Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa laddningsbara AA-batterier till blixtar?
- Trådstartare Scratchen
- Start datum
hundraett
Medlem
Har själv länge undrat vilken sort som är lämpligast för blixt. Har använt mig av Varta, GP, Hama, Kodac, Mallory och Duracell. Den sistnämnda är den jag liter mest på och verkar hålla längst. Jag har flest GP 2700 och de har jag (säkerligen därav ) också haft mest problem med. Laddaren kan nog spela roll också. Inbillar mig att det inte bör gå så fort vid laddnings tillfället, men kör ändå på snabbladdning (1 timma). Mallory verkar också rätt ok, vad gäller hållbarhet innan de slutar att fungera.
/rikard
/rikard
wiksten
Aktiv medlem
Min erfarenhet av Varta Power Accu 2700 mAh tillsammans med 430EX II är följande: Först trodde jag att de här batterierna var usla eftersom de var urladdade varje gång jag behövde blixten. Senare visade det sig att om batterierna ligger i så laddar de ur sig snabbare. Först löste jag problemet med att ha dem liggande separat och plockade i dem först när jag behövde blixten, vilket inte alltid är så praktiskt. Nuförtiden har jag batterierna på plats igen i blixten men sätter ett tunt papper, t ex hushållspapper, mellan batterierna och locket för att de inte ska vara i kontakt med blixten och på så sätt ladda ur sig snabbare. Det går sedan snabbt att bara avlägsna pappret och stänga luckan för att göra blixten användbar. Då fungerar de här batterierna riktigt bra.
Karl R
Aktiv medlem
Behöver tips och råd på vad ni tycker är de bästa laddningsbara AA-batterierna, till t.ex kamerablixtar?
Märke/kapacitet/pris/urladdningstid osv.
Tack på förhand!
Är modellflygare och har en uppfattning om detta. Se upp med höga mAh-värden. Satsa på den nyare typen av NiMH, alltså typen med låg självurladdning. Dessa har lägre nominell kapacitet men håller laddningen MYCKET längre. Det fabrikat som jag tycker är bäst är Varta. I slutänden har dessa med den lägre kapaciteten högre kapacitet då de inte självurladdar så snabbt. Däremot kan man ladda upp ett paket och använda samma dag och då kan ju även batterier med "skrytsiffror" användas för de hinner inte ladda ur på några timmar. Men att ha med på resa är den nyare typen bättre. Skillnaden är dramatisk.//K
Karl R
Aktiv medlem
Min erfarenhet av Varta Power Accu 2700 mAh tillsammans med 430EX II är följande: Först trodde jag att de här batterierna var usla eftersom de var urladdade varje gång jag behövde blixten. Senare visade det sig att om batterierna ligger i så laddar de ur sig snabbare. Först löste jag problemet med att ha dem liggande separat och plockade i dem först när jag behövde blixten, vilket inte alltid är så praktiskt. Nuförtiden har jag batterierna på plats igen i blixten men sätter ett tunt papper, t ex hushållspapper, mellan batterierna och locket för att de inte ska vara i kontakt med blixten och på så sätt ladda ur sig snabbare. Det går sedan snabbt att bara avlägsna pappret och stänga luckan för att göra blixten användbar. Då fungerar de här batterierna riktigt bra.
En fråga: Saknar din blixt avstängningsknapp? Jag har ett antal blixtaggregat och alla dessa har strömbrytare.//K
Ingemar Björling
Avslutat medlemskap
Behöver tips och råd på vad ni tycker är de bästa laddningsbara AA-batterierna, till t.ex kamerablixtar?
Märke/kapacitet/pris/urladdningstid osv.
Tack på förhand!
Jag har testat en hel del AA-batterier för användning i kamerablixtar under de senaste år och jag skulle definitivt rekommendera Powerex Imedion 2400 mAh (http://www.chargeit.se), som dessutom levereras med bra förvaringsaskar när man köper 4-pack.
Ett annat bra alternativt är Varta Ready to use 2300 mAh (Clas Olsson). Båda har låg självurladdning. Powerex ska ha efter laddning ha kvar 85% effekt upp till ett år efter laddningen.
Ett tredje alternativ, som har fått bra värden i tester, men som jag själv inte använt är Enelop R6, som också är det billigast alternativet (http://www.conrad.se).
Batterier med högsta effekt behöver inte vara dom bästa, batterier med effekt på 2700-2800 mAh tar längre tid att ladda och jag upplever också att laddning tar slut snabbare än med batterier på lägre effekt.
Tips om två bra batteriladdare (http://www.chargeit.se);
1. Maha MH-C9000. Laddare för 4 AA-batterier för den som vill ha full koll på allt när det gäller laddning och urladdning. Kan upplevas lite komplicerad.
2. Maha MH-C800S. Laddare för 1-8 batterier både AA och AAA, visar laddningsinfo för varje batteri, batterier med olika styrka kan laddas samtidigt. Enkel och praktisk laddare.
Scratchen
Aktiv medlem
Tack för många bra tips!
En fråga bara.. Hur upplever ni att blixtens egens uppladdningstid är efter att det klämt ur sig all kraft (slå blixten i manuellt läge 1/1)?
Jag har en uppsättning Energizer 2450mAh som orkar mata blixten (Canon 580EX) full på 2,5-3 sekunder, medans min andra uppsättning GP 2500mAh tar 6 sekunder på sig. Det är rätt stor skillnad!
Jag prioriterar det här med blixtens uppladdningstid!
En fråga bara.. Hur upplever ni att blixtens egens uppladdningstid är efter att det klämt ur sig all kraft (slå blixten i manuellt läge 1/1)?
Jag har en uppsättning Energizer 2450mAh som orkar mata blixten (Canon 580EX) full på 2,5-3 sekunder, medans min andra uppsättning GP 2500mAh tar 6 sekunder på sig. Det är rätt stor skillnad!
PeterWem
Aktiv medlem
Instant 2350 mAh andra generationen tar max 3 sekunder.Tack för många bra tips!
GP 2050 mAh andra generationen tar max 3 sekunder.
GP 1300 mAh första generationen tar runt 8 sekunder.
GP 2700 mAh första generationen tar runt 13 sekunder.
De två sistnämnda är bra slitna.
Scratchen
Aktiv medlem
Om du skjuter av din blixt på full effekt, hur lång tid tar dessa batterier på sig att ladda blixten full igen?Jag har testat en hel del AA-batterier för användning i kamerablixtar under de senaste år och jag skulle definitivt rekommendera Powerex Imedion 2400 mAh (http://www.chargeit.se), som dessutom levereras med bra förvaringsaskar när man köper 4-pack.
wiksten
Aktiv medlem
En fråga: Saknar din blixt avstängningsknapp? Jag har ett antal blixtaggregat och alla dessa har strömbrytare.//K
Heh, nej den har nog avstängningsknapp och jag har haft den avstängd. Det är just det som är så förbryllande (i mitt fall) att jag efter att batterierna är fulladdade satt dem i blixten och sedan efter, ska vi säga, tre veckor går det inte att skjuta iväg en endaste bild ens. Gör jag samma sak men utan att batterierna berör stiften i batteriluckan så fungerar de perfekt.
Angående hur snabbt det tar att ladda om efter att blixtens kondensator är tömd så med mina batterier inköpta i januari 2010 tar det ca 5s (Varta Power Accu 2700 mAh)
Ingemar Björling
Avslutat medlemskap
Om du skjuter av din blixt på full effekt, hur lång tid tar dessa batterier på sig att ladda blixten full igen?
Jag vet inte, det är väldigt sällan jag har behov av full effekt. Brukar ligga på 1/4-1/8 effekt och jag har aldrig behövt vänta på att blixtarna ska laddas igen (Nikon SB 900-blixtar)
FlyerOne
Aktiv medlem
Instämmer helt. Sanyo Eneloop är i de flesta fall det bästa valet f.n.
Det var ju också Sanyo som utvecklade denna typ av batterier (med låg självurladdning). Låg självurladdning tar verkligen bort väldigt mycket frustrtion! Många andra tillverkare har kopierat detta koncept, men eftersom det nästan aldrig verkar vara några problem med Sanyos och de andra knappast är så mycket billigare, så kan man ju lika gärna köra med originalet.
Tidigare har jag kört med Clas Ohlsons eget märke, COTech Power (gissar att CO betyder Clas Ohlson Made in China), eftersom de var billigast när jag köpte en massa R6 och en del R03-batterier, för 4-5 år sedan. De var av den gamla typen, och hade hög självurladdning. Ville man använda blixten någon månad efter att man hade laddat batterierna, så var det inte mycket liv kvar i dem.
När det gäller de blixtar jag använder mig av (Minolta och Sony) så har det ingen som helst betydelse ifall batterierna lagras i eller utanför blixten, så för dessa blixtar gäller i alla fall att när man stänger av dem, så är de också avstängda. Vilket man ju vanligen förväntar sig...
Även min erfarenhet är att batterier med högre kapacitet har högre själv-urladdning (förutsatt att man jämför batterier från samma utvecklings-generation).
wiksten, du bör nog kolla upp ifall din blixt kanske kan vara lite defekt, eller ifall det är likadant för alla andra sådana Canon-blixtar. Finns någon annan på den här tråden som har samma blixt, och kan kolla hur mycket liv det är kvar i batterierna efter någon månad, lagrade i respektive utanför blixten?
.
Det var ju också Sanyo som utvecklade denna typ av batterier (med låg självurladdning). Låg självurladdning tar verkligen bort väldigt mycket frustrtion! Många andra tillverkare har kopierat detta koncept, men eftersom det nästan aldrig verkar vara några problem med Sanyos och de andra knappast är så mycket billigare, så kan man ju lika gärna köra med originalet.
Tidigare har jag kört med Clas Ohlsons eget märke, COTech Power (gissar att CO betyder Clas Ohlson Made in China), eftersom de var billigast när jag köpte en massa R6 och en del R03-batterier, för 4-5 år sedan. De var av den gamla typen, och hade hög självurladdning. Ville man använda blixten någon månad efter att man hade laddat batterierna, så var det inte mycket liv kvar i dem.
När det gäller de blixtar jag använder mig av (Minolta och Sony) så har det ingen som helst betydelse ifall batterierna lagras i eller utanför blixten, så för dessa blixtar gäller i alla fall att när man stänger av dem, så är de också avstängda. Vilket man ju vanligen förväntar sig...
Även min erfarenhet är att batterier med högre kapacitet har högre själv-urladdning (förutsatt att man jämför batterier från samma utvecklings-generation).
wiksten, du bör nog kolla upp ifall din blixt kanske kan vara lite defekt, eller ifall det är likadant för alla andra sådana Canon-blixtar. Finns någon annan på den här tråden som har samma blixt, och kan kolla hur mycket liv det är kvar i batterierna efter någon månad, lagrade i respektive utanför blixten?
.
Senast ändrad:
smilfinken
Aktiv medlem
Jag har ett par EX430II och använder Sanyo Eneloop i dem, hittills har batterierna fortfarande varit laddade när jag plockat fram blixtarna. Jag använder dem inte så ofta, så jag borde nog ha märkt vid det här laget ifall de laddar ur sig på eget bevåg, men jag har å andra sidan bara haft de batterierna i ett drygt halvår.
(Jag tror i vilket fall inte det är normalt att blixten drar ur batterierna när den är avstängd.)
(Jag tror i vilket fall inte det är normalt att blixten drar ur batterierna när den är avstängd.)
wiksten
Aktiv medlem
Det verkar ju nu, när man tänker efter, att min blixt är defekt på den här punkten. Konstigt att jag inte tänkt i de banorna tidigare utan bara antagit att det är en egenskap hos EX430II.
Jag ska nu följa med den här tråden och sedan köpa en uppsättning nya batterier som rekommenderas här och lämna i dem med blixten avstängd för att försäkra mig om var felet ligger.
Det jag nu funderar på är att hur länge kan man förvänta sig att batterierna (nya) hålls fräscha efter att de lagts i blixten?
Jag ska nu följa med den här tråden och sedan köpa en uppsättning nya batterier som rekommenderas här och lämna i dem med blixten avstängd för att försäkra mig om var felet ligger.
Det jag nu funderar på är att hur länge kan man förvänta sig att batterierna (nya) hålls fräscha efter att de lagts i blixten?
Drogen
Aktiv medlem
På ett Nikonforum gjordes ett omfattande test för några år sedan. Det kan ha hänt en del sedan dess men jag gick på testvinnaren Varta Ready To Use och är grymt nöjd.
(tror det var denna testen, http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/8327-testresultat-vilka-batterier-skall-jag-valja/)
(tror det var denna testen, http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/8327-testresultat-vilka-batterier-skall-jag-valja/)
skyracer
Avslutat medlemskap
Instant 2350 mAh andra generationen tar max 3 sekunder.
GP 2050 mAh andra generationen tar max 3 sekunder.
GP 1300 mAh första generationen tar runt 8 sekunder.
GP 2700 mAh första generationen tar runt 13 sekunder.
De två sistnämnda är bra slitna.
Slitaget inverkar mer än märke och modell. Jag misstänker att det bara finns några fabriker som tillverkar batterier med olika etiketter på. Det är ingen skillnad mellan de batterierna som jag köpte på IKEA och de som finns på Kjell & co,
Heh, nej den har nog avstängningsknapp och jag har haft den avstängd. Det är just det som är så förbryllande (i mitt fall) att jag efter att batterierna är fulladdade satt dem i blixten och sedan efter, ska vi säga, tre veckor går det inte att skjuta iväg en endaste bild ens. Gör jag samma sak men utan att batterierna berör stiften i batteriluckan så fungerar de perfekt.
Det handlar nog om att blixten har elektronik som drar ström även om den är avstängd (jämför med TV:n och sleep mode).