Annons

Bästa bärbara för bildbehandling.

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Vilken bärbar dator är bra till bildbehandling?
Och då menar jag med avseende på ett fåtal viktiga saker.

-Pris!
-Upplevd bildkvalitet.
-Upplevd hastighet.
-ev. Upplevd skillnad från annan dator.

Jag skriver (Upplevd) för att slippa antaganden som annars uppkommer när man rabblar siffror och visar diagram från t.ex tomshardware.

Någon som har något på det ?

MacBook Pro.
Det var inte särskillt uttömmande :)
Vad gav du, mm, mm

Nå'n som har ett tips på en som kostar hälften ? ;)
Den kostar väl 20k typ?

Har en Sony Vaio F, kostade 14 men har rejäl prestanda I7 processor, 6 gig ram, 1 gig grafik, 500 gig hdd mm. mm.

Lightroom och PS flyter på mycket bra

Senast ändrad:
Har också nyligen skaffat en Vaio F. Jag valde en för 10.000, 500GB HD 4GB RAM. Annat godis som finns är 16.4 tums Full-HD skärm och BlueRay-spelare. Intel Core 2 Duo, 2.13GHz. Grafikkortet är bra (för en laptop) och stöder OpenGL-funktionerna i CS4 utmärkt. Jag kör Win7 64-bitars (och 64-bitars CS4).

Ska jag säga något "negativt" så har skärmen så hög upplösning att det krävs lite invänjning. DPI (punkter per tum) är alltså såpass mycket högre att Windows interfacet mm ser antingen 1) pluffsigt ut på "gamla" skärmar, eller 2) "plåttrigt" ut på Vaion.

Å andra sidan fick jag igång TV:n (40-tums Full-HD LCD) via HDMI-utgången, det ger nya dimensioner inom bildbehandling tycker jag :)

Åkej.
Det verkar vara Vaio F bland pc-laptops som är mest poppis hittills.
Någon som har erfarenhet utav i5-processorn eller Acers Timeline-serie och kan säga något om dem också?

Jag har en Timeline 1810TZ (11,6"), minstingen... Seg med Photoshop, grafik och processor är ju inte dess starka sidor, och skärmen ger jag inte mycket för.

Vet ej hur det är med större modeller i Timeline-serien...

Själv är jag väldigt intresserad av denna!
http://www.sony.se/product/vn-z-series
På svenska Sonys sida finns bara två modeller, på sonystyle.co.uk kan man välja vissa komponenter själv. Skärmen verkar lovande (upp till 96 % av AdobeRGB) och datorn lämnar inte mycket att önska i form av hårdvara (SSD, i5/i7, Nvidia GT330). Man kan få Quad-SSD i Raid 0! 26k, inte billigt, men det är rejäl kraft i en liten, kompakt och smidig dator med rejäla uppkopplingsmöjligheter (inbyggd 3G bl.a.).

På Sonystyle.co.uk kan man även välja lägre upplösning, 1600 x 900 eller 1900 x 1080.

Ruskigt snabb enligt:
http://www.pcpro.co.uk/reviews/laptops/355384/sony-vaio-z11

Gött att tråden får påfyllning!
Z-serien från Sony och HP'n med ips-panel verkar ju justa.
HP'n ligger inom räckhåll om jag väntar lite men Sonys "Z"...
Den får nog förbli en dröm ett tag till :)

Gött att tråden får påfyllning!
Z-serien från Sony och HP'n med ips-panel verkar ju justa.
HP'n ligger inom räckhåll om jag väntar lite men Sonys "Z"...
Den får nog förbli en dröm ett tag till :)

HP'n släpptes i USA och UK igår, så den bör dyka upp när som helst nu. Kostar från $2000 och uppåt. Om du går in på www.hp.com och väljer att du bor i någon av dessa länder kan du beställa laptopen nu.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto