är slut köpa en ny. Vi har tydligen fått en marknad med engångsskrivare. Rimmar dåligt med sustainability och miljömedvetande.
Så jag letade efter ett bättre alternativ. Till sist fastnade jag för en Canon G4510. Därför att där kan man själv fylla bläcktankar med färg från plastflaskor som innehåller 70 ml för för cyan, magenta och gult och hela 135 ml för svart. Bläckpatroner till små skrivare brukar innehålla cirka 8 ml.
Visserligen fick jag betala dubbelt så mycket för denna skrivare som min gamla. Fast det kan det vara värt.
Nu hoppas jag denna Canon skrivare håller i minst 5 år för jag är trött på att köra skrivare till återvinningen.
Jag är lite tveksam för den känns väldigt plastig. Jag provade att skriva ut ett par bilder i färg respektive svartvitt. Det blir inte så illa. Fast åtminstone till Mac är det AirPrint som gäller och utskriftsrutinen är minst sagt simpel. Det finns heller inga icc-profiler att ladda ner så att datorn kan styra utskriften.

Det innebär att för Canon är det fotoskrivare som gäller för bra utskrifter. Här finns icc-profiler och annat för att få ett bra resultat. Detsamma gäller om man köper papper från Hahnemuhle eller annan tillverkare så är det för fotoskrivarna de har profiler.
Därför skall man nog inte tro att man kan ha en skrivare för enkla utskrifter och samtidigt kunna skriva ut bilder med toppresultat. Den nya skrivaren är för mina vanliga utskrifter på vanligt papper.
Ja det går att få ut ett foto som kanske kan ges 3 poäng på en 10 gradig skala. Den utskriften ligger väldigt långt efter vad min Epson 3880 ger.
Marknaden för fotoskrivare är också helt annan än för vanliga skrivare.
Här tjänar tillverkarna pengar på både skrivaren och på tillbehören.
Fotoskrivarna är också mycket bättre byggda.
 
Senast ändrad:
ANNONS