Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är precis det jag menar, Canon satsar inte på sitt eget APS-C-System när det kommer till objektiv.

Motsvarigheten till 16-35 är då Canons 10-22 som introducerades 2004! (har det själv). Det håller inte alls samma nivå - under samma tidsperiod - 16-35 2,8 I II och III plus f/4L.

Att föreslå Canons Canon EF 11-24/4 L USM till APS-C blir nästan löjligt tycker jag.
"Ersättaren" för EF-S 10-22 är EF-S 10-18. Minst lika bra optiskt, men betydligt billigare. Det är nog bara om man är plastfobiker som man blir missnöjd med det objektivet.

varför kopierar inte Canon Fuji's exempel och utvecklar lätta och fina objektiv till APS?
Det är väl EOS M-systemet man ska jämföra med Fujifilms X-system? Båda har APS-C-storlek på sensorerna och båda är spegelfria. Canon har förvisso inte alls lika stort utbud bland EF-M-objektiven som Fujifilm har till X, men det finns en del pärlor där.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"Ersättaren" för EF-S 10-22 är EF-S 10-18. Minst lika bra optiskt, men betydligt billigare. Det är nog bara om man är plastfobiker som man blir missnöjd med det objektivet.


Det är väl EOS M-systemet man ska jämföra med Fujifilms X-system? Båda har APS-C-storlek på sensorerna och båda är spegelfria. Canon har förvisso inte alls lika stort utbud bland EF-M-objektiven som Fujifilm har till X, men det finns en del pärlor där.
När jag läser de olika förslagen, känns det uppenbart segmenterat. Det kanske blir så när tillverkaren bevakar sina olika system. Canon vill förstås skapa incitament för att vi ska klättra vidare i deras kameraträd. Juvelen i kronan är självklart deras FF-system där det finns mer höjd med högre priser.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Här du funderat på 6D, den första versionen? Jag kör själv en sådan kombo med M50 och tycker det funkar utmärkt. Skulle du sälja din 760D så betalar det nästan en begagnad 6D. Utan tvekan är en kamera som t.ex. Sony A7 iii bättre på det mesta, men med en adapter är du iaf uppe på närapå 25.000, vilket är nästan 20.000 skillnad mot en beg 6D. Lägger du de pengarna på objektiv eller ngt annat kanske det gör mer för dina bilder än ett vassare hus?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här du funderat på 6D, den första versionen? Jag kör själv en sådan kombo med M50 och tycker det funkar utmärkt. Skulle du sälja din 760D så betalar det nästan en begagnad 6D. Utan tvekan är en kamera som t.ex. Sony A7 iii bättre på det mesta, men med en adapter är du iaf uppe på närapå 25.000, vilket är nästan 20.000 skillnad mot en beg 6D. Lägger du de pengarna på objektiv eller ngt annat kanske det gör mer för dina bilder än ett vassare hus?
Begagnat tycker jag själv alltid är mest prisvärt. För annat än sport duger AF i 6D bra. Sensorn skall vara rätt OK om man inte som jag lyfter skuggor en hel del i efterbehandlingen. Fördelen är ju den att med Canon kommer ju EF objektiv ha minst risk flr strul. Nackdelen är AF funktionalitet och täckning samt sensorn jf med Sony. Jag förordar dock i första hand A7RII över A7III om: 1. Man vill spara pengar och kan pruta ner till 15000kr eller under (torde vara fullt möjligt då både Cyber och Götaplatsens foto hade dem för 20.000kr nya före sommaren plus 4000kr cashback från Sony) och 2. Ffa skall köra med EF ovjektiv då man kanske inte drar 100% nytta av alla AF funktioner i A7III (dock ger Sigma Global Vision med MC11 väldigt bra funktionalitet i A7RII och är sannolikt också väldigt bra i A7III).

Jag föredrar dock som jag påpekat att hålla fast mestadels med EF objektiv och avvaktar en vettig och privärd Canon spegellös så länge. Jag har inget större förtroende för hållbarheten hos Sonyobjektiv (efter att ha hört rapporter om reparationsbehov av dessa samt deras inre konstruktion samt erfarenhet av Sonys reparationscenter i Sverige).
 

Docman

Aktiv medlem
Här du funderat på 6D, den första versionen? Jag kör själv en sådan kombo med M50 och tycker det funkar utmärkt. Skulle du sälja din 760D så betalar det nästan en begagnad 6D. Utan tvekan är en kamera som t.ex. Sony A7 iii bättre på det mesta, men med en adapter är du iaf uppe på närapå 25.000, vilket är nästan 20.000 skillnad mot en beg 6D. Lägger du de pengarna på objektiv eller ngt annat kanske det gör mer för dina bilder än ett vassare hus?
Ja, det är definitivt ett tänkbart alternativ. Har redan ett Tamron SP 24-70mm F/2.8 och ett Canon 70-200 F/4 plus flera hyfsat bra fasta objektiv, så där blir det nog inga nya investeringar på ett tag. Som jag förstått är 6D en riktigt bra "arbetshäst". Så jag får noga överväga om det är värt pengarna att köpa en Sony A7 iii.
 
ANNONS