Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa macroobjektivet?
- Trådstartare miniman
- Start datum
abbeman
Aktiv medlem
sök i forumet det finns massor av trådar kring macrooptik. De handlar nog mest om vilken brännvidd du vill arbeta med, skärpemässigt så är det nog ingen större skillnad på de olika fabrikaten. Tamron 90/2.8 anses väl kanske ge mest för pengarna. Jag har själv provat optiken och den är fantastisk!
Palletheking
Aktiv medlem
Tamron som sagt, är mycket optik för pengarna. Även Nikons 60 2,8 är en formidabel optik som går att hitta för ca 3000 - 3500 i toppskick. Själv äger jag en Sigma 150 2,8 ( nypris 5800 ) och det är nog i mina ögon bland det bästa som världen skådat både sett till prestanda, användbarhet och byggkvalite, som grädde på moset har den dessutom Hsm-motor.miniman skrev:
Hej...
Jag funderar på ett macroobjektiv till en Nikon D50 och undrar nu vilket objektiv som är bäst i och runt 4000kr-klassen??
ekemannen
Aktiv medlem
Presis ! Alltså du kan fokusera på ett föremål som är 23.7 mm brett föremål och det fyller hela bilden.Arleklint skrev:
Att du avbildar lika stor del av verkligheten som din sensor/filmruta är stor.
Att 1 mm av verkligheten avbildas som 1 mm på ditt negativ/din sensor.
I avbildningsskala 1:2 avbildas 1 mm av verkligheten som 0,5 mm på din senser.
/ Erik
thomasmarquart
Aktiv medlem
jag har inte jämfört med andra optiker, men Nikons egen 105/2.8 är mycket bra och går att hitta för lite över 4000 begagnat.